آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34567

شش ماه توقف در واردات چای

طی شش ماهه اخیر ثبت سفارش چای برای واردکنندگان دیگر به طور کامل متوقف شده است. بیم آن می‌رود بازار چای کشور با مشکل کمبود و گرانی مواجه شود.

شش ماه توقف در واردات چای

منتظر گرانی چای باشیم

طی شش ماهه اخیر ثبت سفارش چای برای واردکنندگان دیگر به طور کامل متوقف شده است. بیم آن می‌رود بازار چای کشور با مشکل کمبود و گرانی مواجه شود.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از روابط عمومی فدراسیون واردات ایران؛ فرهاد آگاهی رئیس هیات مدیره فدراسیون واردات ایران در نامه ای به علیرضا پیمان پاک قائم مقام محترم وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نوشت: به دنبال اقدام سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص ارز به یک مجموعه خاص برای واردات چای، طی شش ماهه اخیر ثبت سفارش چای برای واردکنندگان دیگر به طور کامل متوقف شده است و از ابتدای سال جاری تا کنون هیچ محصولی وارد کشور نشده است و با توجه به نیاز سالانه حدود 90 هزار تن چای وارداتی به کشور، بیم آن می رود بازار چای کشور با مشکل کمبود و گرانی مواجه شود.

اعتبار تجار و فعالان صنعت چای در بازار جهانی با خدشه جدی مواجه شده

در بخش دیگری از این نامه آمده است: این اتفاق در حالی است که تجار ایران به منظور تامین نیاز چای کشور طی سال گذشته اقدام به سفارش و خرید کالا در بازار بین المللی کرده‌اند که در صورت عدم حل مشکل ثبت سفارش چای، اعتبار تجار و فعالان صنعت چای در بازار جهانی با خدشه جدی مواجه شده و ضرر و زیان سنگینی را متحمل می شوند.

همچنین در این نامه از قائم مقام محترم وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی خواسته شده است تا به منظور جلوگیری از نابسامانی در بازار چای و تنظیم بازار این محصول، مشکل عدم ثبت سفارش چای به سرعت مرتفع گردد.

تخصیص ارز برای واردات چای به یک مجموعه خاص

این گفته ها در حالی است که در اواخر سال قبل وارد‌کنندگان چای با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بودند که ثبت سفارش چای برای هیچ شرکتی به غیر از یک شرکت خاص انجام نمی‌شود. به‌دنبال اقدام وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص ارز برای واردات چای به یک مجموعه خاص و توقف ثبت سفارش این محصول برای واردکنندگان دیگر، مدیران این واحدها در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور خواستار بررسی فوری این مساله و پیگیری آن شدند.

در این نامه اشاره شده بود معادل ارز مورد نیاز 2.5 ساله کشور تنها به یک شرکت خاص اختصاص داده شده است و ثبت سفارش برای دیگر شرکت‌ها انجام نمی‌شود.

در همان مقطع علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرده بود: وزارت جهاد کشاورزی برای شرکت‌های وارد‌کننده چای محدودیت و رانت و انحصار را برای یک شرکت خاص ایجاد کرده است.

چنگیزی مدیرکل وقت صنایع تبدیل وزارت جهاد کشاورزی هم در این ارتباط اظهار داشته بود: بانک مرکزی وقتی به یک شرکت ارز اختصاص می‌دهد ابتدا باید توجه کند که آن شرکت تعهدات قبلی خود را انجام داده است یا خیر اما بدون توجه به این امر دوباره ارز اختصاص داده است.

بانک مرکزی نیز در پاسخ به این موضوع گفته بود: بر اساس قانون انتزاع احراز هویت شرکت‌های وارد‌کننده در اختصاص ارز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. بر این اساس بود که معاون اول رییس‌جمهور موضوع را به رییس دبیر خانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصاد ارجاع داده است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای