آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43303

نمایشگاهی با امیدهای فراوان

نمی‌توان تریدی کرد که نمایشگاه اورآسیا که هفتمین دوره آن پنج‌شنبه گذشته پایان یافت، پیش و بیش از هر چیزی، یک نمایگشاه دولتی و حکومتی است؛ حتی ترکیب

نمایشگاهی با امیدهای فراوان
نمی‌توان تریدی کرد که نمایشگاه اورآسیا که هفتمین دوره آن پنج‌شنبه گذشته پایان یافت، پیش و بیش از هر چیزی، یک نمایگشاه دولتی و حکومتی است؛ حتی ترکیب شرکت‌کنندگان آن نیز این حکومتی بودن را به رخ می‌کشد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی ؛ مثلا از میان همه بانک‌های ایرانی فقط بانک ملی در این نمایشگاه شرکت کرده و همان گونه که می‌دانیم بانک ملی ایران تنها بانکی است که نه فقط حساب‌های خزانه‌ در آن قرار دارد، بلکه هیچ‌گاه خصوصی نخواهد شد و همواره دولتی خواهد ماند.
سایر مجموعه‌های غرفه‌دار در این نمایشگاه نیز دولتی بودن نمایشگاه را تایید می‌کند و چنین به نظر می‌آید که مرکزی ارشدتر به این مجموعه‌ها برای حضور در نمایشگاه و اجاره کردن غرفه دستور داده است؛ مثلا دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا در کنار بزرگ‌ترین شرکت تولید خودرو در روسیه، لادا، غرفه‌های بزرگی را در این نمایشگاه در اختیار گرفته بودند و با توجه به این که شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایرانی، معمولا نیازی به حضور در یک نمایشگاه داخلی ندارند و به همین جهت حضور چندانی در نمایشگاه‌های داخلی ندارند به نظر می‌رسد قدرتی ارشد به آن خودروسازان برای حضوری چشم‌گیر و پرحجم در این نمایشگاه دستور داده است.
تعداد زیادی از غرفه‌های نمایشگاه نیز به اتاق‌های بازرگانی مشترک میان ایران و کشورهای اورآسیا اختصاص یافته بود و مناطق آزاد هم مرز با کشورهای CIS و اورآسیا مانند کشورهای آسیای میانه و قفقاز نظیر ترکمنستان، در این نمایشگاه حضوری ملموس و قابل توجه داشته‌اند.
علاوه بر این در دوره هفتم نمایشگاه اورآسیا، شرکت‌های بزرگ صنعتی ایران مانند شرکت ملی صنایع مس ایران و برخی شرکت‌های صنایع غذایی و لبنی ایران حضور پیدا کرده بودند که این‌ها هم عمدتا شرکت‌هایی با هویت یا ماهیت دولتی و عمومی بوده‌اند.
البته در این نمایشگاه شرکت‌های بیمه‌ای حضوری نداشتند و با توجه به اینکه بیمه و صنعت آن از جمله موضوع‌های و صنایع مهم پشتیبان تجارت است، این پرسش پدیدی می‌آید که چرا هیچ یک از شرکت‌های بزرگ و معتبر بیمه در آن نمایشگاه حضور نداشتند.
همچنین انتظار آن بود که سایر بانک‌های بزرگ و فعال در تجارت با اورآسیا، در این رویداد بازرگانی حضور پیدا کنند؛ اما ظاهرا روابط عمومی این بانک‌ها علاقه چندانی به حضور در یک نمایشگاه تشریفاتی و حکومتی نداشتند و به همین دلیل اثری از ایشان مشاهده نمی‌شود.
اما نکته دیگری که در نمایشگاه اورآسیای هفتم مشاهده می‌شود خالی بودن این نمایشگاه از شهروندان، بازرگانان و دیپلمات‌های کشورهای آسیای میانه و قفقاز و CIS است.
کاملا قابل درک است که این رویداد در تهران برگزار شده و… همین دلیل بیشترین بازدیدکنندگان آن از میان ایرانی‌ها است؛ اما آیا این بدان معنی است که شهروندان، صاحبان صنایع و فن، دیپلمات‌ها و خبرنگاران کشورهای اورآسیا حضور نداشته باشند؟
مسلما انتظار آن است که دست‌کم خبرنگارانی از اورآسیا این نمایشگاه را پوشش دهند. جالب است که خبرگزاری اسپوتنیک که یکی از مهم‌ترین خبرگزاری‌های روسیه در ایران است در این نمایشگاه نه غرفه اختیار کرده و نه حضوری داشته است.
برگزاری این رویداد نیز از سوی این خبرگزاری چندان مورد توجه قرار نگرفت و گمان نمی‌رود که این رویداد دست‌کم برای مدیران اسپوتنیک از اهمیت زیادی برخوردار باشد.
حال آنکه نمایشگاه برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی داشته و در طول فعالیت چهار روزه نمایشگاه، خبرگزاری صدا و سیما هر روز یک یا چند خبر یا گزارش درباره همکاری‌های میان ایران و کشورهای اورآسیا منتشر کرده است.
در این میان پرسش مهم ان است که آیا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به افزایش توجه فعالان اقتصادی ایرانی نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی - تجاری کشورهای اورآسیا خواهند انجامید؟ دست‌کم برگزارکنندگان این رویداد چنین امیدی دارند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای