آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26022

سرمایه‌گذاری در تولید پیتزاهای گیاه‌خواران

سرمایه‌گذاری در تولید پیتزاهای گیاه‌خواران/بیشتر افراد گیاه‌خوار می‌دانند که برای سفارش دادن یک پیتزای گیاهی به کجا مراجعه کنند تا غذای آن‌ها دارای سس

سرمایه‌گذاری در تولید پیتزاهای گیاه‌خواران
بیشتر افراد گیاه‌خوار می‌دانند که برای سفارش دادن یک پیتزای گیاهی به کجا مراجعه کنند تا غذای آن‌ها دارای سس، پنیر و سایر اجزاء گیاهی باشد. اما اگر قرار است چنین رستوران‌هایی یک پیتزای چسبناک و کش‌آمدنی با پنیر موزارلایی که بدون اذیت و آزار حیوانات به دست آمده است عرضه کنند، چه باید کرد؟
اخبار سبز کشاورزی | واقعیت آن است که یک شرکت عظیم کره‌ای که سهم زیادی در حد 23 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بازار غذای آمریکا انجام داده تصمیم به عرضه چنین محصولی در سال آینده دارد. این شرکت 25 درصد از بازار پیتزای منجمد در آمریکا را در اختیار دارد.
شرکت مذکور دارای 60 سال تجربه در زمینه‌های تکنولوژی مواد تخمیری، طعم‌دهنده‌ها و مواد غذایی بر پایه پروتئین‌های گیاهی دارد. سرمایه‌گذاری جدید این شرکت به صورت یک اقدام جمعی در حمایت از تولیدات بدون استفاده از دام از طریق رشته‌ای از نوآوری‌ها است.

سرمایه‌گذاری در تولید پیتزاهای گیاه‌خواران سرمایه‌گذاری در تولید پیتزاهای گیاه‌خواران

یکی از مسئولان شرکت کره‌ای گفت: هدف ما از سرمایه‌گذاری در یافتن پروتئین‌های جایگزین، تقاضا برای چنین موادی از منابع غیرحیوانی است.
تهیه کردن چنین پنیری بر پایه نوآوری‌های زیستی می‌تواند تحولی در مقوله دامداری باشد.

پنیر با پایه تخمیر میکروبی

برای تولید سنتی محصولات لبنی در ابتدا گاوهای ماده به صورت غیرطبیعی باردار شده و سپس گوساله‌های آن‌ها برای تهیه گوشت به کشتارگاه‌ها فرستاده می‌شوند و فقط دوره بسیار کوتاهی از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند.
حال توجه به این موضوع که می‌توان به کمک میکروب‌ها اقدام به تولید پروتئین مواد لبنی کرد و انواعی از محصولات نظیر پنیرها را به این طریق تولید نمود، می‌تواند یک موضوع بسیار نوآورانه باشد.
در روش جدید، با تخمیر دقیق توسط میکروب‌ها می‌توان به تولید پروتئین‌های حیاتی پرداخت که در مخازن بسیار بزرگ تخمیر و پس از برداشت به صورت پودر در آمده و مواد بدون پایه حیوانی و کلسترول، را به دست آورد. کازئین یا همان پروتئین اصلی شیر در سایر پنیرهای جایگزین وجود ندارد، چرا که بر اساس مواد گیاهی تهیه شده‌اند.
حال این شرکت کره‌ای با به کارگیری روش مذکور اقدام به تولید هر نوع پنیر حاوی کازئین نموده و نیاز 6/2 هزار تنی بازار پنیر آمریکا را برآورده می‌کند. تولید چنین پنیری که بر خلاف روش‌های سنتی دامداری تهیه می‌شود همراه با مزایای بسیاری که شامل کاهش گازهای آلاینده و گلخانه‌ای، استفاده از آب و خاک کمتر و مهم‌تر از همه، بهره‌کشی ظالمانه از حیوانات است، به دست می‌آید.

مشارکت چند گانه

شرکت کره‌ای مذکور هم‌اکنون با همکاری چند شرکت دیگر و با یک سرمایه‌گذاری اضافی 25 میلیون دلاری در سال 2021، ایده تولید لبنیات و به ویژه پنیرغیردامی را برای غذاهایی مانند پیتزا شروع کرده که در سال جاری و سال آینده نیز این همکاری را برای تولید پنیر گیاهی ادامه خواهد داد.
مجهز شدن به نوآوری‌های جدید برای تولید پنیر بدون استفاده از نقش دام‌ها، موجب خواهد شد که در سال 2023، چنین محصولی در سرتاسر رستوران‌ها و محصولات غذایی مورد علاقه گیاهخواران، در دسترس قرار داشته باشد. در سال‌های اخیر، دو سوم از پیتزاهای عرضه شده در رستوران‌های زنجیره‌ای از گوشت‌های با پایه گیاهی استفاده کرده‌اند و از آنجایی که این زنجیره تولید غذاهای گیاهی، متقاضیان زیادی در سایر کشورها داشته، به شکل محلی ناچار از استفاده از پنیرهای معمولی و محلی بوده است.
شاید این پنیر تخمیری بتواند در سال آینده در پیتزاهای مورد علاقه گیاه‌خواران قرار داده شود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۸- آبان ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای