آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21566

نقش بی‌بدیل بانک کشاورزی در توسعه ظرفیت‌های تولیدی

خوراک دام و طیور یا نهاده‌ها، ازجمله کالاهای اساسی محسوب می‌شود که همواره به‌واسطه مشکلاتی همچون توزیع نامناسب و نبود نظارت بر روند توزیع و قیمت بالا

نقش بی‌بدیل بانک کشاورزی در توسعه ظرفیت‌های تولیدی

خوراک دام و طیور یا نهاده‌ها، ازجمله کالاهای اساسی محسوب می‌شود که همواره به‌واسطه مشکلاتی همچون توزیع نامناسب و نبود نظارت بر روند توزیع و قیمت بالا به‌اندازه نیاز به دست دامداران و مرغداران نرسیده است و از سوی دیگر، به‌دلیل خشکسالی، صاحبان دام برای تأمین نهاده مورد نیاز ناچار هستند آن را از بازار آزاد بخرند. از آنجا که برخی از دامداران از عهده هزینه‌های بالای تولید محصول برنمی‌آیند، کشتار دام را راهی برای کاهش هزینه‌های خود می‌دانند.

هرچند مسئولان تلاش کرده‌اند تا با افزایش واردات، نیاز کشاورزان و دامداران را تأمین کند؛ اما در اقدامی دیگر حمایت مالی از دامداران توسط بانک کشاورزی هم در دستور کار قرار گرفته است.

در این شیوه از دامداران در قالب پرداخت تسهیلات بانکی حمایت مالی می‌شود. با توجه به اینکه یکی از مشکلات دامداران و کشاورزان برای تأمین علوفه و سموم مورد نیاز کمبود نقدینگی است، برای تأمین بخشی از نقدینگی، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک کشاورزی کارت بانکی را تهیه و پرداخت تسهیلات خرید نهاده در قالب «کشاورز کارت» و «دامدار کارت» را آغاز کرده است. بدین ترتیب سازکار حمایت از دامداران در قالب دامدار کارت به شکلی است که از طریق بانک کشاورزی به دامداران تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

اخبار سبز کشاورزی نیز با حضور در غرفه بانک کشاورزی، با دکتر ایرج یوسفی، مدیر بازاریابی و تجهیز منابع بانک کشاورزی و همچنین رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیکی درباره عملکرد این بانک در بخش دام و طیور مصاحبه‌ای اختصاصی‌ انجام داد که مشروح آن به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید:

اهمیت امنیت غذایی در دولت سیزدهم

ایرج یوسفی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیک، در ابتدای سخنان خود گفت: بحث امنیت غذا در دولت سیزدهم از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیک درمورد خدمات نوین بانکداری در حوزه کشاورزی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی که متولی بخش کشاورزی است، باید به بانک کشاورزی که بازوی اقتصادی و اسپانسر مالی کشاورزان است، کمک کند. در بخش ارائه تسهیلات که مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی است این سازمان در سال گذشته توانسته دو محصول جدید «کشاورز کارت» و «دامدار کارت» را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی ادامه داد: کشاورز کارت عبارت است از ارائه تسهیلات خُرد با ارز ترجیحی و با نرخ کمتر از 12 درصد است. همچنین پس از حذف ارز 4200 تومانی در سال جدید، پروژه‌های جدیدی را برای ارائه خدمات نوین اجرا کردیم.

حمایت از دامداران و کشاورزان

رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیک گفت: در طرح دامدار کارت تا سقف 200 میلیون تومان و با نرخ‎های 12 تا 15 درصد به دامداران خدمات ارائه می‌شود و این خدمات با شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی معرفی می کند در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. این فرآیند به‌گونه‌ای تعریف شده که کارت های صادره به‌صورت کلوز بوک و در چرخه از ابتدا تا انتها در اختیار وزارتخانه و صنعت قرار می ‎گیرد و در این فرآیند به مواردی که قبلاً پرداخته نشده، توجه کردیم.

یوسفی گفت: دستگاه های پوزی را طراحی کردیم تا به‌واسطه آن تسهیلاتی را که در بخش پرداخت می‎شود، رصد کنیم؛ همچنین برای فروشندگان کود، سم و بذر دستگاه پوز در طرح کشاورز کارت و برای دامداران برای فروشندگان نهاده های دامی دستگاه پوز در طرح دامدار کارت تعیین کردیم؛ یعنی وقتی کشاورز و دامدار تسهیلات را دریافت کردند نمی‎تواند در حوزه های دیگر این تسهیلات را مصرف کنند. به‌عبارتی، شماره رنج کارت ها را به‌گونه‌ای تعریف کردیم که فقط برای خرید نهاده کشاورزی استفاده شوند و تسهیلات فقط در بخش خود مصرف شود و در حوزه‎ای که مربوط به خرید و فروش نهاده‌های دامی است.

فقط می‌توانید نهاده بخرید

وی ادامه داد: همچنین برای کسانی که بدهی سررسید و چک برگشتی دارند و در سامانه بانک مرکزی امکان پرداخت برای آنها وجود ندارد، مجوز گرفتیم تا امکان پرداخت برای آنها فراهم شود.

رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیک با اشاره به اینکه یک سامانه به نام سیتا داریم که مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است و معرفی از آن سمت اتفاق می افتد، افزود: یکی از موضوعاتی که همیشه در بخش کشاورزی وجود دارد، تسهیلاتی است که در بخش پرداخت می‌شود و به ندرت رصد می‌شود که در بخش خرج گردد. به‌همین دلیل برای فروشندگان در بحث کود و سم و بذر و نهاده‌های کشاورزی، دستگاه پوز مخصوص کشاورز کارت و دامدار کارت قرار دادیم. بدین صورت به هر فردی که از سامانه سیتا معرفی گردد تسهیلات پرداخت می‌گردد. همچنین برای مرغداری‌ها در سامانه بازارگاه چرخه‌ای تعریف شده است و اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

یوسفی افزود: اکنون پیگیر آن هستیم تا اعتبارات بازارگام با سفته و برات الکترونیکی فعال شود و مرغداران بتوانند از طریق واردات نهاده‎ها که در سامانه بازارگام انجام می‎شود، خرید نهاد‎هها را انجام دهند. تا زمانی‌که فروشندگان دام و طیور، نهاده داشته باشند خرید و فروش انجام می‌شود و بحث نظارتی در این فرآیند برعهده ما نیست.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از صاحبان دامدار کارت در فروشگاه‌ها کارت بکشند و صاحب دستگاه پوز یک درصدی از آن پول را بگیرد و باقی پول را به طرف برگرداند، افزود: پروسه پرداخت این تسهیلات بر عهده ماست و نظارت بر فرآیند خرید بر عهده وزارتخانه و شرکت خدمات حمایتی و پشتیبانی امور دام است که باید بر این قسمت نظارت داشته باشند.

وضعیت پرداخت وام به واحدهای دام و طیور وضعیت پرداخت وام به واحدهای دام و طیور

صدور 90 هزار دامدار کارت در سال گذشته

رئیس اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیک با اشاه به اینکه برنامه‌های بانک کشاورزی مبتنی بر سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است، ادامه داد: از سال گذشته بیش از 90 هزار دامدار کارت صادر شده است؛ همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بخش با نرخ ترجیحی تسهیلات پرداخت شده است.

وی گفت: همچنین از آذرماه سال 1400گذشته تاکنون و در مدت 9 ماه از 12 درصد برای طیف خاصی، 14 درصد برای طیف دیگر و 15 درصد برای کلان‌ها، دامدار کارت پرداخت شده است و برای کشاورزان و دامدارها پکیج ما کامل شده است و بعد از 9 ماه چرخه جدید دیگری شروع می شود. کشاورز کارت چون عددش کوچک بود از 20 تا 50 میلیون در مقطع خاصی بود.

مشکلات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی آسیب می زند

یوسفی در پاسخ به این سوال که چه انتظاراتی از مسئولان دارید، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، رسانه ها و متولی‎ نمایشگاه‌ها و خصوصا صنایع تبدیلی به بانک عامل کمک کنند تا منابع را به‌طور مستقیم به بخش کشاورزی هدایت کند.

وی گفت: به عنوان نمونه شرکت بازرگانی دولتی ایران (GTC) از بانک کشاورزی تسهیلات گرفته و بابت خرید گندم استفاده کرده ولی ما شاهد هستیم در صنایع آرد که حلقه دوم بعد از گندم است، فعالیت‌ها بانکی در بانک‌های دیگر متمرکز است به‌عبارت دیگر تسهیلات‌دهنده بانک کشاورزی است ولی گردش پول در سایر بانک‌ها انجام می‌شود. اگر بانک کشاورزی از حیث مالی نتواند قدرت مانور داشته باشد و نیازهای صنایع تبدیلی را تأمین کند و به بانک‌های دیگر گرایش پیدا کنند دو آسیب را همراه خواهد داشت، به این صورت که بانک‌های دیگر قطعاً نرخ بالاتری را خواهند گرفت و بهای تمام شده کالا بالاتر خواهد رفت که نهایتاً باعث ضرر مصرف‌کننده می‌گردد. همچنین در صورت این اتفاق، صنایع تبدیلی که در بخش غذا فعالیت می‌کنند از بانک کشاورزی روی‌گردان می‌شوند و در نهایت باعث آسیب به بخش کشاورزی و غذایی کشور وارد می‌شود.

پریسا حیدری ـ خبرنگار و کارشناس بازرگانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای