آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45120

سیب صادراتی به تنظیم بازار نرسید

اسفندماه سال گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی به استناد قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی تصمیم گرفت بخشی از سیب درختی صادراتی را به تنظیم بازار میوه اختصاص دهد تا با توجه به قیمت بالای این محصول در بازار، مردم قشر متوسط و ضعیف هم بتوانند با قیمت متعادل تری سیب درختی را خریداری کنند؛ اما اکنون پس از اتمام طرح تنظیم بازار میوه شب عید مشخص شد این سیاست به مرحله اجرا درنیامده است.

سیب صادراتی به تنظیم بازار نرسید

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ طی سنوات گذشته در آستانه شب عید و افزایش تقاضا سیب و پرتقال وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد محدودیت در صادرات میوه در بازار مداخله کرده و به‌دنبال کاهش قیمت برای مصرف‌کننده داخلی بود؛ اما امسال وزارت جهاد کشاورزی طرحی را ابلاغ کرد که براساس آن مقرر شده بود 20درصد سیب ذخیره شده صادرکنندگان به طرح تنظیم بازار اختصاص پیدا کند، اما صادرات طبق روال قبل ادامه یابد.

در این طرح مصوب شده بود به‌منظور دسترسی آسان و بدون ازدحام شهروندان به غرف مستقیم میوه نسبت به راه اندازی حداکثری غرف با پراکنش مناسب در محل‌های پر رفت و آمد و به‌ویژه در محله‌های سکونت اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین جامعه اقدام شود و همچنین از فروش عمده سیب صادراتی نیز جلوگیری به‌عمل آید.

صادرکنندگان از این اقدام وزارت جهاد کشاورزی رضایت داشتند؛ چراکه بازارهای صادراتی خود را از دست نمی‌دادند و جریان صادرات برخلاف سال گذشته به یک‌باره قطع نمی‌شد هر چند با قیمت پایین برای تخصیص سیب به دولت مخالفت داشتند.

 طی ماه‌های پایانی سال 1402 سیب درختی در کشور با قیمت بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسید، به‌طوری‌که قیمت سیب بیش از 40هزار تومان و سیب صادراتی قیمتی بیش از 55 هزار تومان داشت .

در طرح تنظیم بازار شب عید قیمت مصوب سیب در استان‌ها براساس کمیته تنظیم بازار استانی تعیین شد و بین 26هزر تومان در استان‌های تولیدکننده تا 40هزار تومان قیمت‌گذاری شد؛ بنابراین ورود بخشی از سیب صادراتی به طرح تنظیم بازار می‌توانست سبب تعدیل بازار سیب درختی شود.

با این حال، پس از برگزاری جلسات متعدد بین نماینده دستگاه‌های دولتی، سردخانه‌داران و صادرکنندگان به دلیل عدم پیش‌بینی درست و به موقع زمان و نحوه اجرای این طرح سیب صادراتی به دست مصرف کننده ایرانی نرسید و صادرات ادامه‌دار شد؛ همچنین تعرفه برای صادرات سیب درختی نیز عملیاتی نشد و مصرف کننده ایرانی سیب  درختی را با قیمتی بالاتر از نرخ صادرات خریداری کرد.

این نخستین طرحی نیست که به مرحله عمل نمی‌رسد، مورد فراموشی قرار می‌گیرد و سبب می‌شود هزینه و وقت دولت برای تصمیمی خلق الساعه هدر رود.

تصمیمات بایست با برنامه‌ریزی و با بهره‌گیری از اطلاعات درست اخذ شوند تا منفعت آن به مردم برسد و همچنین اطلاع‌رسانی شفاف از جزئیات طرح و دلایل اجرا یا عدم اجرای طرح‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز منتشر شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای