آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44703

تضعیف امنیت سرمایه‌گذاری

ایلام، سیستان‌وبلوچستان، تهران و چهارمحال‌و‌بختیاری نامناسب‌ترین وضعیت سرمایه‌گذاری را داشته‌اند

تضعیف امنیت سرمایه‌گذاری

به‌گزارش اخبار سبز کشاورزی به‌نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، سرمایه‌گذاران پیش از هر اقدامی برای سرمایه‌گذاری باید از محیطی که قرار است در آن فعالیت کنند، مطمئن باشند.

یکی از مهمترین شاخص‌هایی که چنین وضعیتی را می‌سنجد، گزارش «پایش امنیت سرمایه‌گذاری» است که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه می‌شود. تاز‌ه‌ترین گزارش بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی درباره پایش امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ از بدتر شدن وضعیت این شاخص در کشور حکایت دارد.

تحلیلگران اقتصادی همواره بر لزوم بهبود شرایط کسب‌و‌کار خصوصاً شاخص‌های مرتبط با تأمین امنیت سرمایه‌گذاری تأکید می‌کنند، اما بهبود وضعیت صرفاً با توصیه رخ نمی‌دهد و  داده‌های گزارش‌های پژوهشی از واقعیت دیگری حکایت دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش پایش امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که در آن، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نامناسب‌تر ارزیابی شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، نامناسب‌تر شده و از کمیّت ۶.۱۶ در سال ۱۴۰۰ به ۶.۵۶ در سال ۱۴۰۱ رسیده است. این شاخص به‌گونه‌ای است که عدد ۱۰ به‌معنای ناامنی مطلق سرمایه‌گذاری است.

از نظر مشارکت‌کنندگان در این پایش، اقدامات مسئولان استانی و کشوری بیش از مواردی همچون سرقت یا کلاهبرداری در ناامنی فضای سرمایه‌گذاری کشور تأثیرگذار است

مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش پایش امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که در آن، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نامناسب‌تر ارزیابی شده است. این شاخص در سال ۱۴۰۱ با کمیّت ۶.۵۶ از ۱۰  به‌دست آمده است. درحالی‌که برای سال ۱۴۰۰ مقدار ۶.۱۶، در سال ۱۳۹۹ مقدار ۶.۳۰ و در سال ۱۳۹۸، مقدار ۶.۰۳ محاسبه شده بود. به‌عبارتی روند آن به‌سمت نامناسب‌تر شدن رفته است.

در سال ۱۴۰۱ به‌ترتیب سه مؤلفه «عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده‌شده» با کمیت ۸.۷۸ و مؤلفه «میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری» با کمیت ۸.۳۴ و درنهایت مؤلفه «عمل مسئولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده‌شده» با کمیت ۸.۲ به‌عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه‌ها از منظر مشارکت‌کنندگان در پایش‌های سال ۱۴۰۱ شناخته شده‌اند.

اما در مقابل مؤلفه‌های «استفاده غیرمجاز از نام و علائم تجاری و مالکیت معنوی» با کمیت ۵.۰۱، «سرقت مالی (پول نقد، کالا، تجهیزات)» با کمیت ۵.۱۵ و «وجود کلاهبرداری و تقلب در بازار» با کمیت ۵.۲۸ به‌عنوان بهترین مؤلفه‌ها در پایش‌های سال ۱۴۰۱ شناخته شده‌اند.

 این بدان معناست که از نظر مشارکت‌کنندگان در این پایش، اقدامات مسئولان استانی و کشوری بیش از مواردی همچون سرقت یا کلاهبرداری در ناامنی فضای سرمایه‌گذاری کشور تأثیرگذار است. از طرفی قرار گرفتن مؤلفه میزان «حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری» در جایگاه دومین مؤلفه نامناسب بسیار قابل‌توجه و مهم است. در این پایش، فعالان کسب‌وکار، میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری را قابل‌توجه و مناسب تشخیص نداده‌اند.

این درحالی رخ داده است که در سال ۱۴۰۰ مؤلفه «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات» به‌عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه از منظر مشارکت‌کنندگان در پایش‌های سال ۱۴۰۰ شناخته شده بوده است.

براساس نتایج این مطالعه، برای سال ۱۴۰۱ نیز همانند سال ۱۴۰۰، مجدداً از بین ۹ حوزه فعالیت اقتصادی، حوزه معدن به‌جز نفت و گاز مناسب‌ترین ارزیابی را به خود اختصاص داده است و در سال ۱۴۰۱ فعالان مشارکت‌کننده در پایش‌ها از حوزه کاری نفت خام و گاز طبیعی، تأمین آب و برق و گاز نامناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری داشته‌اند؛ درحالی‌که برای سال ۱۴۰۰ این حوزه ارتباطات و توزیع (حمل‌ونقل، انبارداری، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی) بوده که نامناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری از خود نشان داده بوده است.

کدام استان‌ها بدترین وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری را داشته‌اند؟

در سال ۱۴۰۱ به‌ترتیب چهار استان ایلام، سیستان‌وبلوچستان، تهران و چهارمحال‌وبختیاری نامناسب‌ترین وضعیت را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند. درحالی‌که برای سال ۱۴۰۰ به‌ترتیب چهار استان تهران، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان و ایلام نامناسب‌ترین وضعیت را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده بودند.

همچنین، در ۱۴۰۱ به‌ترتیب سه استان خراسان‌جنوبی، سمنان و قزوین مناسب‌ترین وضعیت را داشته‌اند و در سال ۱۴۰۰ سه استان خراسان‌جنوبی، سمنان و گلستان مناسب‌ترین وضعیت را به‌دست آورده بودند.

امنیت سرمایه گذاری 1

امنیت سرمایه گذاری 2

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای