خبر فوری
شناسه خبر: 47426

آموزش و تحقیقات کشاورزی محصور در محدودیت‌های سازمانی

سازمان تحقیقات که باید در خط‌مقدم جبهه تولید حرکت کند، حتی به شرایط زارع در تولید هم نمی‌تواند کمک کنند

آموزش و تحقیقات کشاورزی محصور در محدودیت‌های سازمانی

اخبار سبز کشاورزی؛ شما همه روزه نماز می‌خوانید چرا تکرار می‌کنید؟ برای اینکه به وحدانیت و یگانگی خداوند متعال پی‌بردید و متوجه شدید جز او کسی چنین قدرتی را ندارد تا خالق آسمان و زمین و گرداننده ایام و روشنی‌بخش جهان هستی باشد.

 سازمان تحقیقات باید در خط‌مقدم جبهه تولید حرکت کند

بنده با توجه به تجربه خدمتی و بررسی تمامی ایستگاه‌های تحقیقاتی و مراکز آموزشی و ترویجی در سطح کشور و مقایسه تطبیقی با مراکز تحقیقاتی و علمی- پژوهشی کشورهای صنعتی در جهان به این نتیجه رسیده‌ام که سازمان تحقیقات، که باید در خط‌مقدم جبهه تولید حرکت کند، حتی به شرایط زارع در تولید هم نمی‌تواند کمک کنند و همه مشکلات تولید ما در گرو تحقیقاتی است که در ۷۰ سال معلوم نیست چه کار می‌کند؛ لذا مناسب‌ترین راهکار زیربنایی در بخش ساماندهی و اصلاح ساختار سازمان تحقیقات است.

ما بعد از این بازه زمانی، هنوز یک مرکز بانک ژن گیاهی و دامی در کشور نداریم. متاسفانه با هیبریداسیون و دورگ‌گیری تمام پوپولاسیون‌ها وژن‌های مطلوب آدابته شده مناطق که طی سالیان متمادی توسط طبیعت سکسیونر و ماندگار شده بود با دورگ گیری و آمیختگی ناخالص کردیم و حتی اغلب توده‌های بومی محلی را برای ایجاد بانک ژن به دیگر کشورها فرستادیم و خود از آنها لاین و اجداد و مادر و بزورالیت و سوپر الیت وارد می‌کنیم.

سازمان تحقیقات را از حصاری که در ایستگاه‌ها محصور شده بیرون آورید

در چنین شرایطی که محصولات کشاورزی و دامی و نیز انواع بذور وارد می‌شود و با تحریم همه‌جانبه صنعت مرغداری و صنعت گلخانه‌ای نابود می‌شود؛ باید بدانیم از کجا باید آغاز کرد.

لذا با تنوع اقلیم و شرایط و طرح‌های آمایش سرزمین باید به کمک دستگاه تحقیقات الگوهای تولید و بهره‌برداری را با استفاده از مکانیزم انتخاب تولیدکنندگان نمونه که طی چهل سال اخیر صورت پذیرفته می‌تواند به‌عنوان هسته‌های اولیه برای ایجاد بانک ژن و پایه تولید مورد لمعان نظر قرارگیرند سازمان تحقیقات را از حصاری که در ایستگاه‌ها محصور شده بیرون آورد.

مهندس الهیاری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای