آخرین خبرها:
شناسه خبر: 38076

گوشت مرغ آزمایشگاهی در نوبت

پس از تولید گوشت قرمز آزمایشگاهی و آغاز مصرف آن در برخی از غذاخوری‌ها، اکنون نوبت به تولید آزمایشگاهی گوشت مرغ رسیده است.

گوشت مرغ آزمایشگاهی در نوبت

پس از تولید گوشت قرمز آزمایشگاهی و آغاز مصرف آن در برخی از غذاخوری‌ها، اکنون نوبت به تولید آزمایشگاهی گوشت مرغ رسیده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، مجوزهای لازم برای عرضه این نوع گوشت در مغازه‌ها و رستوران‌ها را صادر و به تولید آن، چراغ سبز نشان داد. برای اولین بار رستوران‌ها اجازه دارند که مصرف این نوع گوشت را به‌طور قانونی به اجرا درآورند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ شرکت‌های حامی تولید گوشت‌های آزمایشگاهی می‌گویند که دستورات لازم را برای تامین کامل این ماده غذایی جدید در رستوران‌های شهر سانفرانسیسکو داده‌اند و انتظار دارند که تا سال 2028(پنج سال دیگر)، فروشنده‌های گوشت، نیاز خود را از این ماده غذایی تامین نمایند.

چگونگی تولید چنین گوشت‌هایی(قرمز یا مرغ) به این صورت است که تکه کوچکی از گوشت دارای سلول‌های دام (گاو یا مرغ) در آزمایشگاه کشت می‌شود. این سلول‌ها در ظروف بزرگ استیل(بیورآکتور)، رآکتور زیستی تحت‌پرورش قرار گرفته که با تکثیر سلول‌ها یک قطعه گوشت که کاملا طعم و مزه گوشت اصلی را دارد، به دست می‌آید.

در حال حاضر، آمریکا دومین کشوری است که تصمیم به تولید مصرف گوشت‌های آزمایشگاهی گرفته است.

اولین کشور، سنگاپور بود که در سال 2020 اجازه استفاده از این گوشت‌ها را صادر کرد، هر چند یک تکه از این گوشت‌ها برای مصرف‌کننده در حدود 50 دلار تمام می‌شود.

یک تولیدکننده چنین گوشت‌هایی می‌گوید: این گام بزرگی در ایجاد پایداری غذا برای آینده جهان است، موضوعی که شانس زندگی کردن را افزایش می‌دهد. شرکت‌های تولیدکننده چنین گوشت‌هایی فعلا قیمتی برای آن تعیین نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که باید بسیار گران باشد، چرا که هزینه‌های اولیه تولید در حال حاضر بالا است.

آن‌ها امیدوارند تا با تولید انبوه چنین گوشت‌هایی بتوانند آن را برای مصرف‌کنندگان معمولی و با درآمد متوسط، قابل دسترس نمایند.

براساس نظرسنجی‌ها، در حدود دو سوم از پرسش‌شوندگان مایلند که چنین گوشت‌هایی را آزمایش کنند و اقدام به چنین روشی را نسبت به شیوه‌های سنتی تولید گوشت اخلاقی‌تر می‌دانند، ضمن آن که آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌شود. تولیدکنندگان امیدوارند که بر عکس‌العمل‌های منفی مغازه‌داران نسبت به چنین گوشت‌هایی غلبه کنند.

از نظر مقایسه شرایط تولید، صنعت تولید گوشت سالیان متمادی متهم به رعایت نکردن کیفیت زندگی و رفاه دام‌ها، استفاده بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها و تولید 57درصد از آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای توسط بخش کشاورزی بود. به‌عنوان مثال، بسیاری از کشورها و ازجمله اتحادیه اروپا، در مورد قفسه‌های نگهداری خوک‌ها که به یک خوک ماده، قابلیت نشستن و برخاستن در دوران حاملگی نمی‌داد، از رده خارج و غیرقانونی اعلام کرد. اما در آمریکا فقط ۱۰ ایالت چنین قفس‌هایی را غیرقانونی اعلام کرد و هیچ‌یک از تولیدکنندگان عمده گوشت خوک اقدام به چنین کاری نکرده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این صنعت نوپا، زنجیره تولید آن است، چنانکه یکی از شرکت‌های عمده اظهار کرد که سالیانه می‌تواند در حدود 400 هزار پوند(200 هزار کیلوگرم) از این گوشت‌ها را تولید نماید. که در مقایسه با تولید 106 میلیارد پوند

(80 میلیارد کیلوگرم) گوشت قرمز و مرغ در آمریکا، قطره‌ای از یک اقیانوس است.

شرکت‌های مولد گوشت آزمایشگاهی تاکنون در حدود 2 میلیارد دلار برای این صنعت هزینه کرده‌اند، اما به اعتقاد کارشناسان هنوز باید میلیاردها دلار دیگر برای رسیدن به شرایط تولید انبوه، هزینه کنند.

هرکدام از شرکت‌های تولیدکننده گوشت آزمایشگاهی سال‌های طولانی تحت نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا برای این منظور کار کرده تا توانسته‌اند توافق و تایید آن را به‌دست آورند. کشورهای دیگر و ازجمله اتحادیه اروپا، بنا بر شرایط به وجود آمده اقلیمی و زیست‌محیطی، در حال کار برای ایجاد دستورالعمل‌ها و چهارچوب‌های زیرساختی تولید این گوشت‌ها هستند، اگر چه هنوز مجوز تولید برای مصرف انسانی را صادر نکرده‌اند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۷۶-تیر ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای