چرا آموزش و ترویج کشاورزی در ایران جدی گرفته نمیشود؟!
انقلاب در آموزش کشاورزی
در اینجا سفری به دنیای کشاورزی مدرن میکنیم تا ببینیم تکنولوژیهاچگونه چهره کشاورزی و یادگیری علوم مربوط و آینده سیستمهای تولید غذا را دگرگون ساخته
اخبار سبز کشاورزی؛ به هر کارشناس، فعال کشاورزی، کارآفرین و سرمایهگذار کشاورزی، مدیران ارشد وزارت کشاورزی، استاد دانشگاه و مدیران تات(تحقیقات، آموزش و ترویج) فرض است که این مطلب را دوباره بخوانند و اندیشه کنند چرا در کشاورزی هم عقب مانده هستیم و چه باید بکنیم
اگر چه قدیمیترین شغل تولیدی بشر از زمان پیدایش ولی پرداختن به امور کشاورزی، اهلی کردن حیوانات و ایجاد تحولات و دگرگونیها در اموری چون کاشت، داشت و برداشت بوده، اما با رخدادی چون انقلاب صنعتی و پس از آن پیدایش اختراعات و اکتشافات و نوآوریها در این عرصه، کشاورزی پس از حضور ماشینها در مزارع، روندی انقلابی را پشت سر گذاشته است.
تاسیس دانشکدهها، مدارس و هنرستانهای پایه برای آموزش دانش و علوم مرتبط با زیربخشهای کشاورزی، اگر چه عمری دراز ندارند، اما جایگاه و تاثیری قطعی در پیشرفت این رشته مهم که با ادامه حیات بشریت رابطهای ناگسستنی دارد، بر دوش گرفتهاند.
در اینجا سفری به دنیای کشاورزی مدرن میکنیم تا ببینیم تکنولوژیها و نوآوریها چگونه چهره کشاورزی، تحصیلات و یادگیری علوم مربوط و آینده سیستمهای تولید غذا را دگرگون ساخته و نمادهای متفاوتی عرضه میکنند.
تحول در آموزش کشاورزی
آن روزها آموزش و تحصیلات کشاورزی درباره تکرار عملیات گذشتگان بود، اما امروزه ما شاهد یک تحول و در واقع انقلاب به منظور چگونگی آمادهسازی نسلهای بعدی کشاورزان و افراد حرفهای در بخش کشاورزی هستیم. حال باید ببینیم که این انتقال از زمان گذشته به آینده، چگونه باید اتفاق بیفتد.
از سنتی به هوشمند
در قلب شهر نیویورک، مدارس و دانشگاههای کشاورزی در منطقهای برای یافتن راهحلهای هوشمند در بخش کشاورزی ایجاد شده است. در این موسسات به دانش آموزان و دانشجویان چگونگی کشت محصول یا پرورش دام تدریس نمیشود، بلکه آنها برای مهارتهای استفاده از تکنولوژیهای برتر و تصمیمگیریهای دقیق با به کارگیری اطلاعات روزآمد، تجهیز میشوند.
یکی از بازیگران اصلی این انتقال به دنیای جدید شرکتی پیشتاز در تکنولوژیهای کشاورزی است که تحول و جنب جوشی در صنایع وابسته به وجود آورده و راهکارهای مدیریت مزرعه یا دامداری را که مبتنی بر دادههای ماهوارهای است، به صورت ابزارهایی بسیار ارزشمند در اختیار مدرسان و دانش آموزان قرار میدهد.
نقش تکنولوژی در اموزش کشاورزی مدرن
با گام نهادن در این مجموعه کشاورزی هر دو نوع از روشهای گذشته و آینده در کشاورزی را مشاهده خواهید کرد. دانش آموزان و دانشجویان هیچگونه محدودیتی در استفاده از تکنولوژی دقیق کشاورزی، نقشهبرداری با پهپادها و سیستمهای مدیریتی محصولات با هوش مصنوعی ندارند.
پایه و اساس این برنامه آموزشی به دانش آموزان اجازه میدهد تا همراه با رصد کردن سلامت محصول توسط دادههای ماهوارهای به صورت تجربیات عملی و حضوری در مزرعه، آموزشهای لازم را کسب نمایند. این دنیای واقعی از تکنولوژی، دانش آموزان و دانشجویان را برای رودررویی با چالشها و فرصتها در کشاورزی مدرن آماده میکند. این برنامههای آموزشی راه را برای یادگیریهای کشاورزی صنعتی و علمی هموار میکند. در این جا به چند نمونه از موارد کلیدی در این روش اشاره میشود:
-
بهرهبرداری از کشاورزی دقیق
کشاورزی دقیق، پیشگام و جلودار تکنیکهای مدرن در کشاورزی و هسته مرکزی آموزشهای کشاورزی است. دانش آموزان چگونگی کار با ادوات دارای GPS، تصاویر ماهوارهای و حسگرهای «IOT» را برای بهترین برداشت و مدیریت محصول فرا میگیرند. پلتفرمهای اجرایی با هوش مصنوعی(AI)، دیدگاههای دقیق همراه با توصیههای لازم در امور کشاورزی را برای تصمیمگیریهای مبتنی بر دادهها به دانش آموزان ارایه میکند.
2-عملکردهای کشاورزی پایدار
موضوع پایداری در کشاورزی یک شعار نیست، بلکه دیدگاهی حیاتی در کشاورزی مدرن است، برنامههای آموزشی کشاورزی تاکیدی جدی بر اقدامات پایدارکننده کشاورزی داشته و به دانش آموزان یاد میدهد که چگونه بین بهرهوری از منابع و ثبات محیط زیست یک توازن متعادل به وجود آورند.
از گیاهان پوششی گرفته تا عملیات شخم حفاظتی و سیستمهای آبیاری دقیق و نقش این تکنیکهای آموزشی در کمک به حفظ خاک، همگی به دانش آموزان آموزش داده میشود.
همچنین تاثیر کربن در خاک و هوا و رصد کردن آن در کاهش اثرات زیست محیطی این گاز به دانش آموزان آموخته میشود.
3-تاثیر راهکارهای کشاورزی هوشمند بر توسعه
هم زمان با تربیت کردن و پرورش نسل آینده رهبران کشاورزی، به کارگیری راهکارهای کشاورزی هوشمند نقشی کلیدی در شکل دادن مهارتها و دیدگاههای این افراد دارد.
تاثیرگذاری چنین تکنولوژیهایی در پیشرفتهای بخش کشاورزی میتواند از طریق این روشها باشد:
تصمیمگیری بر مبنای اطلاعات
یکی از برجستهترین اثرات کشاورزی هوشمند تاکید بر تصمیم گیریهای مبتنی بر دادهها و اطلاعات است. دانش آموزان در این مراکز در حال یادگیری روشهای جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها برای انتخاب روشهای مدیریت تولید محصول، تخصیص منابع و استراتژیهای کسب و کار هستند.
دانش آموزش میتوانند در زمان واقعی، برسلامت محصول، الگوهای آب و هوایی، شرایط آب و خاک و تصمیمگیریهای درست مبتنی دادههای روزآمد، دسترسی داشته باشند.
مهارتهای حل مشکلات
ارایه ترکیبی از راهکارهای کشاورزی هوشمند در آموزشها، موجب پرورش نسل جدیدی از توانمند ان و برطرف کننده مشکلات در این عرصهها خواهد شد. دانش آموزان در شرایطی چالش برانگیز برای تفکر خلاق و استفاده از تکنولوژیها برای موضوعات مختلف کشاورزی هستند. به عنوان مثال،، با سیستمهای رصد کردن ماهوارهای محصولات، دانش آموزان میتوانند وجود مشکلات را پیش از بروز آنها تشخیص دهند که همین آموزشها، آنها را برای قرار گرفتن در شرایط واقعی آماده میکند.
4-پل زدن روش شکافها
یکی از هیجان انگیزترین دیدگاهها در انقلاب آموزش در کشاورزی، افزایش همکاری بین مراکز آموزش و شرکای صنعتی است. این همکاریها، دانش آموزان را برای فرصتهای کسب تجارب عملی آماده میکند. همکاری نزدیک با صنایع مرتبط، موجب اطمینان از مفید بودن آموزشهای انجام شده و مبتنی بر نیازهای بخش کشاورزی، میشود. این دانش آموزان فقط مطالب را به صورت تئوری آموزش ندیده بلکه با اجرای عملی مطالب مذکور برای ورود به بازار کار آماده میشوند.
5-تحول در چشم انداز کشاورزی حرفه ای
همگان با تحول در صنعت کشاورزی، برنامههای شغلی نیز برای فارغ التحصیلان در نظر گرفته میشود. برخی از این فرصتهای شغلی از این قرارند:
-کارشناس کشاورزی دقیق
با افزایش انتخاب تکنولوژی کشاورزی دقیق، تقاضا برای به کارگیری کارشناسانی که قادر به تحلیل داده و مدیریت منابع مختلف باشند نیز بالا میرود. چنین کارشناسانی میتوانند از سیستمهای رصد و تحلیل دادههای ماهوارهای استفاده کنند.
-
تحلیلگردادهها
وجود انبوهی از دادهها در کشاورزی هوشمند موجب نیاز به افرادی حرفهای به منظور تحلیل و تفسیر این اطلاعات و دادن توصیهها و راهکارهای عملیاتی میگردد.
-مشاوران کشاورزی پایدار
در حالی که دیدگاهها بر کشاورزی پایدار متمرکز گردیده، نیاز فزایندهای به مشاورانی که بتوانند راهکارهای عملی برای گذر به کشاورزان مدرن را ارایه دهند، افزایش مییابد. به عنوان مثال داشتن دانش لازم برای کنترل کربن موجود در خاک در حال افزایش است. همراه با تحول در آموزشهای کشاورزی، نسل جدیدی از کارآفرینان نیز به وجود میآید که دارای دانش و تجربیات گذشته و مجهز به علوم جدید کشاورزی هستند.
6-نقش تحقیقات
تحقیقات نقشی حیاتی در ایجاد نوآوری و پیشرفت در آموزشهای کشاورزی دارد که برخی از این زمینهها عبارتند از:
-استفاده از هوش مصنوعی و ماشین یادگیری(ML) در مدیریت محصول
تنوع تکنیکهای آب و هوایی در کشاورزی
کاربریهای نوآورانه در مدیریت آفات و بیماریها
استفاده از واریتههای جدید محصولاتی که مناسب شرایط متغیر آب و هوایی هستند.
استفاده بهینه از منابع و نهادهها در کشاورزی
7-آینده آموزش کشاورزی
با نگاهی به آینده، معلوم میشود که آموزش کشاورزی برای برآورده کردن نیازها در این صنعت، همچنان ادامه خواهد داشت. دراین جا به چند پیشبینی و روند عملی اشاره میشود:
-تمرکز بر آموزش میان رشتهای
توقع بر آن است که تاکیدهای بیشتری بر عملکردهای میان رشتهای، ترکیب دانش سنتی با دانش و دادههای جدید، مطالعات زیست محیطی و مدیریتهای شغلی، به اجرا گذشته شود.
واقعیت بخشیدن به آموزش
با پیشرفت تکنولوژِی، ابزار واقعیتر در آموزش کشاورزی به کار گرفته خواهد شد. این تکنولوژیها میتوانند موجب تجارب آموزشی شده و به دانش آموزان اجازه دهند تا موضوعات متفاوتی را به طور بالقوه در عرصههای کشاورزی به اجرا درآورند.
تاکید بر کشاورزی گزینشی
با چالشهای ایجاد شده توسط شرایط اقلیمی، انتظار بر آن است که درآموزشهای کشاورزی تاکید بر تکنیکهای گزینشی در کشاوزی اتفاق بیفتد و آن استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماهوارهها برای انطباق با تغییرات زیست محیطی است.
تلفیقی از هوش مصنوعی
هوش مصنوعی به شکل فزایندهای در کشاورزان ایفای نقش میکند که به موازات آن، برنامههای تحصیلی نیز باید بر به کارگیری این دانش تمرکز لازم داشته باشد. این موضوع میتواند به طور عمیق در سیستمهای متنوع هوش مصنوعی و کشاورزی به شکل تلفیقی به کار برده شود.
8- انقلاب در آموزش کشاورزی
تکنولوژی در شرایط کنونی با برنامههای تحصیلی این مراکز آموزش بسیار هم بسته و پیوند خورده که برخی از برنامههای آن به قرار زیرند:
-رصد ماهوارهای سلامت محصول: تکنولوژی استفاده از تصاویر ماهوارهای در کلاسهای درس به دانش آموزان، تدریس میشود و دانش آموزان یاد میگیرند که چگونه تصاویر را برای شناخت سلامت محصول و سایر موارد تفسیر نمایند.
9-چالشها و فرصتها
در حالی که تحول در آموزشهای کشاورزی مزایای بسیار به همراه دارد، امکان دارد که چالشهایی نیز ایجاد کند. در این جا به برخی از مزایا و چالشها میپردازیم:
چالش ها:
-حفظ مسیر علی رغم سرعت تحول در تکنولوژی
-متعادل کردن روش کشاورزی سنتی با دانش و مهارت های جدید
-اطمینان از دست یابی به ابزارهای جدید تحصیلی
-اجرای جنبه دیجیتال آن در مناطق روستایی
-مدیریت هزینههای به کار بردن تکنولوژی های جدید در روند آموزش
فرصت ها:
-خلق فرصت برای کسب تجارب در زمان آموزش
- آماده کردن دانش آموزان برای فرصتهای شغلی بیشتر در آینده
-پرورش فرصتهای نوآورانه و کارآفرینی
بهبود و اجرای اقدامات لازم برای پایداری و بهرهوری در کشاورزی
جذب نسل جدیدی از افراد علاقمند و توانا به بخش کشاورزی