آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45541

استفاده از پنل خورشیدی راهی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی

ایران از نظر جغرافیایی پتانسیل بالایی در زمینه بهره‌برداری از انرژی خورشیدی دارد. در شرایط فعلی، احداث نیروگاه‌های خورشیدی مقرون به صرفه نیست و افزایش صعودی قیمت ارز، وجود تحریم‌ها و ممنوعیت واردات پنل خورشیدی در دو سال اخیر،‌ قیمت تمام شده احداث نیروگاه‌های خورشیدی در بخش خصوصی را در مقایسه با نرخ خرید برق توسط دولت غیراقتصادی کرده و دوره بازگشت سرمایه نسبت به دو سال اخیر را افزایش داده است.

استفاده از پنل خورشیدی راهی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی

اخبار سبز کشاورزی؛ اما امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بتوانیم به جای مصرف ذخایر فسیلی، از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم و در آینده از این نظر جایگاه مناسبی در خاورمیانه و جهان داشته باشیم.

با تمام سختی‌های موجود، طی چند سال گذشته موفقیت‌هایی در زمینه استفاده از سیستم پنل‌های خورشیدی و راه اندازی "اینورتر"های کنترل از راه دور انواع پمپ‌های کشاورزی داشته‌ایم که با توجه به قیمت‌های فعلی بازار توجیه اقتصادی بیشتری یافته است. مزیت این سیستم حذف کامل ژنراتور، عدم استفاده از باطری و هزینه تعمیر و نگهداری پایین از سیستم خرید می‌باشد.

حذف ژنراتور باعث می‌شود که هزینه سنگین تعمیر و نگهداری، هزینه تامین سوخت فسیلی، آلودگی صوتی و آلودگی محیطی وجود نداشته باشد.

زمان بازگشت سرمایه در "سیستم پمپ خورشیدی" که در آن به جای استفاده از ژنراتورهایی که با سوخت دیزلی مانند بنزین و گازوییل کار می‌کنند، از پنل خورشیدی برای تأمین برق آن‌ها استفاده می‌شود، به نسبت کوتاه‌تر است و با توجه به گرانی سوخت‌های فسیلی، استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز مقرون به صرفه‌تر است. ضمن این‌که پنل‌های خورشیدی مزیت‌های دیگری دارند که در بالا نیز ذکر شد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای