آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22040

صنایع تبدیلی آرزوی زیتون‌کاران گلستان

راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی، آرزوی زیتون‌کاران گلستان برای افزایش درآمد و پرهیز از خام‌فروشی بود اما کمبود نقدینگی امسال کارخانه‌های تبدیلی زیتون

صنایع تبدیلی آرزوی زیتون‌کاران گلستان

ضرورت حمایت دولت در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی

راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی، آرزوی زیتون‌کاران گلستان برای افزایش درآمد و پرهیز از خام‌فروشی بود اما کمبود نقدینگی امسال کارخانه‌های تبدیلی زیتون و در نتیجه پیشنهاد خرید زیتون با قیمت کمتر در مقایسه با پارسال موجب نگرانی باغداران و ضرورت حمایت دولت برای تامین نقدینگی ای واحدهای تولیدی شد.
اخبار سبز کشاورزی : باردهی باغ‌های زیتون گلستان امسال نسبت به سال های قبل بیشتر شد اما کمبود نقدینگی در کارخانه های تبدیلی این محصول موجب شد کارخانه ها زیتون را کیلویی ۲۵ هزار تومان از باغداران بخرند در حالی که سال گذشته زیتون‌داران استان محصول تولیدی خود را با قیمت بیشتر به کارخانه ها فروخته بودند.
به اعتقاد کارخانه‌داران، حمایت دولت با تامین نقدینگی مورد نیاز در خرید محصول می‌تواند سود بیشتری برای باغداران همراه داشته باشد.
کارخانه‌داران زیتون گلستان معتقدند حمایت از باغداران در خرید محصول تولیدی آنان سبب سود بهره‌بردار و اطمینان از بازار فروش، استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها به ویژه در حوزه روغن کشی و رونق صادرات خواهد شد.
برداشت زیتون با جمع‌آوری زیتون کنسروی در باغات گلستان آغاز شده اما کاهش قیمت این محصول در روزهای اخیر و استقبال نکردن کارخانه‌داران از خرید زیتون، باغداران را نگران سرنوشت محصول تولیدی خود کرده است.

هدف در استفاده از فناوری هوشمند به صفر رساندن هر گونه هدر رفت به صورت پایدار است هدف در استفاده از فناوری هوشمند به صفر رساندن هر گونه هدر رفت به صورت پایدار است

قیمت زیتون کنسروی رو به کاهش است

قیمت زیتون کنسروی در بازار گلستان به دلیل افزایش عرضه رو به کاهش است و کارخانه داران در برخی موارد از خرید کیلویی ۲۵ هزار تومان این محصول هم منصرف می شوند در حالی که هفته های قبل و چند روز مانده به برداشت محصول، قیمت اعلام شده برای خرید زیتون کیلویی ۴۰ هزار تومان بود.
برخی کارشناسان کشاورزی و کارخانه‌داران گلستان به زیتون‌کاران پیشنهاد دادند برای جلوگیری از زیان، محصول را به صورت روغنی جمع‌آوری کنند.
مسوولان حوزه باغبانی جهادکشاورزی گلستان، باردهی امسال باغات زیتون استان را مطلوب همراه با افزایش تناژ نسبت به سال زراعی قبل اعلام کردند به طوری که برآورد آنان تولید ۱۵ هزار تُن محصول از سطح ۵ هزار و ۳۳۵ هکتار باغ زیتون بارده استان است.

لزوم حمایت در خرید زیتون

مدیر یکی از کارخانه‌های فرآوری زیتون گلستان با اشاره به افزایش باردهی باغات زیتون استان شمالی گفت: خرید این محصول از بهره‌برداران در راستای حمایت از رونق تولید و تامین روغن کشور ضروری است.
محمود حقیقی افزود: زیتون روغنی را کیلویی ۲۵ هزار تومان از باغداران خریداری میکنیم و با این نرخ دغدغه بهره‌برداران درافت قیمت زیتون کنسروی برطرف خواهد شد.
پیش‌بینی تولید زیتون روغنی امسال گلستان ۱۰ هزار تُن است که با تحقق آن رکورد تولید این محصول در استان شکسته خواهد شد.
وی گفت: کارخانه‌های فراوری زیتون برای خرید این محصول از باغداران گلستان به ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش احتیاج دارند که دولت می تواند با اعطای تسهیلات، دغدغه کارخانه داران و باغداران را برطرف کند.
حقیقی افزود: با تخصیص این اعتبار، ظرفیت کارخانه‌های روغن کشی زیتون گلستان افزایش خواهد یافت.
به گفته وی به ازای هر هفت کیلوگرم زیتون روغنی، یک کیلوگرم روغن زیتون تولید می‌شود.

زیتونکاران گلستان محصول را روغنی بفروشند

حقیقی به زیتون‌کاران گلستان توصیه کرد که با توجه به کاهش قیمت زیتون کنسروی به دلیل افزایش تولید، محصول خود را به صورت روغنی برداشت کنند.
وی افزود: برداشت زیتون کنسروی به صورت روغنی تاثیر در کاهش روغن تولیدی آن نداشته و می‌تواند نگرانی بهره برداران را شرایط کنونی کاهش دهد.
زمان برداشت زیتون، مشخص کننده نحوه استفاده و مصرف آن به عنوان کنسروی یا روغنی است.

لزوم تامین ۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی برای خرید زیتون گلستان

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال تامین ۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب اعطای سرمایه در گردش برای کارخانه‌های زیتون استان به منظور خرید این محصول برآورد می‌شود.
نقی اسدی افزود: گلستان ۲۰ واحد فرآوری زیتون با ظرفیت سالانه ۱۵ هزار و ۲۰۵ تُن دارد که در حوزه های کنسروی و روغنی با ایجاد اشتغال برای ۱۲۶ نفر فعالیت دارند.
وی ادامه داد: در کارخانه‌های استان ظرفیت اسمی تولید زیتون کنسروی ۸ هزار و ۵۷۵ تُن و روغن زیتون هزار و ۲۵۵ تُن در سال است.
رییس انجمن زیتون‌کاران گلستان هم بر حمایت بانک‌های استان در اختصاص نقدینگی به کارخانه‌های فرآوری زیتون تاکید کرد و گفت: حمایت مالی برای استفاده از ظرفیت تولید کارخانه زیتون ضروری است.
مهدی صفری‌پور افزود: در صورت تامین نقدینگی کارخانه‌داران، مشکلات فروش بهره‌برداران به کمترین حد خواهد رسید و دغدغه ای برای فروش محصول در زمان برداشت نخواهند داشت.
وی همچنین بر سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه تولید زیتون روغنی در گلستان تاکید کرد و گفت: توجه به این مهم، نقش به سزایی در تامین بخشی از روغن خوراکی کشور دارد.
وی ادامه داد: اکنون ۷۰ درصد از باغ‌های زیتون در استان به سمت ایجاد زیتون کنسروی رفته که در حالی نیاز کشور به تولید روغن است.
صفری‌پور تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در تولید زیتون روغنی با حمایت بیشتر توسط دولت می‌تواند ضمن رونق دادن به فعالیت کارخانه‌های روغن کشی زیتون، ایجاد اشتغال پایدار و تضمین سلامتی، وابستگی به واردات روغن کشور را به حداقل رساند.
مشخص‌شدن قیمت توافقی زیتون کنسروی و روغنی می‌تواند به سردرگمی باغداران و کارخانه‌داران پایان داده و امید آفرینی آنها برای مشارکت در رونق تولید را دوچندان کند.
سال زراعی قبل زیتون کنسروی در گلستان هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار ریال و روغنی ۲۸۰ هزار ریال خریداری شده بود. باغات زیتون گلستان در ۷ هزار و ۵۳۱ هکتار ایجاد شده است.
گلستان با داشتن شرایط اقلیم مناسب و زمین های مستعد، از قطب های مهم تولید زیتون کشور به شمار می رود که به گفته مسوولان جهادکشاورزی، ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در این استان وجود دارد.
استان گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت با جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، از قطب های مهم کشاورزی و باغی کشور به شمار می‌رود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای