آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18894

روند صعودی قیمت کودهای شیمیایی در جهان

منبع: SuccessFul Farming

روند صعودی قیمت کودهای شیمیایی در جهان
سال گذشته کشاورزان شاهد افزایش قیمت کود بدون امید به کاهش آن بودند؛ این در حالی است که در فصل رشد محصولات (بهار و تابستان) قیمت کودهای اوره در آمریکا ‌ 400دلار در هر تن بود و قیمت کود در این کشور نیز یکی از عوامل موثر در قیمت‌گذاری این محصول در سطح جهان محسوب می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی : بسیاری از کشاورزان در سراسر دنیا شروع به بررسی نقاط قوت و ضعف استفاده از کودهای حیوانی به جای کودهای شیمیایی کردند و اینکه چرا باید پول خود را برای خرید کود شیمیایی مصرف کنند مورد بررسی قرار گرفت.

عوامل موثر در قیمت کودهای شیمیایی

یکی از عوامل بالا رفتن کودهای شیمیایی، افزایش قیمت گاز طبیعی به‌عنوان ماده اولیه تولید آن بود، ضمن آنکه طوفان‌های شدیدی که آمریکا را درنوریدند موجب اخلال در تولید این کودها شد.
بنابراین از نظر کارشناسان، قیمت انواع کود در جهان همچنان بالا خواهد ماند تا زمانی‌که بازار بتواند خود را از زیر این فشار خارج نماید. نه فقط قیمت کودهایی شیمیایی که سایر کالاها نیز در شرایط افزایش قیمت قرار دارند و نوسان آن‌ها بیش از آن میزان مورد انتظار است.
منابع ازت مورد استفاده در تولید کودها به قیمت‌های نفت بستگی دارد و هرگونه نوسان در بازار نفت موجب بروز یک ناپایداری در بهای کودها می‌شود.
طبق نظر کارشناسان تخمین زده می‌شود که قیمت تمامی نهاده‌ها در سال آینده (2022) نیز افزایش خواهند یافت. در مهرماه (سپتامبر) گذشته تعداد زیادی از تولیدکنندگان پیش‌بینی کردند که قیمت این کالاها از 10درصد و بیشتر افزایش خواهد داشت؛ اما در ماه نوامبر (آبان/ آذر) یک افزایش 120درصدی در قیمت کودهای اتفاق افتاد که پیش‌بینی میانگین افزایش کشاورزان را برهم زد.
اگرچه بسیاری از توجهات بر روی بالا رفتن باور نکردنی کودهای شیمیایی متمرکز بود، اما هم زمان با این اتفاق قیمت سایر موارد نظیر ماشین‌ها و خدمات مکانیزاسیون، انواع بذر و سوخت نیز افزایش یافت و بسیاری از کشاورزان را که به‌دلیل پاندمی کرونا آسیب‌هایی را متحمل شده بودند، متعجب کرد.
همان‌طور که قیمت کودهای در سال 2022 روندی صعودی را طی خواهد کرد؛ کشاورزان باید یک افزایش 15درصدی را درمورد سایر نهاده‌ها برای خود در نظر بگیرند.

تاثیر افزایش قیمت کودها در سال 2022

در سال 2022 بالا رفتن قیمت کودها بر روی بازار ذرت در جهان تاثیر خواهد گذاشت و همان‌طور که این روند موجب گران شدن تولید ذرت برای کشاورزی می‌گردد؛ آن‌ها نیز به فکر تغییر روش‌های کشت یا تغییر محصول خود باشند؛ چراکه با چنین اتفاقاتی هزینه‌های تولید بالا خواهند رفت.
حال چنانچه کشاورزان قصد بر تغییر کشت ذرت داشته باشند، امکان دارد به‌سمت محصول دیگری که کود ازته کمتری دارد؛ مانند سویا بروند.
از سوی دیگر، اگر قرار باشد که تمام ذرت‌کاران به‌سمت کشت سویا تغییر جهت بدهند، طبیعتاً قیمت ذرت بالا خواهد رفت و در آنجاست که می‌توان در این تصمیم تجدیدنظر کرد.
از سال 2000 تا 2021 قیمت کودها یک روند افزایشی 48 درصدی را تجربه کرده و کشت‌هایی نظیر ذرت و سویا را دچار نوسان کرده است؛ اما تخمین زده می‌شود که تغییر قیمت‌ها فقط در سال 2022 در حدود 49 درصد باشد؛ ضمن آنکه در قیمت سایر کودها مانند فسفات و پتاس نیز تغییراتی مشاهده خواهد شد و بر سطح زیرکشت ذرت و سویا اثر خواهد گذاشت که باز هم بر کودهای ازته موثر خواهد بود.

کشاورزان در جست‌وجوی یک راهکار

حال بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی چیست؟ پاسخ آن بازگشت به کودهای اصلی و اولیه یعنی کود حیوانی است.
این کود نه فقط قادر به تامین مواد مورد نیاز گیاه است، بلکه موجب ترمیم و بازسازی خاک نیز می‌شود. کودهای مرغی علاوه‌بر آن مواد دارای کلسیم و ریزمغذی‌هایی هستند که نمی‌توان آنها را در کودهای شیمیایی پیدا کرد.
نکته بسیار مهم آن است که با در نظر گرفتن شرایط و نیاز خاک و گیاه می‌توان کود حیوانی مورد نظر را تهیه کرد. کوهای دامی علاوه‌بر توان جایگزین شدن کودهای شیمیایی در بهبود شرایط خاک بسیار موثرند.

منبع: SuccessFul Farming

مهدی رجول دزفولی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای