آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37050

۶۰۵ میلیون دلار صادرات محصولات شیلاتی

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در هشتمین همایش ملی ماهیان خاویاری، کل تولیدات شیلاتی شیلاتی کشور را یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن اعلام کرد

۶۰۵ میلیون دلار صادرات محصولات شیلاتی
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در هشتمین همایش ملی ماهیان خاویاری، کل تولیدات شیلاتی شیلاتی کشور را یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن اعلام کرد که ۵۹۹هزار تن آن از طریق آبزی پروری و ۷۶۲ هزار تن آن از طریق صید حاصل می‌شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا، سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ارزش صادرات محصولات شیلات را ۶۰۵ میلیون دلار با تراز مثبت۵۶۵ میلیون دلار ذکر کرد.
وز گفت: تولیدات شیلاتی از نظر کمی حدود یک درصد از تولیدات شیلاتی را تشکیل می‌دهند اما از نظر ارزش، ۱۰ درصد آن را شامل می‌شود.

پرورش ماهیان خاویاری

حسینی در ادامه توضیح داد: پرورش ماهیان خاویاری از سال ۱۳۸۸ به صورت تجاری در دستور کار قرار گرفت و از ۳۶۳ تن در این سال به حدود ۴۶۵۰ تن در سال ۱۴۰۱ رسید که ۱۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸/۵ تن خاویار پرورشی تولید است.
حسینی گفت: در ۲۲ استان کشور کار پرورش ماهیان خاویاری انجام می‌شود اما ۵۰ درصد این تولیدات در استان های شمالی کشور است.
رئیس سازمان شیلات اعلام کرد: سال گذشته ۵/۵ تن خاویار (۳/۵ تن از طریق گمرک و ۲ تن مسافری) به ارزش حدود ۳/۷ میلیون دلار و ۱۰۰۰ تن گوشت خاویار به ارزش ۱۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده که کشورهای عمده آن امارات متحده عربی، بلژیک و ژاپن می‌باشند.

0101

0101
حسینی افزود: در برنامه هفتم توسعه، تولید ۲۰ هزار تن گوشت و ۲۰۰ تن خاویار هدفگذاری شده است و امیدواریم با کنار هم قرار گرفتن سه فاکتور دانش، سرمایه‌گذاری و اقلیم شاهد تحول جدی در آبزی پروری و ماهیان خاویاری باشیم.
وی گفت: آبزی پروری در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری داشته که ۷۵۰۰ میلیارد آن توسط بخش خصوصی بوده است و بسته‌ها و مشوق های سرمایه‌گذاری برای واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ ارائه شده است.

تولید خاویار فقط از طریق پرورش

وی تاکید کرد: در حال حاضر منشأ تولید خاویار ایرانی فقط از طریق پرورش است و نه تنها هیچ صیدی انجام نمی‌شود بلکه هر ساله تعداد زیادب بچه ماهی رهاسازی و بخش زیادی ذخایر دریایی این ماهیان تقویت نیز می‌شود.
بنا بر این گزارش، هشتمین همایش ملی ماهیان خاویاری و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته امروز ۲۷ تیرماه با حضور فعالان این صنعت برگزار شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای