آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31527

شخم زدن زمین‌های کشاورزی و فواید آن

شخم زدن زمین به ارتباط بهتر و بیشتر بذر با خاک کمک می کند؛ یعنی بستری فراهم می شود تا بذر به آسانی بتواند آب را جذب کرده و منجر به رشد و نمو شود.

شخم زدن زمین‌های کشاورزی و فواید آن

شخم زدن زمین به ارتباط بهتر و بیشتر بذر با خاک کمک می کند؛ یعنی بستری فراهم می شود تا بذر به آسانی بتواند آب را جذب کرده و منجر به رشد و نمو شود.

اخبار سبز کشاورزی ؛ گیتی کوکائیان | شخم زدن زمین از طریق نفوذ پذیرتر کردن و نرم کردن خاک، از روان آب جلوگیری کرده و همچنین میزان فرسایش خاک سطحی را نیز کاهش می‌دهد.

از طرفی با کاهش میزان از دست رفتن آب در مدیریت منابع آبی نقش مهمی را ایفا می کند. شخم زدن زمین منجر به بهبود رشد ریشه شده و قدرت استقرار گیاه در خاک را قوی تر می کند.

در دسترس شدن عناصر معدنی موجود در خاک برای ریشه گیاهان

یکی دیگر از مزیت های شخم زدن زمین، در دسترس شدن عناصر معدنی موجود در خاک برای ریشه گیاهان می باشد. از آن جایی که شخم زدن زمین برروی نفوذ پذیری خاک تاثیر می گذارد، به همین دلیل برروی در دسترس بودن عناصر تاثیر گذاشته و با افزایش انحلال آن ها در بخش محلول خاک، جذب عناصر توسط ریشه نیز بیشتر می شود.

در اغلب زمین های کشاورزی بعد از برداشت محصول، بقایای گیاهی برروی زمین باقی می مانند. بهتر است حتما هر بار بعد از برداشت محصول و قبل از کشت محصول جدید، شخم زمین انجام شود تا بقایای گیاهی با خاک مخلوط شده و سرعت تجزیه آن ها نیز بالاتر رود.

با این روش زمین برای کشت زود تر آماده شده و همچنین عناصر غذایی آن ها نیز به داخل زمین آزاد شده و حاصلخیزی بستر نیز افزایش می یابد.

بهترین خاک برای شخم زدن، خاک نسبتا شل با وزنی متعادل و مناسب است

شخم زدن با توجه به بافت خاک بهترین زمان برای شخم زدن زمانی است که خاک زمین مرطوب باشد نه خیس! اگر خاک خیس باشد و اقدام به شخم زدن کنید، خاک گل شده و تا حد زیادی فشرده می شود.

از این رو بهترین خاک برای شخم زدن، خاک نسبتا شل با وزنی متعادل و مناسب است. همچنین اگر خاک بیش از اندازه خشک باشد، نمی تواند مواد مغذی را پس از عمیات شخم، به گیاه برساند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای