آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22084

صادرات ۹۱۰ میلیون دلاری پسته ایران در سال ۱۴۰۰

دبیر علمی همایش سلامت پسته اعلام کرد سال گذشته نزدیک به ۱۳۵ هزار تن پسته به ارزش ۹۱۰ میلیون دلار از ایران صادر شد. به گزاش اخبار سبز کشاورزی به نقل از صدا و

صادرات ۹۱۰ میلیون دلاری پسته ایران در سال ۱۴۰۰
دبیر علمی همایش سلامت پسته اعلام کرد سال گذشته نزدیک به ۱۳۵ هزار تن پسته به ارزش ۹۱۰ میلیون دلار از ایران صادر شد.
به گزاش اخبار سبز کشاورزی به نقل از صدا و سیما، محمدکاظم رمضانی با اعلام این خبر افزود سالانه ۲۰ هزار تن پسته از ایران به مقصد کشور‌های اتحادیه اروپا صادر می‌شود.
دبیر علمی همایش سلامت پسته خاطرنشان کرد مقررات سختگیرانه‌ای برای واردات پسته سالم به اتحادیه اروپا حاکم است و همایش ملی سلامت پسته می‌تواند به توسعه صادرات این محصول به کشور‌هایی نظیر استرالیا، ژاپن، کل کشور‌های اتحادیه اروپا و کشور‌های حوزه اوراسیا نیز کمک کند.
رمضانی افزود: براساس گزارش سیستم هشدار سریع اتحادیه اروپا میزان مرجوعی پسته ایران به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین از سال ۲۰۱۷ تاکنون زیر ۵ درصد بوده که عدد خوبی است.
گفتنی است که همایش ملی سلامت پسته با هدف توسعه صادرات، مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها و تقویت دیپلماسی غذایی ۲۸ شهریور در محل سازمان حفظ نباتات کشور به صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود.
رمضانی با اشاره به برگزاری این همایش تصریح کرد در این همایش چالش‌ها و مشکلات مربوط به تولید، سلامت و صادرات پسته توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان، پژوهشگران، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، نمایندگان سازمان‌های غذا و دارو ، گمرک و حفظ نباتات کشور، معاونت باغبانی وزارتخانه و سایر دست‌اندرکاران این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
محمدکاظم رمضانی با بیان این که هیات بازرسی اتحادیه اروپا هر ۱۰ سال یک بار از باغات، آزمایشگاه‌ها، گمرک و ترمینال‌های کشور‌های صادر کننده پسته به اروپا مانند ایران بازدید می‌کند، تاکید کرد: با برگزاری این همایش، فرصتی ایجاد می‌شود تا پیش از ورود هیات بازرسی اتحادیه اروپا به ایران، مسایل مربوط به سلامت پسته و مدیریت آفلاتوکسین‌ها و باقیمانده آفتکش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
رمضانی افزود: در این همایش، یک سخنران از مرجع سلامت غذا در اتحادیه اروپا نیز به صورت مجازی در زمینه الزامات و مقررات این اتحادیه در زمینه واردات پسته با تاکید بر آفلاتوکسین توضیحاتی را ارایه خواهد کرد.
به گفته رمضانی سطح باغات بارور پسته کشور حدود ۴۲۰ هزار هکتار و میزان تولید نزدیک به ۳۸۵ هزار تن است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای