آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43525

هوش مصنوعی در مرغداری

نقش صنعت مرغداری در امنیت غذایی جهانی به مرحله‌ای انکارناپذیر رسیده که گواه آن توسعه روز افزون در اختراعات، نوآوری‌ها، یافتن روش‌های جدید در پرورش، رفاه و تغذیه

هوش مصنوعی در مرغداری

تازه‌های دنیای صنعت مرغداری

نقش صنعت مرغداری در امنیت غذایی جهانی به مرحله‌ای انکارناپذیر رسیده که گواه آن توسعه روز افزون در اختراعات، نوآوری‌ها، یافتن روش‌های جدید در پرورش، رفاه و تغذیه پرندگان است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ فعالیت‌ها و دانش مرغداری به جایگاهی دست یافته تا بتواند هر چه سریع‌تر نیازهای غذایی انسان‌ها را هرچند در قاره‌هایی دیگر برآورده نماید، با توجه به این که هم اکنون چنین اقداماتی در حال اجرا است.

اما ورود هوش مصنوعی آن گونه که در سایر رشته‌های صنعتی، خدماتی، پزشکی، کشاورزی و … توانسته منشاء خدمات بسیاری به این حوزه‌ها باشد، در صنعت مرغداری نیز قادر است برای ارتقای این صنعت جهانی، عامل مهمی در این عرصه باشد.

هوش مصنوعی در مرغداری

هوش مصنوعی در مرغداری

۱- پیاده کردن اینترنت صنعتی ابزار (اشیا)* یا IOT، به صورت ارائه راه‌حل‌های اتوماسیون جهانی برای عرضه خدمات هر چه بهتر در بهره‌وری و کنترل پرورش مرغ‌ها که در حال اجرا است و مرغداران باید هر چه سریع‌‌تر آن را به خدمت بگیرند؛ با جمع‌آوری اطلاعات حیاتی و تجمیع آن‌ها در زمان واقعی، دسترسی به علائم در زمان هشدارها، در اختیار داشتن گزارش‌ها، استفاده از الگوریتم‌های ماشین‌های یادگیری که موجب تقویت کارکنان می‌گردد، همگی می‌توانند باعث پیشگیری از چالش‌ها، قبل از وقوع آن‌ها گردند.

2- مشکل وجود التهاب در اندام‌های مرغ‌های تخمگذار و برخی از دام‌ها، پیوسته مورد توجه کارشناسان این صنعت بوده است. حال با تولید دارویی با پایه مواد استخراج شده از گیاهان به دلیل داشتن مقادیر بالایی از فلاونوئیدها که اثرات ضدالتهابی دارند، دارویی مورد تایید اتحادیه اروپا تولید گردیده که در اختیار مرغداران سایر مناطق نیز می‌تواند قرار گیرد.

3- واکسن‌های ترکیبی که برای مدیریت هم زمان چند بیماری در مرغ‌های بیمار از اولین ساعات تولد و خروج از تخم به مرغداران

کمک می‌کنند. این واکسن‌های منحصر به‌فرد از کاربری جداگانه واکسن‌های مختلف جلوگیری می‌کنند؛ که موجب صرف زمان و هزینه زیاد می‌شود. واقعیت آن است که این تکنولوژی به مرغداران اجازه می‌دهد که انواعی از واکسن‌‎هایی که به قسمت پشت جوجه‌ها تزریق می‌شوند به شکل موثرتری عمل کنند.

این واکسن می‌تواند علیه بیماری Marek، نیوکاسل(دی) و IBO(بیماری عفونت دستگاه تنفسی پرندگان) در هچری‌ها در یک زمان موثر تزریق شده و هزینه‌های بعدی را کاهش دهد.

اکثر واکسن‌های ترکیبی غیرپاتوژنیک بوده و باعث بیماری پرندگان نمی‌شوند و عملکردی شبیه واکسن‌های زنده دارند. معمولاً هر چند سال، شاهد نوع متفاوتی از مشکلات تنفسی در پرندگان می‌شویم که باید به صورت پیشگیری و از قبل برای مقابله با آن‌ها زمینه‌های مناسب آماده شود.

این واکسن‌های ترکیبی گران‌تر از واکسن‌های کنونی برای کنترل بیماری‌ها هستند، اما دامنه اثرگذاری آن‌ها بسیار بیشتر بوده و موجب واکنش در پرندگان نمی‌شوند، بنابراین به مرغداران پیشنهاد می‌شود که قبل از اقدام به واکسینه کردن پرندگان به تزریق این واکسن ترکیبی اقدام کنند. این واکسیناسیون می‌تواند در محل هچری اجرا شود و یک پوشش ۱۰۰درصدی نسبت به شرایط سالن مرغداری ایجاد کند.

نکته مهم دیگر آن است که استفاده از چنین واکسنی می‌تواند مانع از به ‌کاربردن آنتی‌بیوتیک‌ها گردد. در سال‌های اخیر تمایل مصرف‌کنندگان به محصولات دامی که در پرورش آنها از آنتی‌بیوتیک استفاده نشده، افزایش یافته است؛ که همین موضوع فشار بر پرورش‌دهندگان پرندگان را زیاد می‌کند. حال واکسینه کردن پرندگان توسط چنین واکسن‌هایی در یک نوبت می‌تواند از برخی از بیماری‌ها تنفسی نظیر نیوکاسل و بیماری گوارشی IBD (گامبورو) جلوگیری نماید.

* اصطلاح اینترنت اشیا ITO، یا اینترنت اشیا به شبکه جمعی دستگاه‌های متصل و فناوری اشاره دارد که ارتباط بین دستگاه‌ها، ابر و همچنین بین خود دستگاه‌ها را تسهیل می‌کند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۰-آبان ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای