آخرین خبرها:
شناسه خبر: 41146

نمایشگاه دام و طیور و آبزیان قم؛ رویدادی سرد و بی‌اهمیت

هشتمین نمایشگاه تخصصی صنعت دام، طیور، آبزیان، کشاورزی و زنبورداری، دیروز جمعه 21 مهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قم، در حالی به کار خود پایان

نمایشگاه دام و طیور و آبزیان قم؛ رویدادی سرد و بی‌اهمیت

هشتمین نمایشگاه تخصصی صنعت دام، طیور، آبزیان، کشاورزی و زنبورداری، دیروز جمعه 21 مهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قم، در حالی به کار خود پایان داد که بنا به گفته شرکت‌کنندگان و فعالان حوزه کشاورزی و دامپروری این استان، یکی از ضعیف‌ترین و کم‌رمق‌ترین نمایشگاه‌ها در این حوزه بود.

اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | این نمایشگاه که از سه‌شنبه 18 مهر کار خود را آغاز کرده بود، تنها 35 غرفه به وسعت دو هزار مترمربع داشت. در آن برخی نهادهای ستادی بخش کشاورزی مانند نظام مهندسی کشاورزی و دامپروری استان قم مشارکت کرده بودند.

شرکت‌کنندگان در این دوره از نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مزرعه سبز تصریح کردند که هم به لحاظ تعداد و وسعت غرفه‌های برپا شده و هم به لحاظ کیفیت و جایگاه شرکت‌کنندگان، این دوره از نمایشگاه تخصصی صنعت دام، طیور، آبزیان، کشاورزی و زنبورداری قم نسبت به دوره‌های پیشین ضعیف‌تر و فقیرتر بوده است.

مسئول غرفه سازمان نظام مهندس کشاورزی و دامپروری استان قم در گفتگو با خبرنگار مزرعه سبز در این باره توضیح داد: علی‌رغم آنکه در استان قم به جز این نمایشگاه رویداد مهم دیگری در حوزه نمایشگاه صنعت کشاورزی و دامپروری برگزار نمی‌شود، اما میزان استقبال و حضور شرکت‌های بخش خصوص و فعالان عرصه دامپروری، کشاورزی و طیور اندک بوده است.

محمدی در این باره تصریح کرد: از آنجا که سازمان نظام کشاورزی و دامپروری استان در همه زمینه‌های کشاورزی، طیور و دامپروری ورود و فعالیت می‌کند تمامی رویدادها و نمایشگاه‌هایی که در این حوزه در استان برگزار می‌شود به سازمان نظام مهندسی اطلاع داده می‌شود و وقتی این سازمان اطلاعاتی در این خصوص دریافت نکرده است یعنی نمایشگاهی برگزار نمی‌شود.

استقبال سرد بازدیدکنندگان

وی در خصوص استقبال سرد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه گفت: البته معمولا در روزهای پایانی این نمایشگاه که به پایان هفته ختم می‌شود، میزان بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد، ولی در این نمایشگاه و در دو روز نخست تقریبا بازدیدکنندگان خاصی در نمایشگاه حضور پیدا نکردند که این امر باید پس از نمایشگاه آسیب‌شناسی شود تا در دوره‌های بعدی مورد استفاده شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان قرار گیرد.

برخی دیگر از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه موقعیت نامناسب و دوری راه و مکان نمایشگاه با مرکز شهر قم را از علل سردی استقبال بازدیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه دانستند و گفتند که تعداد غرفه‌های اجاره شده، امسال به نسبت سال گذشته حتی از نصف هم کم‌تر شده است.

این شرکت‌کنندگان با بیان این که بسیاری از شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ و توانمند قم در حوزه تولید گوشت مرغ، تخم‌مرغ و پرورش دام‌های سنگین و سبک از حضور در نمایشگاه پرهیز کردند علت آن را نزدیکی استان قم به استان تهران ذکر کردند و اضافه کردند: با توجه به هم جواری استان قم با تهران بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ و قدرتمند ترجیح می‌دهند پول و وقت خود را برای شرکت در نمایشگاه‌هایی که در تهران برگزار می‌شود هزینه کنند و بنابراین معمولا از فعالیت و مشارکت در نمایشگاه‌های استانی پرهیز می‌کنند.

در این باره احمد سعادت، مجری و برگزارکننده هشتمین نمایشگاه صنعت دام، طیور، آبزیان، کشاورزی و زنبورداری استان قم با اشاره به روند برگزاری این نمایشگاه گفت: پس از برنده شدن در مزایده برپایی نمایشگاه که از سوی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قم برگزار می‌شود، برنده به نهادها و مجموعه‌های مختلف معرفی می‌شود تا مشارکت علاقه‌مندان به حضور در نمایشگاه موضوعی را جلب کند.

وی از این که با وجود مراجعه مکرر سازمان قم، این دو نهاد هیچ گونه کمک، همکاری یا همراهی را در اختیار برگزارکننده قرار ندادند گلایه و اضافه کرد: حتی وقتی به‌طور رایگان سه غرفه به مجموعه‌های تحت نظر سازمان جهاد کشاورزی واگذار شد آن مجموعه‌ها باز هم از غرفه‌آرایی و حضور در نمایشگاه خودداری کردند؛ چنانکه غرفه‌های این مجموعه‌ها تا روز پایانی نمایگشاه هم خالی مانده بود.

احمد سعادت با بیان اینکه برای تکمیل شرکت‌کنندگان حاض در نمایشگاه پیشنهاد اهدای غرفه رایگان را به برخی از شرکت‌های قمی داده است و تعداد غرفه‌های نمایشگاه را 35 غرفه ذکر و اضافه کرد: از این تعداد ده غرفه رایگان یا نیم بها در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده شده است.

وی افزود: علی‌رغم پیشنهاد اهدای غرفه رایگان، اما باز هم برخی شرکت‌های استان قم تمایلی به حضور در این نمایشگاه نشان ندادند تا جایی که از میان 35 غرفه حاضر، فقط 4 غرفه به شرکت‌های استان قم تعلق دارد و بقیه شرکت‌هایی هستند که در استان‌های دیگر قرار دارند یا اصولا شرکت‌هایی کشوری هستند.

وی در پایان این مصاحبه با تاکید بر این که قم به لحاظ توان و ظرفیت اقتصادی، توانایی برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها را دارد، گفت: عدم استقبال از شرکت‌های بخش خصوصی استان قم در این نمایشگاه به حدی است که مجری نمایشگاه کشاورزی که قرار بود در سالن هم‌جوار نمایشگاه دام و طیور و آبزیان برگزار شود، نتوانست مشارکت بخش خصوصی را جلب کند و از برگزاری این نمایشگاه انصراف داد.

وی نزدیکی به تهران، قرار گرفتن نمایشگاه قم در میان دو نمایشگاه بزرگ در تهران، دسترسی دشوار به مکان نمایشگاه، عدم اعتقاد به سودمند بودن حضور در نمایشگاه و دلایل فرهنگی را از جمله عوامل عدم موفقیت در برگزاری پربار این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: روشن است که با این سطح مشارکت، برگزاری این نمایشگاه هیچ سودی برای مجری و برگزار کننده نخواد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای