آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39631

صنعت مرغداری متاثر از نوسانات ارزی

شرکت تولید گوشت مرغ ماهان یکی از خوش‌نام‌ترین و معتبرترین شرکت‌های فعال در زنجیره تولید مرغ در کشور است که از دیرباز در تولید جوجه یکروزه گوشتی فعالیت دارد.

صنعت مرغداری متاثر از نوسانات ارزی

شرکت تولید گوشت مرغ ماهان یکی از خوش‌نام‌ترین و معتبرترین شرکت‌های فعال در زنجیره تولید مرغ در کشور است که از دیرباز در تولید جوجه یکروزه گوشتی فعالیت دارد.

اخبار سبز کشاورزی ؛ این مجموعه به‌واسطه بهره‌مندی از نیروهای مجرب و متخصص، استفاده از روش‌های علمی براساس آخرین دستاوردهای روز دنیا در تولید جوجه‌ یکروزه حضوری فعال در تمامی حلقه‌های زنجیره تولید و… دارد و در شمار مهم‌ترین تولیدکنندگان گوشت مرغ کشور و منطقه قرار گرفته است.

در این راستا و با توجه به اهمیت نقش صنعت طیور در تامین امنیت غذایی کشور با دکتر احمد شریعتی، مدیرعامل شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، گفت‌وگویی انجام دادیم تا به بررسی راهکارها و مشکلات پیش روی این صنعت بپردازیم.

صنعت مرغداری متاثر از نوسانات ارزی

صنعت مرغداری متاثر از نوسانات ارزی

دکتر شریعتی، دانش‌آموخته دانشکده دامپزشکی از دانشگاه ارومیه است.

از سال ۷۴ با سمت رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر فعالیت خود را آغاز و سپس در سال‌های ۸۰، ۸۸، ۹۰ و ۹۳ به‌ ترتیب عنوان‌های ذیل، مسئولیت‌هایی به‌عهده داشتند که با شایستگی انجام شد:

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی، رئیس شورای نظام دامپزشکی استان، رئیس اداره دارو و درمان و آزمایشگاه‌های اداره‌کل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی رئیس مرکز ملی تشخیص و بررسی بیماری‌های دامی این اداره‌کل، مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی به مدت سه سال، رئیس شورای نظام دامپزشکی استان خراسان‌رضوی.

مرغ ماهان از با سابقه‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تخم‌مرغ نطفه‌دار

دکتر احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره تاریخ تاسیس مجموعه مرغ ماهان و این‌که چگونه به زنجیره تبدیل شد، گفت: مجموعه مرغ ماهان درشمار با سابقه‌ترین و خوش‌نام‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه است. تاسیس این شرکت به سال 1379 بازمی‌گردد که نخستین فارم‌‌های آن با ظرفیت 200 هزار قطعه در استان کرمان شروع به فعالیت کرد. وی افزود: پس از آن شرکت ماهان با گسترش فعالیت خود در دیگر مناطق کشور(استان‌های مازندران، لرستان، قزوین و زنجان) فارم‌های مادر خود را توسعه داد، در حال‌حاضر این شرکت دارای 12 فارم با ظرفیت تولید 500 هزار قطعه جوجه یکروزه است.

اهمیت تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ

مدیرعامل شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که باید در صنعت مرغ کشور رخ دهد، تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ است. زنجیره‌های تولید گوشت مرغ، تمام حلقه‌ها از تامین نهاده، فعالیت‌های تولیدی و در نهایت بازار مصرف را شامل می‌شود.

آشنایی با محصولات و فرآورده‌های شرکت ماهان

دکتر شریعتی گفت: محصولات شرکت ماهان عبارتند از:

جوجه یکروزه گوشتی درجه‌یک(نژاد راس و آرین) با کیفیت مرغوب براساس استانداردهای روز دنیا و تولید شده در بهترین شرایط محیطی، بهداشتی و تغذیه‌ای. کنسانتره و مکمل طیور گوشتی ۵/۲درصد B1پلاس، کنسانتره ۵/۲درصد A1پلاس.

مرغ مادر پایان دوره تولید 64 هفته‌ای با کیفیت مورد انتظار کارخانه‌های تولید فرآورده‌های گوشتی و با حداقل درصد افت لاشه عرضه می‌شود.

شرکتی با 550 پرسنل

وی با اشاره به اهمیت حضور نیروهای متخصص در هر مجموعه‌ای اظهار داشت: شرکت ماهان دارای 550 پرسنل است که با توجه به اهمیت کار، حتی نیروی کارگر ما هم باید از تخصص لازم برخوردار باشد. بر این اساس 60درصد از نیروهای مجموعه، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند.

صنعت مرغداری متاثر از نوسانات ارزی

صنعت مرغداری متاثر از نوسانات ارزی

موانع صادرات و واردات

مدیرعامل شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان در ادامه با انتقاد از تصمیم‌های مقطعی دولت در زمینه صادرات مرغ گفت: تصمیم‌های غیرمنطقی و نا‌به‌جای دولت، ضربه زیادی به صادرات محصولات زده است؛ زیرا مشتریان ما در بازارهای هدف، خواهان یک روند ثابت و مداوم برای واردات محصولات مورد نظر خود هستند و اگر دولت خواهان کمک به تولید داخل است باید از مانع‌تراشی در این زمینه جلوگیری کند.

ماهان معتبرترین تولیدکننده جوجه یکروزه طی ۲۵ سال اخیر

دکتر شریعتی افزود: داشتن عنوان معتبرترین تولیدکننده جوجه یکروزه طی ۲۵ سال اخیر نشانگر تلاش بی‌وقفه مدیران و کارکنان این شرکت در بهبود امنیت زیستی و غذایی کشور با تولید محصولات سلامت محور و استاندارد است. این اعتبار و شهرت در کشور و حتی منطقه خاورمیانه باعث شده همواره برای محصولاتی مانند تخم‌مرغ نطفه‌دار، جوجه یکروزه و گوشت‌مرغ از کشورهایی مانند ازبکستان، عراق، افغانستان، قرقیزستان، سوریه، آذربایجان و روسیه درخواست وجود داشته باشد.

ایجاد امنیت غذایی در گرو تولید محصولات کشاورزی

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت توسعه پایدار و دریافت تسهیلات تا چه میزان امکان کارآفرینی، صادرات و تامین نیاز داخلی وجود دارد، عنوان کرد: در شرایطی کنونی که ارزش ریال در کشور پایین آمده، سرمایه در گردش برای تولید باید زیاد باشد، در این شرایط و به‌طور طبیعی بانک‌ها با دادن تسهیلات باید به کمک تولیدکننده بیایند؛ زیرا لازمه ایجاد امنیت غذایی، تولید محصولات کشاورزی است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۷ - مرداد ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای