آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30112

سالانه 26 میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود

سیدعلیان مدیرکل دفتر بهبود و تغذیه جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۶ میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود که می‌تواند در تغذیه دام و خوراک نقش

سالانه 26 میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود
سیدعلیان مدیرکل دفتر بهبود و تغذیه جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۶ میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود که می‌تواند در تغذیه دام و خوراک نقش بسزایی را ایفا کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ سیداحمدرضا سیدعلیان، در حاشیه سفر به گرمسار و بازدید از سیلوی ۱۰۰ هزار تنی این شهرستان درباره راهکارهای ارتقای کیفی و کمی تولیدات علوفه دام و همچنین نهاده های مورد نیاز دام و طیور در کشور، بیان کرد: ۳۲ میلیون تن مصرف علوفه ای دام های کشور به صورت سالانه است.
بیشتر بخوانید: تهیه خوراک دام از پسماندها

۱۷ الی ۱۸ میلیون تن نهاده شامل ذرت، سویا و جو نیز مورد نیاز کشور است

وی با بیان اینکه ۱۷ الی ۱۸ میلیون تن نهاده شامل ذرت، سویا و جو نیز مورد نیاز کشور است که باید تامین شود، افزود: بخش زیادی از این نهاده برای مصرف دام و طیور می‌بایست از خارج وارد شود.
مدیرکل دفتر بهبود و تغذیه جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: حدود ۲۶ میلیون تن پسماند در سال در کشور تولید می‌شود که آنها را شامل زراعی، باغی، صنایع تبدیلی و … و تحت عنوان «بقایای کشاورزی» می شناسیم در حالی که این بقایا در کنستانتره و یا خوراک دام مفید هستند.

تامین نهاده‌های دامی از پسماندهای زراعی

سیدعلیان با بیان اینکه عملیات استفاده از پسماندها در دفتر معاونت تولیدات دامی وزارت کشاورزی آغاز شده و در سال گذشته برای استفاده از پسماندهای باغی و زراعی در خوراک دام برنامه‌ریزی کردیم، ابراز داشت: از طرح های این حوزه حمایت می‌شود تا بتوانیم تامین نهاده‌های دامی را از پسماندهای زراعی داشته باشیم.
ساز و کار اساسی به کار گیری پسماندها و تبدیل آن به یک مدل توسعه صنعتی از جمله محورهایی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود
وی با بیان اینکه ساز و کار اساسی به‌کارگیری پسماندها و تبدیل آن به یک «مدل توسعه صنعتی» از جمله محورهایی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه صورت گرفته تا بتوانیم کمتر نیاز به واردات داشته باشیم.
مدیرکل دفتر بهبود و تغذیه جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مکانیزاسیون و تامین دستگاه‌ها و ماشین آلات دیگر اقدامی است که در مجموعه وزارت کشاورزی به آن تاکید داریم تا بتوانیم بهتر از پسماندها بهره‌گیری کنیم.
پسماندهایی مانند پوست پسته، چوب گوجه و ساقه چغندر و … به خوبی می تواند تامین کننده رطوبت مورد نیاز خوراک دام شود که متاسفانه مقادیر بسیاری از آن در استان سمنان دور ریخته و یا نهایتاً در بهترین حالت به کود بدل می شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای