آخرین خبرها:
شناسه خبر: 42791

یک زن، رئیس سازمان شیلات ایران

گپ و گفتی با زنی کشاورز، پرورش‌دهنده ماهی، بلوک‌ساز! و همچنین گوینده رادیو! اخبار سبز کشاورزی؛ حبیب کریمی| به یاد می‌آورم 54سال پیش که در روزنامه «آژنگ»

یک زن، رئیس سازمان شیلات ایران

گپ و گفتی با زنی کشاورز، پرورش‌دهنده ماهی، بلوک‌ساز! و همچنین گوینده رادیو!

اخبار سبز کشاورزی ؛ حبیب کریمی | به یاد می‌آورم 54سال پیش که در روزنامه «آژنگ» به‌عنوان خبرنگار و نویسنده فعالیت می‌کردم، روزی روانشاد کاظم مسعودی، مدیر روزنامه، من را فراخواند و گفت: «برایت سوژه‌ای دارم» و در ادامه یادآور شد که زنی به نزد بانوی به نام «دولو» بروم که البته نام کوچک او را به یادم ندارم (چراکه مجموعه‌ای از روزنامه آژنگ را که در آنها مطالب و نوشته‌هایم را جمع‌آوری کرده بودم، در سال 1365 در تجریش که آب به‌طور سرسام‌آوری در کوچه‌ بن‌بست واقع در خیابان دکتر حسابی (مقصود یک) شمیران که من در آپارتمانی ساکن بودم تلنبار شده و در نتیجه سیل به زیرزمین آپارتمان مجموعه ساختمان مزبور سرازیر گردید و چنان آن مجموعه را خیس و مچاله کرد که نه از تاک نشان بود و نه از تاک نشان!).

سلطان شیلات ایران

به هر تقدیر خانم «دولو» آن زمان رئیس یا مدیر سازمان شیلات ایران بود و منظور و مقصود و مدیر روزنامه آن بود که من به نزد او بروم و گفتگو و مصاحبه‌ای را با وی انجام داده و آن را جهت درج در روزنامه آژنگ به سردبیر روزنامه «رضا عزمی» (که نمی‌دانم اکنون کجاست) تحویل دهم.
آن زمان به خانم دولو «سلطان شیلات» می‌گفتند؛ چراکه تمام بنادر، جزایر و رودخانه‌ها با انواع و اقسام ماهی سفید، کفال، خاویاری و… تحت استیلای او در شمال، جنوب، غرب و شرق کشور بود و هر نوع صید تحت نظارت شدید سازمان شیلات ایران و استیلای تمام و کمال آن زن انجام می‌شد و به همین مناسبت او را به سلطان شیلات ایران ملقب ساختند!
این برش از تاریخ سازندگی و اثرگذاری یک زن توانمند ایرانی را از آن جهت مطرح کردم که امروز نیز کارآفرینی فردی دیگر از زنان کشور را مرور کنم.

زن بازنشسته یک بانک دولتی، امروزه کارفرمای 3 واحد تولیدی است!

به هر حال گذر زمان، تا به آنجا رسید که اخیرا با زنی آشنا شدم که بازنشسته یکی از بانک‌های دولتی است، اما پس از 22 سال کار در آن بانک دولتی، اینک در شمال ایران و دقیقا در شهر رشت به کار کشاورزی و پرورش ماهی و ایجاد یک واحد صنعتی ساخت بلوک برای هر نوع ساختمان مشغول است.

تی‌تی خانم، زنی یک تنه می‌تواند به همه کارها برسد!

خانم مرضیه الماسی که چند روز از ایام هفته را در شمال ایران و استان گیلان می‌گذراند معتقد است، زن‌ها علاوه‌بر کار در اداره، خانه‌داری، پرورش و تربیت کودک، رتق و فتق امور خانه و آشپزخانه و سایر قضایا! می‌توانند کار آمد و نان‌آور خود و همسر و کارآفرین برای گروهی بسیار باشند، ضمن اینکه باید یادآور شوم که او مدتی هم در رادیو رشت گوینده خبر نیز بوده است! آن هم در سال 1350.

یک زن، رئیس سازمان شیلات ایران

یک زن، رئیس سازمان شیلات ایران

کارگرانی که این کارآفرین را دوست دارند و به او «تی‌تی خانم» می‌گویند!

این زن گیلک که اکنون در مزرعه کشاورزی و استخر پرورش ماهی و واحد ساخت بلوک سیمانی چندین نفر را به کار و فعالیت داشته می‌گوید رفت و آمد هفتگی به شهر رشت او را خسته نمی‌کند، بلکه عزم او را جزم می‌نماید که به 3 واحد مزبور که تحت مدیریت او است از نزدیک رسیدگی کند و کارگران و همکاران او نیز با مشاهده اینکه یک زن، توانسته با همت عالی به ایجاد کارگاه‌هایی برای گروهی که همشهری و هموطن او به شمار می‌روند اقدام نموده سعی می‌کنند که با جدیت کامل و علاقه‌مندی و پشتکار مثال‌زدنی فعال، باشند و با طیب خاطر و جدیتی وافر درصدد بهبود هر چه بیشتر محصولات هستند تا رضایت مشتریان و مراجعان را فراهم نمایند.
این کارگران به مرضیه الماسی نیز لقبی داده‌اند به نام «تی‌تی خانم» که در زبان گیلک معنای «شکوفه» را می‌دهد و از قرار اطلاع، نام روستایی در یکی از شهرهای استان گیلان است. ناگفته نماند که مرضیه الماسی 18 ماه از عمر خود را به عنوان سرباز و در کسوت سپاهی دانش گذرانده است.

مراجعه به شهرداری و دادگاه

مرضیه الماسی از مشغله دیگر خود که مراجعه به شهرداری بندرانزلی است، می‌گوید و معتقد است که شهرداری مزبور اخیرا چندین متر از زمین‌های او را در زمره فضای سبز به حساب آورده و او در صدد است مابه ازای این تصرف شهرداری را به‌عنوان حق طلبی دریافت کند، علاوه‌بر این بر سر تصرف غیرقانونی زمین ملکی او که از پدر و اجدادش به ارث رسیده با شخصی دست به گریبان است! و مدام در جلسات دادگاه حضور می‌یابد تا حق قانونی خود را به کف آرد.

نادر ابراهیمی و کارگری ساختمان، مترجمی، کارگردانی، شاعری، نویسندگی و…

.. و من با توجه به آشنایی با روانشاد نادر ابراهیمی داشتم و زمانی هم با او مصاحبه می‌کردم، متوجه شدم که نادر ابراهیمی در طول زندگی خود به کارگری ساختمانی، مترجمی، کارمندی بانک، کارگردانی سینما و تلویزیون چاپ کتاب، شاعری، نویسندگی مبادرت نموده و همچنین زمانی که با امین‌الله رشیدی خواننده مشهور رادیو و تلویزیون مصاحبه و گفتگویی انجام دادم که در مجله نساجی امروز چاپ شد، او هم طراح فرش دستباف، سردفتر اسناد رسمی و… بوده و اگر مدیر و سردبیر مجله «دام و کشت و صنعت» رخصت بدهند و به بازنشر آن موافقت کنند خواندن آن مطلب هم جالب است.

زنی که ابن المشاغل است

…و این بار هم در دهه 1400 با زنی مواجه شدم که به گفته خودش در بانک یک دولتی کارگزینی‌چی بوده و بی‌تردید به حضور و غیاب به موقع کارمندان حساسیت داشته و در عزل و نصب روسا و معاونان شعب بانک هم ذی‌مدخل بوده و بعد از 22 سال به علت کج‌رفتاری متصدیان بانک مجبور به کناره‌گیری از آن بانک شد، با ابن المشاغل دیگری و این بار با یک زن مواجه شدم!
ایدون باد
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای