آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43858

نگرانی تولیدکنندگان سموم کشاورزی از عدم تخصیص ارز

نشست تخصصی بررسی چالش‌های خودکفایی تولید سموم کشاورزی با حضور مریم جلیلی‌مقدم، سرپرست سازمان حفظ نباتات؛ مسعود گیل‌آبادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم و اعضای هیات مدیره انجمن‌های تولیدکننده سموم و تولیدکنندگان کشاورزی در مجلس انجمن صنفی تولیدکنندگان سموم کشاورزی برگزار شد.

نگرانی تولیدکنندگان سموم کشاورزی از عدم تخصیص ارز

اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | در این نشست ابتدا مسعود گیل‌آبادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی، ضمن عرض خیر مقدم به حضار از پرداخت ارز یارانه‌ای به واردکنندگان سموم آماده مصرف کشاورزی انتقاد کرد و گفت: این انتقاد متوجه واردات سمومی که در ایران قابلیت تولید آن وجود ندارد، نمی‌شود چراکه در این باره واردات سمومی که در ایران تولید نمی‌شود حتی با تعرفه صفر اشکالی ندارد.

گیل‌آبادی خطاب به جلیلی‌مقدم گفت: خانم دکتر وقتی به محصول آماده مصرف یارانه 28500 تومانی اعطا می‌شود به تمام اجزای آن یارانه پرداخت می‌شود که این شامل حلال‌ها، بسته‌بندی و… نیز می‌شود؛ در حالی که فقط در واردات مواد تکنیکال به تولیدکننده یارانه پرداخت می‌شود و بقیه مواد اولیه مانند حلال‌ها را تولیدکنندگان با قیمت ارز آزاد از پتروشیمی‌ها و … تهیه می‌کنند که در نتیجه قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان ایرانی گران‌تر از قیمت نهایی واردات سموم آماده مصرف می‌شود.

گیل‌آبادی این اختلاف قیمت را به زیان تولیدکننده و باعث نابودی تولید در ایران دانست.

وی با ابیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن سموم کشاورزی در ایران وجود دارد، اضافه کرد: این در حالی است که نیاز مصرف به سموم کشاورزی در ایران حداکثر به 35 هزار تن بالغ می‌شود و به همین دلیل تولیدکنندگان ایرانی زیر ظرفیت عمومی خویش مشغول تولید هستند.

گیل‌آبادی همچنین نگرانی تولیدکنندگان از ناپایداری و عدم اعطای ارز 28500 تومانی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه برای سال آینده قیمت ارز نیکویی، 35 هزار تومان در لایحه بودجه دیده شده است، گفت: ناپایداری پرداخت، گران شدن یا عدم پرداخت ارز نیکویی به تولیدکنندگان سموم کشاورزی در سال‌های آینده، نگرانی زیادی در این باره به بخش تولید وارد کرده است، چنانکه تولیدکننده گاهی خانه و اتومبیل خود را برای تامین ریال و دریافت ارز 28500 تومانی فروخته است.

گیل‌آبادی همچنین از اینکه بانک‌ها در موعد مقرر، وظیفه اعطای ارز را انجام نمی‌دهند انتقاد کرد و در این باره توضیح داد: در مواردی معادل ریالی ارز نیکویی از سوی تولیدکننده تامین و به بانک‌ها پرداخت شده است؛ اما اعطای ارز از جانب بانک گاهی تا یک سال به طول انجامیده است.

گیل‌آبادی در پایان سخنانش از دکتر جلیل‌مقدم درخواست کرد تا برای رفع چالش‌های تولیدکنندگان سموم کشاورزی، اقدام جدی و گام‌های اساسی برداشته شود.

مریم جلیلی‌مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این جلسه طی سخنان کوتاهی، ابتدا تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی را همکاران خود خواند و به ایشان خسته نباشید گفت. وی تصریح کرد: ما هم مانند سایر مقامات و مدیران دولتی خواهان اشتغال‌زایی برای هموطنان خود و مصرف محصول و تولید ایرانی هستیم.

جلیلی‌مقدم کیفیت تولید چه در نهاده‌ها و چه در محصول را مهم دانست و تاکید کرد: همواره کیفیت تولید و محصول باید افزایش باید. این مقام دولتی بررسی تعرفه‌های واردات را از جمله وظایف سایر همکاران وزارت جهاد کشاورزی دانست و برای بررسی درخواست‌های اعضای انجمن تولیدکننده سموم و کود قول مساعد دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای