آخرین خبرها:
شناسه خبر: 12383

یک محقق سنتی پیشروتر از سازمان تحقیقات

در اکثر نقاط ایران، کسانی که اقدام به خرید برنج ایرانی می‌کنند، در صورت داشتن تمکن مالی انتخاب اولشان «برنج هاشمی» است

یک محقق سنتی پیشروتر از سازمان تحقیقات
در اکثر نقاط ایران، کسانی که اقدام به خرید برنج ایرانی می‌کنند، در صورت داشتن تمکن مالی انتخاب اولشان «برنج هاشمی» است؛ حتی در برخی از سوپرمارکت‌های ایرانی خارج از کشور کیسه‌های پنج کیلویی برنج با برند هاشمی چشم‌نواز است.

برنج هاشمی از کجا آمده است

چند محقق طی چندین سال در اراضی مرکز تحقیقات برنج در لابراتورها، آزمایشگاه‌ها و… و با صرف چند ده میلیارد و چند سفر تحقیقاتی توانسته‌اند به چنین محصولی که هم عطر و طعم دارد و هم دانه بلند، چاق و سفید و مایل به کرم و البته مقاوم به آفات است، دست یابند، محصولی که بازارپسندی آن به عنوان معروف‌ترین برنج در تهران، گیلان و ایران متقاضیان بسیاری را به خود مشغول داشته.

یک نه، 2 هزار

و اما یوسف هاشمی محقق دانشگاه نرفته و بدون phd در یکی از روزهای تابستان 64 در شالیزار خود واقع در روستای چاپارخانه، دسته‌ای برنج می‌یابد که بلندتر است و ساقه‌های باریک‌تری از بقیه برنج‌های مزرعه دارد. نگاه تیزبین و تجربه چند ده ساله یوسف هاشمی برنج موتاسیون یافته یا کشف شده یا خدا فرستاده را از نظر دور نداشت. آنها را جدا و در سال بعد خزانه و نشاء کرد و نظارت و دقت بسیاری را در عملیات کاشت، داشت و برداشت آن انجام داده و این شد صفر تا 100 تحقیقات و رسیدن به یک نوع برنج معطر بازارپسند به نام «هاشمی»؛ کاری که دو تا سه هزار محقق و عضو هیات علمی معاونت تحقیقات موفق به انجام آن نشدند.

تا مگر پیش نهد گامی چند

به نظر می‌رسد دکتر خیام نکویی و توانایی علمی، تحقیقاتی، مدیریتی و تجربی دقت وی در سازمان تحقیقات کشاورزی سابق و مجتمع‌های کشاورزی قدس، دانشگاه و… بتواند از هر کدام محققین سازمان یک تا دو یوسف هاشمی بسازد.

برنج ارگانیک

یوسف هاشمی، بدون ورود به اصلاح نژاد و یا مبحث تراریخته توانست رقمی از برنج را عرضه کند که نزدیک به 200 هزار هکتار از شالیزارهای کشور را به خود اختصاص داده و برداشت دو هزار و 200 تا دو هزار و 500 کیلو در هکتار برنج حاصله، درآمد مناسبی برای برنج کاری ایجاد کند.
برنج هاشمی به دلیل ساقه باریک مانع حضور کرم ساقه‌خوار درون خود می‌شود که در نوع خود یک محصول ارگانیک به حساب می‌آید.
یوسف هاشمی، بدون هیچ ادعا یا تبلیغاتی به این موفقیت رسیده و امیدوار است وزارتخانه و کشور، قدر چنین محققین باصداقت و بی صدا را بدانند.
کارشناسان، مروجین، متخصصین باید چراغ به دست یوسف هاشمی‌ها را در سایر امور زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات، آبزیان، زنبورعسل، کرم ابریشم و… پیدا کنند و مجسمه آنها را به عنوان الگو و برند قابل آموزش و یادگیری در میادین شهرها بسازند.

کبری لطفی میشامندانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای