عبور سلامت از مثلت برمودا
ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۷۹ – مهر ۱۴۰۲

دکتر نیکبخت کارشناس و مدیری از سلاله سیستان، مدیرکل و معاون وزیر در دولتهای مختلف در خردادماه امسال و پس از رایزنیهای فراوان رئیس جمهوری، به مجلس معرفی شد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نیکبخت در نخستین گام تدبیر خود، از ارائه آمار و تعهدات شفاهی مبتنی بر «خواهد شد و میشود» در مجلس اجتناب کرد تا نشان دهد به عمل کار بر آید به سخندانی نیست.
رای اکثریت مجلس به عضوی از وزارتخانه که بدون ادعا حتی در محرومترین منطقه کشور کار کرده و در هیچ مصاحبهای منم منم نکرده بود نیز حکایت از اعتماد مجلس به وی داشت و استقبال بدنه در همه بخشها موجب شد تا وزارتخانه پرتلاطم و ناآرام، با فروچاله مرغ و حواشی مواد پروتئینی و نهادهها و… سامان بیابد، چرا که نیکبخت خود کشاورز زاده و از جنس عملگرایان بود.
عبور از فروچاله مرغ
وی در اقدام بعدی با شنیدن نظرات و مطالبات تشکلها، کارآفرینان و سرمایهگذاران، سکان کشتی وزارت را از بازار محوری و درگیر شدن با قیمت روزانه و آمارسازی، در عین نبود یا کمبود کنجاله، نهاده، جوجهریزی، تولید و…، به تولید محوری هدایت کرد و همین اقدام کافی بود تا وزارت کشاورزی از واگرایی به همگرایی برسد و کارمندان و مدیران بخش در کنار کشاورزان و تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و همه مردم ایران ثبات نسبی تولید و ثبات قیمت را حس و لمس کنند.
چه شد که بدنه با وزیر همراه شد؟
وزیر که نه کاسب اقتصادی بود و نه کاسب سیاسی با اعتقاد به کار اجرایی، همراهی با کشاورز تا مرحله تولید و کمک به بازارسازی میبایست مدیرانی از جنس کشاورزی و همراه با کشاورزان و همگام با مسئولین انتخاب میکرد، مدیرانی که حتی اگر سیاست میدانند یا نگاه سیاسی دارند، با حفظ حرمت نظام، از درب وزارتخانه بدون جناح و حزب وارد شوند و به قول مهندس حجتی در وزارتخانه فقط بیل زن خوبی باشند.
به واقع جسارت لازم بود تا نیکبخت فارغ از نگاههای سنگین سیاسی و لابیهای حزبی و جناحی(که کار وزیر را مشکل میکرد)، اعتقاد خود را نسبت به مدیران متخصص، کاردان، با تجربه و مورد قبول کشاورزی عملی نماید.
شاید همین حسن مدیریت بود که دکتر خاوازی پذیرفت با وی همراه شود و نگارنده در تحلیلی پیشنهاد کرد دو برند وزارتی: دکتر عیسی کلانتری و مهندس محمود حجتی نیز در همراهی با دکتر نیکبخت از هیچ خدمتی دریغ نکنند.
برند نیکبخت و وزیر شناسنامهدار
اینک با پذیرش این واقعیت که نیکبخت آخرین وزیر دولت سیزدهم خواهد بود و عمر کاری مجلس دوازدهم تقریبا تمام شده مگر اینکه نهایتا نمایندهای بخواهد کارت زرد بدهد و دیگر هیچ. مجلس سیزدهم نیز به محض ورود در تنشها و رقابتهای سهم خواهی از رئیس جمهوری دوره چهاردهم و هیجانات فرامجلسی کمتر به کشاورزی مشغول میشود، بنابراین به نظر میرسد وزیر باید چند اقدام اساسی انجام دهد:
-
مقتدرانه در هیات دولت، حرفهای فنی کشاورزی زده و درخواست بودجه را مطرح کند و صدای کشاورز را رساتر نماید
-
فارغ از اصرار و تنش نمایندگان مجلس فعلی برای توصیهها و نمایندگان آینده مجلس سیزدهم، بدون فوت وقت، مدیران کاردان و توانمند مورد وثوق خود را در ستاد وصف، روسای استانها و… انتخاب و سریعا برای آنها حکم صادر و از تصمیم خود با یک تلفن از نهاد ریاستجمهوری با یک رئیس یا عضو کمیسیون کشاورزی یا… عدول نکند.
-
کار ارتباط با نمایندگان را به معاون پارلمانی محول کرده تا مجبور به دیدار با نمایندگان و گردن نهادن به توصیههای آنها یا کارسازی برایشان نشود
-
با انتخاب قطعی و صدور حکم برای مدیران کار کشته و امتحان پس داده، بازار شایعات را تعطیل کند زیرا هر شایعهای موجب تزلزل در ارکان آن مجموعه از معاون وزیر تا سازمانهای مستقل و شرکتهای مادر تخصصی و سازمانهای استانها میشود. و دست و دل مدیران در پراکنش اطلاعات منفی و شایعات به کار نمیرود.
-
مفسده دیگر اینکه برخی از مشاوران پر و بال سوخته سعی در وارد کردن افراد نزدیک به خود یا با مشرب سیاسی خود را دارند و متاسفانه برخی به فرد مورد نظر خود اعلام میکنند که لابی انتصاب وی بوده و متقاضی سهم خواهی میشوند.
-
شایسته است معاونان وزیر ارتباط خود را با بدنه و مجموعه پرسنل وزارت بیشتر و بیشتر کرده و به انتظارات، سخنان کارشناسی و درخواستهای منطقی آنان بیش از پیش توجه نمایند.
به نظر میرسد دکتر نیکبخت با اراده مصمم خود و پرهیز از محافظه کاری و احتیاط درخوش آمد دیگران، بتواند چرخه تولید بیشتر را در راستای امنیت غذایی و درآمد مناسبتر برای کشاورزان ساماندهی کند.
ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۹ - مهر ۱۴۰۲