آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37420

چالش‌های جهانی صنعت شیلات

درباره چالش‌های جهانی صنعت شیلات گفته می‌شود که فشارهای وارده از سوی انسان در تولید غذاهای به‌دست آمده از آبزیان به دو شکل خود را نشان داده:

چالش‌های جهانی صنعت شیلات
اخبار سبز کشاورزی ؛ گفته می‌شود که فشارهای وارده از سوی انسان در تولید غذاهای به‌دست آمده از آبزیان به دو شکل
خود را نشان داده:
  • اثرگذاری بر مقدار
  • ایمنی و امنیت آن
چهار روش تولید آبزیان وجود دارد که شامل :
  • صید از آب‌های شیرین؛
  • پرورش آبزیان در آب‌های شیرین؛
  • صید از آب‌های اقیانوسی؛
  • پرورش آبزیان در آب‌های آزاد دریایی.
بیشتر بخوانید: ۶۰۵ میلیون دلار صادرات محصولات شیلاتی

چالش‌های جهانی صنعت شیلات چالش‌های جهانی صنعت شیلات

بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غذاهای شیلاتی، به علت عاملیت انسان در تغییرات آب و هوایی وضعیت شکننده‌ای پیدا کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها در کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا هستند و آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد، کمترین توان و ظرفیت انطباق با این شرایط را دارند.
شواهد نشان می‌دهد که افزون‌بر 90 درصد از تولیدکنندگان غذاهای آبی، اعم‌از: پرورشی یا به صورت صید، مواجه با خطرات پایدار ناشی از تغییرات اقلیمی هستند که مهم‌ترین آن‌ها تعدادی از کشورهای آسیایی و ایالات متحده آمریکا می‌باشند.
در میان 17 عامل واردکننده فشار و ایجاد چالش برای صنعت شیلات مواردی چون بالا آمدن آب دریاها، تغییر حرارت آب‌ها، جریان آفت‌کش‌ها به سمت آب‌ها و شدت یافتن تولید جلبک‌ها اهمیت ویژه دارند.
عاملان ایجاد استرس اساسا درک مسئولیتی در قبال منافع ملی ندارند و از طریق هوا، آب و گونه‌های حیوانی و انسان به این کار مبادرت می‎‌کنند و از خشکی به دریا و از یک اکوسیستم به اکوسیستم دیگر، در حرکت هستند.
به موازات تغییرات آب و هوایی، سیستم‌های آسیب‌پذیر تولید غذاهای دریایی در تمام کشورها دیده می‌شود که مواردی چون نروژ، چین و ایالات متحده آمریکا هستند، اگر چه هنوز مجادله‌ها و بحث‌های زیادی درباره فقدان درک درستی از عاملان وارد کردن فشار بر محیط‌زیست، وجود دارد. شاید هنوز برداشت درستی از عاملان فشار وارد کردن به طبیعت و این که چگونه آن‌ها می‌توانند بر تولید و امنیت غذایی موثر باشند، به دست نیامده باشد. درک پیچیدگی این عوامل و سرازیر شدن اثرات آنها می‌تواند در استراتژی کاهش اثرات سوء بسیار، توام با موفقیت باشد.
چین در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده غذاهای شیلاتی از آب‌های شیرین، یکی از مهم‌ترین ایجادکنندگان رخدادهای تاثیرگذار بر شرایط اقلیمی است. آنچه امروزه صنعت شیلات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد مجموعه‌ای از چالش‌های مختلف است که هر یک به‌نوبه خود اثرگذاری ویژه دارند.
علاوه‌بر تغییرات آب و هوایی و مشکلات زیست‌محیطی، سرازیر شدن انواع آلاینده‌ها و به‌ویژه مواد شیمیایی از کارخانه‌های صنعتی مجاور به دریاها، مواد نفتی خارج شده از کشتی‌های حامل سوخت‌های فسیلی در تمام مسیرهای دریایی، رها کردن تعمدی مواد پسماند صنعتی و پلاستیک‌ها، تخریب زیستگاه‌ها و انتقال بیماری‌ها از یک منطقه به مناطق دیگر دریایی و بسیاری موضوعات دیگر، هر یک به عنوان چالشی موثر، صنعت شیلات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.
علی‌رغم تمام این موضوعات چالش برانگیز، صنعت شیلات به راه خود ادامه می‌دهد و با به‌کار بردن معیارهای امنیت زیستی، این صنعت توانسته بر بسیاری از این چالش‌ها غلبه نماید. یکی از این اقدامات کنترل بیماری‌های ماهی‌ها به صورت کاستن از انبوه آن‌ها در حوضچه‌های کشت است. به‌عنوان مثال، مبارزه با انگل‌های خارجی ماهی‌ها را می‌توان با استفاده از مواد شیمیایی و یا فیزیکی انجام داد.
با مواد ضدعفونی‌کننده میکروب‌های موجود روی سطح تخم ماهی‌ها از بین خواهد رفت. به‌منظور کنترل بیماری‌هایی که در بسیاری از موارد موجب مرگ ماهی‌ها و خسارت به پرورش‌دهندگان می‌شوند، پاک و ضدعفونی کردن استخرها یک روش تعیین‌کننده است. از آن‌جایی که آب استخرها باید در بالاترین شرایط کیفیت باشد، استفاده از کلر خنثی که موجب مرگ ماهی‌ها نمی‌شود؛ برای مبارزه با میکروب‌ها، مفید است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۷۶-تیر ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای