آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43226

IFEX بدون متولی اصلی صنعت شیلات ایران

شلوغ‌ترین جای نمایشگاه IFEX که به شیلات و صنایع بالا دستی و پایین دستی آن تعلق داشت، مسابقه غذاهای دریایی و سالنی بود که داوران مسابقه

IFEX بدون متولی اصلی صنعت شیلات ایران
شلوغ‌ترین جای نمایشگاه IFEX که به شیلات و صنایع بالا دستی و پایین دستی آن تعلق داشت، مسابقه غذاهای دریایی و سالنی بود که داوران مسابقه پس از چشیدن و نمره دادن به غذاهای حاضر در مسابقه، آن را در اختیار عموم می‌گذاشتند تا مردم که به جهت گران بودن قیمت گوشت آبزیان، معمولا از خرید آن محروم هستند، بتوانند دلی از عزا درآورند و غذاهای جنوبی یا شمالی کشورمان را که در آن از پروتئین دریایی استفاده شده بود، تناول کنند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | البته کسانی که در این سالن جمع شده بودند همگی برای دیدن نمایشگاه شیلات نیامده بودند و برخی از ایشان فقط آمده بودند تا پس از داوران، سهمی از غذاهای مسابقه برای خود بردارند.
با این حال نمایشگاه IFEX که پنج شنبه گذشته به کار خود پایان داد در ظرفیت خود نمایشگاه مناسبی به شمار می‌رفت و اگر از غرفه‌های بزرگ و حجیم برخی دولتی‌ها، مانند سازمان شیلات هرمزگان عبور کنیم برخی شرکت کنندگان صاحب نام در تولید نهاده‌ها یا ملزمات صید و پرورش آبزیان و فرآورده‌های آن مانند پودر ماهی، خاویار و… در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.
البته فقط 3 سالن از سالن‌های نمایشگاه بین المللی به این نمایشگاه شیلات اختصاص پیدا کرده بود و غرفه‌های شرکت‌ها و محل‌های اجاره داده شد نیز تقریبا وسیع بود.
به همین دلیل چندان روشن نیست که آیا ظرفیت کل شیلات ایران برای حضور در نمایشگاه همین میزان است یا ظرفیت‌هایی هم وجود دارد که یا مجری نمایشگاه نتوانسته آنها را به حضور در این نمایشگاه ترغیب کند و یا آنان به هر حال از حضور در معرض دید همگان پرهیز کرده‌اند.
پرسش اصلی اینجاست که با توجه به وسعت قابل ملاحظه غرفه‌های اجاره شده، آیا هزینه اجاره غرفه‌ها پایین بوده و یا شرکت کنندگان از توان مالی قابل ملاحظه های برخوردار بوده‌اند که توانسته اند چنین غرفه های وسیعی را اجاره کنند.
در این میان حضور برخی شرکت‌ها و یا نهادهای صنعتی در نمایشگاه شوق برانگیز است مانند شرکت فردانه که اولین تولیدکننده غذای آبزیان در کشور است و گمان می‌رود که حضور این شرکت وزن نمایشگاه IFEX را افزایش داده باشد.
علاوه بر این نهاد اتحادیه صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات دریای از جمله نهادهای صنفی حاضر در نمایشگاه بود.
این اتحادیه اگرچه غرفه ای کوچک داشت اما حجم رفت و آمد به غرفه و شلوغی آن نشان از اهمیت این اتحادیه در میان تولید و صادرکنندگان محصولات دریایی بود.
به هر حال نمایشگاه I FEX این دوره که دوره هفتم آن بود، پنج شنبه گذشته به پایان رسید، ولی پس از گذشت چهار روز کاری به عمر این دوره خود خاتمه داد.
شاید یک نکته با اهمیت در مورد این نمایشگاه‌ و شرکت‌کنندگان آن این باشد که حجم یک میلیارد دلاری صادرات محصولات دریای و آبی، انتظار نمایشگاهی بزرگ‌تر و وسیع‌تر را می طلبد، به ویژه صنایع مرتبط با فعالیت‌های آبزیان و آبزی پروری که اکنون در نوار ساحلی جنوب کشور وجود دارد این گمان را پدید می آورد که شاید ساکنان جنوب و شمال ایران رغبت چندانی به حضور در نمایشگاهی که در تهران برگزار می شود و از کسب و کار ایشان دور است را ندارند.
یک نکته دیگر درباره این نمایگشاه آن است که عمده گرایش غرفه‌های حاضر در نمایشگاه I FEX هفتم به سمت پرورش ماهی در قفس و در دریا بود، اما غرفه های اندکی در مورد پرورش ماهیان در خشکی (ماهیان پرورشی استخری) وجود داشت.
پرسش محوری در این خصوص آن است که آیا از پرورش دهندگان و تولیدکنندگان تجهیزات مرتبط با این شاخه از پرورش آبزیان غفلت شده بود یا این که چنین تولیدکنندگانی که حتی در نمایشگاه‌های استانی هم شرکت می‌کنند، برای شرکت در نمایشگاه اصلی شیلات بی‌رغیت بوده‌اند.
نمایشگاه همچنین غرفه‌هایی بسیار کمی در مورد غذاهای دریای داشت و اگر از غرفه هایی که برای صادرات خاویار اجاره شده بود عبور کنیم و خاویاز را دارای مصرف عمومی در کشور ندانیم، معدود غرفه‌هایی بودند که مثلا در زمینه تن ماهی فعالیت می‌کردند.
شاید برند تحفه که مسئولان غرفه آن می‌گفتند که از صفر تا صد تولید تن ماهی، قوطی و بسته‌بندی آن در خود مجموعه شرکت انجام می‌شود، تنها برند از خوراک‌های ماهی و آبزیان بود که در این نمایگشاه حضور داشت.
این در حالی است که نه فقط در تن ماهی بلکه در سایر غذاهای آماده، نیمه آماده و گوشت پروتئین دریایی، شرکت‌های بسیار زیادی فعالیت می‌کنند که جای بیشتر آنها خالی بود.
جالب است که سیاست‌محوری دولت ترویج و گسترش مصرف غذاهای دریای است و اگر این سیاست واقعی باشد IFEX هشتم باید توجه خیلی زیادی به این موضوع بنماید.
این وضعیت و بی‌توجهی به گسترش مصرف غذاهای دریای در نمایشگاه حاضر چندان عجیب نیست چراکه وقتی سازمان شیلات ایران به عنوان متولی و صاحب صنعت شیلات کشورمان در این نمایشگاه غایب است چگونه می‌توان انتظار تاثیرگذاری از این سازمان داشت؛ چراکه از کل سازمان‌های شیلات کشور، فقط سازمان شیلات استان هرمزگان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود.
این در حالی است که بسیاری از مجریان و برگزارکنندگان حتی در ازای دادن غرفه‌های رایگان حاضرند سازمان‌های اصلی دولتی را در نمایشگاه‌های مشارکت دهند.
با این حال روشن نیست، چرا اصلی‌ترین متولی صنعت شیلات کشور در این نمایشگاه غایب بوده است؟
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای