آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27818

وقتی هوا قاتل نوزادان می‌شود

طی سال‌های اخیر معضل آلودگی هوا به یکی از مهمترین موضوعات اجتماعی در کشور و خصوصا کلان شهرها تبدیل شده است، موضوعی که با افزایش آلایندگی‌های زیست محیطی

وقتی هوا قاتل نوزادان می‌شود

تولد جنین مرده؛ تراژدی نادیده گرفته شده مسئولین از هوای آلوده

طی سال‌های اخیر معضل آلودگی هوا به یکی از مهمترین موضوعات اجتماعی در کشور و خصوصا کلان شهرها تبدیل شده است، موضوعی که با افزایش آلایندگی‌های زیست محیطی، بارها استان‌ها را به تعطیلی کشانده و باعث شده تعداد زیادی از هموطنانمان به علل بیماری‌های قلبی- عروقی، تنفسی، گوارشی، سرطان‌ها و تومورها راهی مراکز درمانی شوند و عده‌ای هم جانشان را از دست بدهند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ در میان تمام این عوامل اما سقط ‌جنین شاید خطرناک‌ترین نقش آلودگی هوا بر سلامت باشد. درست از زمانی که اطلاع‌رسانی درباره شدت گرفتن آلودگی هوا بالا رفت، موضوع ارتباط آن با سقط‌ جنین هم مطرح شد.
بیشتر بخوانید: تاثیر عجیب آلودگی هوا بر مرگ و میر نوزادان

آمار رسمی از ارتباط آلودگی هوا با سقط‌ جنین در کشور ارایه نشده

هر چند که تاکنون هیچ آمار رسمی از ارتباط آلودگی هوا با سقط‌ جنین در کشور ارایه نشده، اما اظهارنظرهای کارشناسی نشان می‌دهد که آلایندگی‌ها به‌‌عنوان یکی از عوامل محیطی، تاثیر مستقیمی بر باروری، اختلالات ژنتیکی و سقط ‌جنین دارد.
سقط جنین همواره دربرگیرنده چالش‌هایی در حوزه‌های اخلاقی، حقوقی، دینی، فلسفی و بهداشت باروری بوده است. اغلب کشورها در برهه‌های مختلف زمانی برخوردهای متفاوتی با موضوع سقط جنین داشته‌اند.

سقط جنین یکی از مباحث مهم حوزه پزشکی ایران است

امروزه سقط جنین یکی از مباحث مهم حوزه پزشکی ایران است. تحولات اجتماعی و افزایش سطح سوادسلامت و آگاهی و مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی منجر به ناسازگاری جنبه‌های نظری و عملی در این حوزه‌ها شده است و زنان در مواقعی، بدون توجه به احکام شرعی و قوانین کیفری اقدام به سقط جنین می‌کنند.
در ایران علل سقط قانونی شامل تهدید حیات مادر، اختلالات جنینی شدید و مغایر با حیات است. اما سقط در دوران افزایش آلایندگی‌ها و آلودگی هوا یکی از مباحث چالش‌برانگیز است که بایستی از جهات اخلاقی، فقهی و حقوقی به آن پرداخته شود.
همان‌طور که می‌دانیم یکی از مهم‌ترین پیامد سقط‌های عمد و غیرایمن، ناتوانی‌های جسمی و مرگ مادران است. بنابراین با توجه به جوانی جمعیت ایران، تغییر نگرش زنان در مورد بعد خانواده، تاخیر در ازدواج، خشونت خانگی، تاثیر محدودیت‌های قانونی بر روند شکل‌گیری سقط غیربهداشتی، به خطر انداختن سلامت روانی، اجتماعی، جسمی و جنسی زنان و مردان و افزایش هزینه‌های درمانی و تاثیر آن بر بودجه بهداشتی، نیاز به تغییراتی در سیاست‌های قانونی معضل آلودگیی هوا کاملا احساس می‌شود.

آلودگی هوا منجر به زایمان یک میلیون جنین مرده در سال می‌شود!

آمارها حکایت از افزایش سقط جنین دارد و سازمان بهداشت جهانی در یک بررسی کلی دلایل سقط جنین را موضوعاتی نظیر حفظ جان مادر، سلامتی مادر و جنین، سلامت روحی مادر، تجاوزات جنسی و دلایل اقتصادی، اجتماعی می‌داند و کشورهای مختلف به وضع قوانینی در این زمینه پرداخته‌اند.
پژوهش‌های جدید محققان بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از ۴۵ هزار گزارش مرده‌زایی و سقط جنین نشان می‌دهد که افزایش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و ذرات ریز آلاینده در دوران بارداری با افزایش خطر مرده‌زایی در کشورهای دارای درآمد کم و متوسط مرتبط است.
یافته‌ها نشان می‌دهد که بهبود کیفیت هوا ممکن است سلامت مادر را افزایش داده و می‌تواند تعداد موارد مرده‌زایی را در این کشورها کاهش دهد.
ذرات آلودگی هوا برای نخستین بار در سال 2018 در جفت شناسایی شد و تا آن زمان مشخص شد که هوای کثیف به‌شدت با افزایش سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و اختلال در رشد مغز ارتباط دارد
دانشمندان پس از کشف ذرات آلودگی سمی در ریه و مغز جنین‌های مرده به این نتیجه رسیدند که آلودگی هوا منجر به زایمان یک‌میلیون جنین مرده در سال می‌شود! این مطالعه تخمین می‌زند که تقریبا نیمی از این مرده‌زایی‌ها می‌توانند با قرار گرفتن در معرض ذرات آلودگی کوچکتر از 2.5 میکرون (PM2.5) که عمدتا از سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند، مرتبط باشد.
همچنین این مطالعه 137 کشور در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را تحت پوشش قرار داد که 98 درصد مرده‌زایی در این کشورها اتفاق می‌افتد؛ این تحقیق بر اساس داده‌های بیش از 45 هزار مرده‌زایی بوده است.
Guardian نوشت ذرات آلودگی هوا برای نخستین بار در سال 2018 در جفت شناسایی شد و تا آن زمان مشخص شد که هوای کثیف به‌شدت با افزایش سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و اختلال در رشد مغز ارتباط دارد.
بیشتر بخوانیم: چگونه از کودکان در برابر آلودگی هوا مراقبت کنیم؟+اینفوگرافی
این مطالعه ۱۳۷ کشور در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد که ۹۸ درصد تولد جنین‌های مرده در آنجا رخ می‌دهد. هوای آلوده اگرچه پیش از این هم به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش تولد جنین مرده شناخته شده بود، اما این پژوهش نخستین مورد است که شمار مرگ و میر جنین‌های مرده را ارزیابی می‌کند. یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) طی گزارشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، تولد جنین مرده را "تراژدی نادیده گرفته شده" توصیف کرد.
در این پژوهش چگونگی تاثیر ذرات آلوده کوچک بر تولد جنین مرده بررسی نشده، اما پس از انتشار آن در ماه اکتبر، مشخص گردید که ذرات سمی ناشی از آلودگی هوا در ریه‌ها و مغز جنین‌ها یافت شده است.
ذرات معلق در هوا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در جفت شناسایی شد و در همان زمان بود که مشخص شد هوای آلوده تاثیر گسترده‌ای بر افزایش سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و اختلال در رشد مغز جنین دارد. دانشمندان در پژوهش خود تاکید کرده‌اند که سیاست هوای پاک که در برخی کشورها مانند چین وضع شده است، می‌تواند مانع از تولد جنین مرده شود.
ذرات آلوده معلق ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی از جفت عبور کرده و می‌توانند باعث صدمات جبران‌ناپذیری به جنین شود
علاوه بر این، محافظت شخصی در برابر آلودگی هوا که شامل استفاده از ماسک، نصب دستگاه‌های تصفیه هوا و پرهیز از بیرون رفتن هنگام وقوع آلودگی است، می‌تواند راه موثری برای حفاظت از زنان باردار باشد.
پژوهشگران خاطرنشان کرده‌اند اینکه چگونه آلودگی هوا ممکن است باعث تولد جنین مرده شود هنوز مشخص نیست، اما واضح است که ذرات آلوده معلق ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی از جفت عبور کرده و می‌توانند باعث صدمات جبران‌ناپذیری به جنین شود. ضمن آنکه آلودگی هوا می‌تواند توانایی بدن مادر برای انتقال اکسیژن به جنین را محدود کند. از سوی دیگر، دانشمندان هشدار داده‌اند که اگرچه نرخ تولد جنین‌های مرده از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ کاهشی بوده اما در حدود نیمی از کشورهای مورد بررسی هنوز هیچ روند کاهشی مشاهده نشده است.

آلودگی هوا خطر سقط‌ جنین را افزایش می‌دهد

در ایران تحقیق تایید شده‌ای درباره تاثیر مستقیم آلودگی هوا بر سقط ‌جنین انجام نشده، اما مطالعاتی که در سایر کشورها انجام شده نشان می‌دهد که آلودگی هوا خطر سقط‌ جنین را افزایش می‌دهد. در مقاله‌های مختلف پزشکی ارتباط آلودگی هوا و سقط جنین ثابت شده است، ولی ما در این زمینه آمار مشخصی در کشور نداریم تا بگوییم چند درصد زنان دچار این اتفاق ناخوشایند می‌شوند.
با این حال به‌طور قطع سقط جنین علت‌های مختلفی دارد، به گفته مختصصان پزشکان از آنجایی که در هوای آلوده ذراتی مانند گاز منوکسیدکربن، اکسید نیتروژن، سرب و دیگر ذرات مضر وجود دارد این ذرات می‌توانند از سطح خونی مادر عبور کرده و روی قلب و نبض جنین تاثیر بگذارند. این آلاینده‌ها در دیواره عروق التهاب ایجاد می‌کنند، بنابراین انتقال اکسیژن به‌خوبی انجام نمی‌شود و احتمال سقط جنین را بالا می‌برد. همچنین کم وزنی نوزادان در هنگام تولد نیز شاید به دلیل همین آلودگی هوا باشد.
بر اساس اعلام برخی از متخصصان زنان در ایران، آلودگی هوا در ماه‌های دوم و سوم بارداری می‌تواند منجر به کاهش رشد جنین و زایمان زودرس شود: «زایمان زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که جنین ناتوان است و رشد کافی نداشته، حتی ممکن است به وزنی که ما انتظار داریم، نرسیده باشد. این اتفاق هم برای نوزاد و هم برای مادر عوارض زیادی دارد و هزینه فراوانی به خانواده‌ها و نظام سلامت وارد می‌کند. جنین در ماه‌های اول به شدت آسیب‌پذیر است.»
کاهش رشد جنین، زایمان زودرس و ابتلا به اوتیسم از عوارض آلودگی هوا است: "مادر تصور می‌کند که هوای آلوده یک بار در ریه و یک بار در جفت فیلتر می‌شود؛ در حالی‌ که سموم ناشی از آلودگی به جفت رسوب می‌کند و به جنین می‌رسد."
همچنین این متخصصان معتقدند؛ آلودگی هوا تنها منجر به بالا رفتن آمار سقط‌ جنین نمی‌شود، بلکه احتمال ابتلای مادر و نوزاد به آسم را هم بالا می‌برد. با این همه به گفته آن‌ها در ایران هنوز بررسی کاملی درباره ارتباط آلودگی هوا بر سقط‌ جنین صورت نگرفته است، تمام اطلاعاتی که وجود دارد بر اساس مطالعاتی است که در پکن به‌ عنوان آلوده‌ترین شهر جهان انجام شده: "وزارت بهداشت کشور ایران، باید میزان سقط‌ جنین را در شرایط فعلی با میزان سقط ‌جنین مثلا در ٢٠‌سال گذشته با هم مقایسه کند و آن زمان قطعا به آمارهای قابل‌توجهی می‌رسد."
سقط بر اثر آلودگی هوا به این معنی نیست که در همان روزی که هوا بسیار آلوده است و مادر باردار در معرض آن قرار دارد، بلافاصله بر جنین اثر سوئی بگذارد و باعث سقط شود، بلکه به این معناست که آلودگی هوا می‌تواند در مادرانی که در معرض آن قرار دارند در روزهای آتی ایجاد سقط جنین و زایمان زودرس کند و این احتمال در صورتی که مادر در طولانی مدت در هوای آلوده قرار داشته باشد، افزایش می‌یابد.
همچنین شیوع زایمان زودرس در هر کشور و منطقه‌ای متفاوت است؛ آمار تولد نوزادان نارس در کشورهای در حال توسعه پنج تا ۹ درصد بوده که این میزان در ایران و در مطالعات مختلف کشور متفاوت بوده است. زایمان زودرس هنوز علت حدود ۷۰ درصد از مرگ و میرها و عوارض نورولوژیک و ناتوانی در سال‌های بعدی عمر نوزادان بدون "ناهنجاری مادرزادی" است که هزینه‌های بسیاری را به نظام سلامت تحمیل می‌کند. براساس یافته‌ها، سالانه به طور میانگین حدود ۱۵ میلیون زایمان زودرس در سراسر جهان تخمین زده می‌شود که این پدیده را به مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر نوزادان در سراسر جهان تبدیل می‌کند.

به طور میانگین حدود ۱۲ درصد نوزادان متولد شده در کشور نارس هستند

این درحالی است که به طور میانگین حدود ۱۲ درصد نوزادان متولد شده در کشور نارس هستند، از هر ۱۰ نوزادی که در کشور متولد می‌شود؛ یک نوزاد، نارس است. یکی از فوق‌تخصصان نوزادان در آمار سال ۹۷، از تولد سالانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نوزاد نارس در کشور خبر داده و گفته بود: ۱۰ تا ۱۵ درصد نوزادان نارس ممکن است دچار عوارضی همچون فلج دایمی و زمین‌گیری شوند، سالانه در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار زایمان به وقوع می‌پیوندد که حدود هشت تا ۱۲ درصد این نوزادان، نارس به دنیا می‌آیند، همچنین پنج شهر اصفهان، تهران، تبریز، شیراز و مشهد دارای بیشترین تخت‌های مراقبت ویژه از کودکان (NICU) هستند.

میزان تولد نوزادان نارس در اصفهان بیشتر از میانگین کشوری است

در همین راستا براساس آخرین بررسی‌های انجام شده طی آبان‌ماه سال‌جاری؛ میزان تولد نوزادان نارس در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است. در سال ۹۹ میزان بروز تولد نوزادان نارس ۱۱.۰۶ درصد بود، این درحالی است که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۲.۲ درصد رسیده است، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ افزایش موارد زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس را شاهد بودیم که به دنبال آن موارد مرگ نوزادان نیز افزایش یافته است.
براساس بررسی‌های انجام شده؛ بیشترین دلیل موارد مرگ در دوران نوزادی مربوط به تولد نوزادان نارس است، زیرا بیشتر نوزادان نارس مشکلات "تنفسی" دارند که در بسیاری از موارد منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.
همچنین مطالعات انجام شده دانشگاه پزشکی اصفهان نشان می‌دهد، میزان مرگ طی بستری پس از تولد در نوزادان رسیده و کامل که در هفته ۳۸ تا ۴۰ هفته بارداری به دنیا آمده باشند، به‌طورتقریبی سه درصد است، اما به‌ازای هر هفته زایمان که زودتر از ۳۸ هفته باشد، میزان مرگ نوزاد دو برابر می‌شود، به طوری‌که در ۳۷ هفته این میزان حدود ۵.۹ درصد و در ۳۴ هفته به عدد ۵۱.۷ درصد می‌رسد.
نوزادانی که در ۳۴ هفتگی به دنیا می‌آیند در مقایسه با نوزادانی که ۴۰ هفتگی به دنیا می‌آیند ۲۰ برابر بیشتر احتمال مرگ‌ومیر وجود دارد و از همه فاجعه‌آورتر عوارض زایمان زودرس؛ نوزاد نارس علاوه‌بر اینکه با کمبود وزن و رشد مواجه است، با مشکلات تنفسی، شنوایی، بینایی و یا تکامل نیافتن سیستم عصبی مواجه می‌شود و تمام نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند به طور خاص در سیستم بهداشتی و بیمارستان‌ها باید از نظر رتینوپاتی نارسی که منجر به مشکل چشم و کوری می‌شود، باید مورد بررسی قرار گیرد، به همین دلیل نوزادی که نارس به دنیا می‌آید نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.
هر چند تاکنون هیچ آمار رسمی از ارتباط آلودگی هوا با سقط‌ جنین در کشور ارایه نشده، اما اظهارنظرهای کارشناسی نشان می‌دهد که آلایندگی‌ها به‌‌عنوان یکی از عوامل محیطی، تاثیر مستقیمی بر باروری، اختلالات ژنتیکی و سقط ‌جنین دارد.
به گفته "محمد اسماعیل اکبری" رییس کارگروه جمعیت و سرمایه اجتماعی، کمیسیون علمی فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سالانه نزدیک به ۵۳۰ هزار سقط عمدی در ایران صورت می‌گیرد؛ در واقع سقط عمدی یا جنایی نزدیک به یک سوم کل سقط‌ها را تشکیل می‌دهد که رقم بالایی است. اما از نگاه کارشناسان و متخصصان پزشکی کشور از آنجایی که در هوای آلوده ذراتی مانند گاز منوکسیدکربن، اکسید نیتروژن، سرب و دیگر ذرات مضر وجود دارد و این ذرات می‌توانند از سطح خونی مادر عبور کرده و روی قلب و نبض جنین تاثیر بگذارند. همچنین این آلاینده‌ها در دیواره عروق التهاب ایجاد می‌کنند، بنابراین انتقال اکسیژن به‌خوبی انجام نمی‌شود و احتمال سقط جنین را بالا می‌برد، وزارت بهداشت کشور ایران؛ باید میزان آمار تاثیر آلودگی هوا بر رشد و سقط جنین را در شرایط فعلی با میزان سقط ‌جنین مثلا در 10 تا 20 سال گذشته را با هم مقایسه کند و آن زمان قطعا به آمارهای قابل‌توجهی می‌رسد."
با این اوصاف؛ جمعیت جوان و فعال برای هر کشوری یکی از ابزارهای مهم قدرت و مهمترین سرمایه ملی است. اینک اما جهان با چالش کمبود جمعیت روبه‌روست و این به یک معضل بنیادی برای کشورها تبدیل شده است.
بر اساس این پیوند، آمارها حکایت از افزایش تکان‌دهنده سقط جنین دارد؛ امروزه سقط جنین در کشور با دلایل مختلفی رو به افزایش است، که این امر در نگاه اول امری متاثرکننده، غیرقانونی و از نظر دین اسلام هم این کار قتل نفس است. اکثریت افراد هم با موضوع سقط جنین کاملا مخالفند و آن را غیرقانونی و خلاف شرع دانسته و سقط جنین عمدی را یک گناه بزرگ و تحت هر شرایطی آن را نادرست می‌دانند.
ادیان مختلف نیز سقط جنین را بجز در موارد استثنایی ممنوع اعلام کرده‌اند، قانونگذاران کشورهای مختلف با توجه به اعتقادات مذهبی، قوانین و مقررات کشور خود برای سقط جنین مجازات‌های مختلفی تعیین کرده‌اند.
بنابراین با توجه به اینکه در اصل 50 قانون اساسی از «وظیفه عمومی» یاد شده است و ایفای وظایف عمومی در زمانی که برای انجام آنها مباشر خاصی تعیین نشده باشد به عهده دادستان است، می‌توان نتیجه گرفت در کلیه موارد از جمله این مورد خاص (آلودگی هوا) دادستان می‌تواند دخالت کند و شاید بتوان گفت این دخالت الزامی است!
سوال این است، از آنجایی که آلودگی هوا جزیی از فرآیندهای آسیب به محیط زیست تلقی می‌شود و حفاظت از محیط زیست نیز در قانون اساسی یک وظیفه عمومی قلمداد شده است، آیا دادستان حق ورود به موضوع آلودگی هوای را دارد؟ و اگر این حق را دارد چرا تاکنون به این موضوع مهم و حیاتی ورود پیدا نکرده است؟
براساس این گزارش موضوع سوال برانگیز این است که خسارت‌دیدگانی که از آلودگی هوا لطمه می‌بینند چه باید بکنند؟
قانونگذار در تبصره 2 ماده 29 قانون اعلام کرده است؛ در مورد جرایم مقرر در این قانون علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست بر حسب مورد شاکی یا مدعی خصوصی در زمینه خسارات وارده بر محیط زیست می‌باشد و ماده 29 و تبصره اول آن صاحبان و مسئولان کارخانجات و کارگاه‌های آلوده‌کننده را علاوه بر پرداخت جزای نقدی، مسئول جبران خسارت اشخاص حقیقی و حقوقی نیز کرده است.

حفظ محیط‌زیست برعهده دولت است

براساس این پیوند، دکتر نعمت‌‌الله احمدی نسب وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز ضمن می‌گوید: از معدود کشورهایی هستیم که قانون اساسی ما جوان است و 42 سال گذشته نوشته شده و در این قانون‌اساسی در اصل 50 از محیط‌‌زیست یادکرده و حفظ محیط‌زیست هم برعهده دولت است و نیز قانون هوای پاک هم از سال 1346 در واقع دهه 40 تدوین گردیده و بعد هم اصلاحاتی بعدی را به همراه داشته و دارد.
به گفته نعمت‌‌الله احمدی نسب وکیل پایه یک دادگستری؛ طبیعتا دولت به‌عنوان یک کلیت و مجموعه‌ای که مسئول اجرای قوانین اعم از اساسی و عادی است و دادستان کل کشور که متولی حقوق عمومی می‌باشد به‌طور مستقیم و کاملا در برابر عوارض آلایندگی‌های جوی بر سقط جنین؛ مسئول هستند. همچنین دادستان کل کشور مسئول و مامور است که جلوی این مواقع را با طرح دعوی بگیرد و دولت هم به‌تبع مسئول می‌باشد که قوانین را در جهت سلامت عموم مردم اجرایی کند. آمارهای سقط جنین در کشور ما بالاتر این آمارهای رسمی اعلام شده است!
وی با تاکید بر اینکه ما هم اکنون با توجه به وضعیت سوخت خودروها و یا پالایش نفت که در پالایشگاه‌ها داریم، تحریم هستیم و یکسری موادافزودنی که بتوان میزان مازوت را در نفت پالایش شده، کاهش داد و در ضمن بنزین و یا سوخت‌هایی با اکتان بالا تولید کرد، اظهار می‌کند: بنابراین در این شرایط سوخت مازوت تولید می‌کنیم که این مازوت به دلیل اینکه خریداری ندارد و مورد مصرف آن به شدت محدود و ممنوع شده است و بسیاری از نهادهای مرتبط به هوای پاک در کشورهای دیگر اجازه استفاده نمی‌دهند. یک زمانی این نوع سوخت را در دریاها به کشتی‌ها می‌فروختیم اما اکنون ممانعت می‌کنند کشتی‌ها و دیگر مازوت‌سوز نیستند.

روزانه چندین تن گوگرد وارد هوا می‌شود

دکتر نعمت‌‌الله احمدی نسب تاکید می‌کند: در کشور ایران، سوخت مازوت را به کارخانجات می‌دهیم و در شهر اصفهان بیشتر از دیگر استان‌های این نوع سوخت در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و روزانه چندین تن گوگرد که ماده‌ای کشنده است، وارد هوا می‌شود و در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، کرج و کلانشهر تنفس در آن‌ها بسیار مشکل می‌شود. درواقع دولت متولی چنین موضوع مهمی است من و شما که نمی‌توانیم!
مافیای خودروهای معیوب در گوشه‌ای نشسته است و هیچ کسی جرات نگاه چپ به آن ندارد
به گفته این وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز؛ مافیای خودروهای معیوب در گوشه‌ای نشسته است و هیچ کسی جرات نگاه چپ به آن ندارد! ماشین‌هایی که 40 تا 50 سال گذشته اجازه تولید آن در دیگر کشورها به اتمام رسیده است اما آن خودرو را در ایران مونتاژ می‌کنند که از عوامل اصلی آلودگی هوا هم شناخته می‌شود. در این مسیر چرا از بیماری سرطان صحبت نمی‌کنید؟

آبگیری پروژه سد چم‌شیر

وی در ادامه درباره پروژه سد چم‌شیر که اکنون آن را آبگیری می‌کنند و تمام آدم و عام در حال فریاد مخاطرات زیست‌محیطی این طرح هستند، می‌گوید: با حضور در این منطقه با چشم غیرمسلح توده‌های نمک را مشاهده کردم و حتی چوپانی در آنجا با بغض بیان می‌کرد که غم این را دارم که دو سال بعد گوسفندانم را در کجا باید آب بدهم! اما متاسفانه این حرف‌ها به گوش آقایان نمی‌رود. در حقیقت چنین مواردی نشان می‌دهد که مسئولان ما مسئولیت‌پذیر نیستند! با توجه به اینکه قوانین بسیاری زیادی اعم از قانون اساسی، قانون هوای پاک و از همه مهمتر سازمان محیط زیست کشورمان؛ می‌توانم بگویم یکی از سازمان‌های مصرف کننده است! البته تا دلتان بخواهد از این نوع سازمان‌ها در کشور داریم که یکسری افراد در آن نشسته‌اند و از بیت‌المال حقوق دریافت می‌کنند.
80 درصد از بودجه مملکت خرج هزینه‌های اجرایی می‌شود و فقط 20 درصد آن خرج امور عمرانی می‌گردد
وکیل پایه یک دادگستری می‌افزاید: به قول مهرداد بذرپاش که اخیرا وزیر راه و شهرسازی شده است، طی صحبت‌هایی در دیوان محاسبات گفته که 80 درصد از بودجه مملکت خرج هزینه‌های اجرایی می‌شود و فقط 20 درصد آن خرج امور عمرانی می‌گردد. هزینه‌های اجرایی چی هست؟ هزینه‌های اجرایی همین سازمان‌ها و نهاد موازی است که در این طرف و آن طرف ایجاد کرده‌ایم.

مسئول رسیدگی به معضل آلایندگی‌ها دولت است

وی با تاکید بر اینکه، بله، مسئولیت رسیدگی به معضل آلایندگی‌ها و آثار مخرب آن برعهده دولت است، خاطرنشان می‌کند: اگر بخواهند مر قانون را رعایت کنند، اولا دادستان کل کشور باید جلوی این اقدامات را بگیرد چراکه متولی حقوق عمومی است و افرادی که خسارت دیده‌اند برابر قانون علیه دولت (قوه مجریه) شکایت کنند و طبیعتا بایستی مطابق قوانین رسیدگی شود. مگر دادستان خود اصفهان در همین محیط نفس نمی‌کشد؟! مگر رییس محیط زیست هم تنفس نمی‌کند! مگر دود و آلودگی مجموعه‌ها را نمی‌بینند! خوب کاملا مشاهده می‌کنند. حالا یا پست و میز برای آن‌ها بسیار مهم است و یا آب در هاون کوبیدن است.

اثر آلایندگی‌ها بر سقط جنین در کشورمان

دکتر نعمت‌‌الله احمدی نسب درباره اثر آلایندگی‌ها بر سقط جنین در کشورمان، می‌گوید: در مورد آمار سقط جنین بر اثر آلودگی‌ها هوا با قاطعیت نمی‌گویم که آمارها رشد داشته است، بلکه از حکایت همکاران و دوستان پزشک اطراف خود شنیده‌ام که برای نمونه موضوع بیماری سرطان‌ها در شمال ایران به دلیل دفع فاضلاب‌ها بیش از مناطق دیگر کشور است. چراکه زمین همیشه نمناک و گل‌آلود است و با تداوم بارندگی‌ها، نفوذ‌پذیری خاک درست نیست. با این وضعیت بارها مردم رشت، بابل و آمل طی چندین مرتبه در مقابل محل دفع فاضلاب‌ها ایستاده‌اند اما قدرت و زور مردم نمی‌رسد.
وی اظهار می‌کند: وقتی روزگاران قدیم خانه را جارو می‌کردند و حوصله‌ای نداشتند آشغال‌ها را زیرفرش می‌کردند و می‌گفتند که طی عیدنوروز حتما خانه تکانی می‌کنیم. آشغال زیرفرش کردند آقایان همیشه هست! و دیوار حاشا هم که بلند است! حاشا می‌کنند و آقایان خودشان به چشم می‌بییند، این دودها و آلودگی‌ها کارخانه و نیروگاه در تابستان در حد ناسالم نبوده در فصول زمستان چه اتفاقی رخ داده که این میزان دودها افزایش داشته است. این‌ها می‌گویند که مازوت مصرف نمی‌کنند؛ یعنی درحقیقت، آشغال را زیرفرش می‌کنند! و یک روزی می‌رسد و خانه‌تکانی خواهند کرد اما چه زمانی نوروز ما می‌شود که خانه‌تکانی بکنیم؟، الله‌وعلم!

به نقل از احتساب

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای