خبر فوری
شناسه خبر: 42432

با شناسایی 609 فقره طرح راکد از سوی بانک کشاورزی صورت گرفت

فعالسازی 314 فقره طرح‌ راکد از سوی بانک کشاورزی

با حمایت بانک کشاورزی، از ابتدای سال 1402 تا پایان شهریورماه، 314 فقره طرح راکد و غیرفعال، تعیین تکلیف و به چرخه تولید بازگردانده شد.

فعالسازی 314 فقره طرح‌ راکد از سوی بانک کشاورزی

اخبار سبز کشاورزی؛ مولدسازی یا فعال‌سازی طرح‌های راکد در اقتصاد یکی از پیش نیازهای رشد اقتصادی و گردش مالی در بخش‌های مختلف است.

طرح‌های راکد در بخش عمرانی نشان ضعف پروژه‌ها برای پیشبرد کار (به هردلیلی) است، اما در بخش خدمات یا تولید این موضوع به طور کلی متفاوت و طرح‌های راکددر بیشتر موارد در گیر ودار قوانین و موانع مانده‌اند یا در بهترین حالت به دلیل کمبود منابع مالی به خصوص کمبود سرمایه در گردش به حال خود رها شده و جزو طرح‌های راکد محسوب می‌شود.

گزارش اتاق بازرگانی که در فروردین 1402 منتشر شد، نشان می‌دهد که حدود 50 درصد (بدون تفکیک صنعت و بخش) طرح‌های تولیدی راکد شده به دلیل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است.

از ابتدای دولت سیزدهم برای افزایش سرمایه در گردش و تامین مالی برای دولت و بخش‌های دیگر دولت شروع به مولدسازی طرح‌های راکد کرد. راکد سازی طرح‌ها (بیشتر طرح‌های تولیدی) با شیوه‌های مختلف مانند استمهال برای وام‌ها، تمدید تنفس، مساعدات قانونی و موردی برای تهیه مواد اولیه، تاخیر در تصرف و….. است.

در این بین بانک‌هایی مانند بانک کشاورزی، بانک صنعت و معدن، بانک مسکن و… به عنوان بانک‌های تخصصی و دولتی نقش موثری برای احیای طرح‌های راکد ایفا می‌کنند. چنانکه بانک کشاورزی در 6 ماهه نخست سال جاری ‌‌314 فقره طرح راکد به چرخه تولید بازگرداند.

در این مدت بیش از 50 درصد از مجموع 609 فقره طرح شناسایی شده در ابتدای سال که به صورت غیرفعال، راکد و موعد گذشته بیش از دو سال بود، با حمایت این بانک مجددا فعال شد.

فعال‌سازی این 314 طرح با تامین مالی به مبلغ 16 هزار و 257 میلیارد ریال و با اقداماتی نظیر تمدید، رفع مشکل پرداخت اقساط، تخصیص تسهیلات تکمیلی و سایر اقدامات قانونی صورت گرفته است./اقتصاد سبز آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای