آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43529

عملیاتی شدن رمز ریال دیجیتال در اپلیکیشن باران بانک کشاورزی

«ریال دیجیتال می‌آید» شاید این جمله کوتاه یکی از مهمترین و در عین حال پرابهام‌ترین خبر در حوزه مالی و پولی کشور باشد.

عملیاتی شدن رمز ریال دیجیتال در اپلیکیشن باران بانک کشاورزی

اخبار سبز کشاورزی ؛ بیشتر افراد ممکن است که «ریال دیجتال» یا «رمز ریال» را مشابه رمز ارز بدانند، اما این واحد پولی جدید در اصل تفاوت‌های اساسی با رمز ارز دارد ولی مزایای اصلی آن را نیز دارد. مهمترین و اصلی‌ترین دلیل ساختن رمز ریال به دلیل کاهش چاپ اسکناس و هزینه‌های سرسام آور آن است.

در آخرین اطلاعات موجود بانک مرکزی (تا سال 99-98 هزینه چاپ هر اسکناس بیش از 3500 تومان بوده) به دلیل پایین بودن عمر اسکناس‌های موجود (گفته می‌شود به طور متوسط یک سوم عمر اسکناس‌های دنیا را دارند) تا سال 1400، سالانه بیش از 600 میلیارد تومان هزینه امحا و چاپ مجدد اسکناس می‌شود.

این هزینه به قدر باز مضاعفی بر سیستم بانکی تحمیل می‌کند که بانک مرکزی و دیگر نهادهای مالی چاره‌ای جز اندیشیدن راهی برای کاهش این هزینه‌ها و در عین حال به روز کردن سیستم‌ها و تعامل‌های بانکی ندارد. به این نکته فکر کنید که چنین هزینه‌ای از دوش سیستم بانکی برداشته شود!

ریال دیجیتال درعین اینکه بر پایه ریال موجود وجود دارد اما از حمل و نقل فیزیکی پول جلوگیری می‌کند حتی مبادلات بین بانکی را نیز حذف می‌کند. حذف این بخش نیز حتی در پیشرفت سیستم الکترونیک بانک‌ها تاثیر بسیاری دارد. ضمن اینکه هر چقدر گردش پول فیزیکی کاهش پیدا کند، اثرات جانبی آن مانند حفظ محیط، صرفه اقتصادی و امنیت بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از اثرات مهم ریال دیجیتال ردیابی آسان پول و جلوگیری از سرقت و پولشویی است. چرا که در روش استفاده از ریال دیجیتال چون مبادلات بین بانکی حذف می‌شود و ریال از مبدا مستقیم و بدون واسطه به مقصد می‌رسد، به آسانی قابل پیگیری است.

فقط تنها تفاوت مهم و اصلی رمز ریال با رمز ارز در این است که رمز ارز قابل استخراج و ساختن است و نهادهای مالی نمی‌توانند بر تولید آن نارت خاصی داشته باشند بنابراین این نوع واحد پولی قابلیت سرمایه‌گذاری دارد.

اما ریال دیجیتال چون توسط بانک مرکزی تولید می‌شود قابلیت سرمایه‌گذاری ندارد و ارزش هر ریال دیجیتال معادل ریال کاغذی است.

هرچند با توجه به اینکه این پول چاپ فیزیکی نمی‌شود ارزش ریال را بالانر برده و ارزش واقعی ریال را به همراه دارد. با توجه به اهمیت توسعه ریال دیجیتال بانک مرکزی برای اجرای و توسعه ریال دیجیتال به چند بانک از جمله بانک کشاورزی (دو بانک دولتی کشاورزی و ملی و دو بانک خصوصی ملت و تجارت) که زیرساخت‌های لازم برای این کار را در اختیار دارد اجازه استفاده از ریال دیجیتال را داده است.

هم‌زمان با استفاده از ریال دیجیتال استفاده‌کنندگان از این واحد پولی می‌توانند از مزایای کیف پول الکترونیک نیز استفاده کنند. بانک کشاورزی با توجه به اینکه بستر لازم (اپلیکیشن باران) را برای ایجاد کیف الکترونیک را دارد در استفاده و رواج ریال الکترونیک پیش‌قدم شده است.

چندی پیش بانک کشاورزی اعلام کرد با مجوز بانک مرکزی به عنوان یکی از اعضای متولی زیست بوم ریال دیجیتال انتخاب شده و به زودی استفاده از ریال دیجیتال یا همان رمز ریال را در «برنامه باران» بر روی تلفن‌های همراه هوشمند اجرایی می‌کند.

به زودی و پس از عملیاتی شدن ریال دیجیتال در اپلیکیشن باران، متقاضیان می‌توانند با ثبت نام در این اپلیکیشن و شارژ کیف پول، ریال دیجیتال تهیه‌ کنند.

انجام خریدهای روزانه از طریق پذیرندگان پشتیبانی کننده ریال دیجیتال، خرید شارژ، پرداخت قبوض، خرید بسته اینترنتی، انتقال اعتبار به دیگران و انجام سایر خدمات مالی و بانکی از کاربردهای ریال دیجیتال است.

انتقال ریال دیجیتال بدون هیچ هزینه‌ای به فردی که کیف ریال دیجیتال داشته باشد، امکان پذیر است؛ همچنین این امکان وجود دارد اعتبار کیف پول را دوباره به ریال تبدیل و به راحتی به حساب خود یا دیگری انتقال داد.

درحال حاضر با مجوز بانک مرکزی، چهار بانک کشاورزی، ملی، ملت و تجارت به عنوان اعضای متولی زیست بوم ریال دیجیتال کشور، نسبت به انجام مراحل پیاده سازی ریال دیجیتال در اپلیکیشن‌های خود اقدام کرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای