آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45686

بخشنامه خانی‌نوذری یک‌ شبه لغو شد

معاون بازرگانی وزیر، قانون نمی‌داند!؟

در حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی تولید معمولا با دو هدف انجام می‌گیرد: -تولید برای تامین نیاز کشور؛ -تولید (صادرات‌محور) پس از تامین نیاز کشور برای صادرات، براساس مزیت نسبی و ارزآوری.

معاون بازرگانی وزیر، قانون نمی‌داند!؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ به‌عنوان نمونه در حال حاضر هر تن خرمای معمولی به قیمت حدود 1200 دلار صادر می‌شود، اما هر تن خرمای پیارم با قیمتی نزدیک به 6700 دلار خریدار خارجی دارد، و محصولاتی مانند سیب درختی، سیب زمینی و... معمولا افزون بر نیاز کشور تولید می‌ شود و امکان صادرات دارد لذا می‌توان با ایجاد خطوط صادراتی، ارز زیادی به کشور وارد کرد


بیشتر بخوانید: انتقادها به شیوه خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی ادامه دارد+جدول


با توجه به زمان‌بر بودن تولید صادرات‌محور و همچنین بازاریابی، بازارسازی، ایجاد خطوط ویژه برای برداشت، درجه‌بندی، بسته‌بندی، برندسازی محصول و هزینه تبلیغات، انتظار این است که دولت نیز تعرفه‌های سلیقه‌ای، خلق‌الساعه، سیاسی و... صادر نکند و از تغییر زودهنگام مقررات مربوط به صادرات و واردات و تعرفه‌های صادرات محصولات کشاورزی بپرهیزد.

افزایش تعرفه صادرات سیب‌زمینی بدون هماهنگی

این در حالی است که آقای خانی‌نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، که نه تحصیلات کشاورزی و نه تجربه کافی در این بخش دارد و در وزارتخانه نیز سلسله مراتب کارشناسی تا معاونت وزیری را طی نکرده است، اخیراً در اقدامی بدون هماهنگی با نهادهای قانونی ذی‌ربط طی نامه‌ای به شماره 24898 مورخ 18/ 2/ 1403 تعرفه صادرات سیب‌زمینی را افزایش داده و آن را به رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است.

معاون-بازرگانی-وزیر،-قانون-نمی‌داند!؟-1

در حالی‌که طبق مصوبه هیات وزیران، باید هرگونه تغییر در مقررات صادرات و واردات، حداقل یک‌ماه قبل از اجرا اطلاع رسانی شود و حتی در مواردی این مصوبه باید به تصویب هیات وزیران هم برسد.

علاوه‌بر این لازم است تغییر در مقررات تعرفه‌های صادرات و واردات مدتی قبل از ابلاغ برای اجرا (نه یک شب) به اطلاع فعالان اقتصادی ذی‌ربط (صادرکنندگان و واردکنندگان) برسد.

همچنین بنا به مصوبه نهادها و مدیران حامی تولید و صادرات و براساس حکم ماده 20 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار ضروری است این تغییرات قبل از اجرا در سامانه‌ای به اطلاع عموم برسد و چنانچه این مصوبه در سامانه قرار نگیرد برای فعالان اقتصادی لازم‌الاجرا نیست.


بیشتر بخوانید: صنایع تبدیلی حلقه مفقوده سیب زمینی باقی ماند


با این حال، صدور ناگهانی بخشنامه افزایش تعرفه سیب‌زمینی که ده‌ها میلیون دلار به صادرکنندگان و تولیدکنندگان سیب‌زمینی ضرر می‌زند و همچنین مشتری خارجی را به شکایت و دریافت ضرر و زیان وامی‌دارد، از شخصی در جایگاه معاون وزیر بعید است.

سوال این است که چرا وزیر جهاد کشاورزی رضایت می‌دهد مدیر یا معاون او بدون اطلاع از قانون یا خدای نکرده عامدانه (با هدف رونق دادن به واردات) و بدون هماهنگی با نهادهای ذی‌ربط، چنین نامه یا بخشنامه‌ای را صادر و آن را به رئیس سازمان توسعه و تجارت اعلام کند؟

متاسفانه قائم مقام وزیر در امور بازرگانی نیز حتی تذکر یا توبیخی به مقام صادرکننده این بخشنامه که برخلاف اهداف شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) عمل کرده، نداده است.

پس لرزه‌های یک اقدام ضدتولید

گویا بلافاصله پس از انتشار و ارسال بخشنامه، شکایاتی از سوی فعالان این بخش رسیده که باید معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی آن باشد؛ زیرا همین نامه می‌تواند موجب افت قیمت سیب‌زمینی تولید داخل در بازار و انبار شدن و سپس به فروش نرسیدن آن باشد. در ادامه نیز خسارت بعدی به سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد می‌شود که ناچار به خرید سیب زمینی مازاد نیاز و معدوم کردن آن است.

تذکر به معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی

در همین راستا، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی در معاونت حقوقی رئیس جمهور طی یک تذکر رسمی به معاون توسعه بازرگانی، درخواست کرد فرآیند قانونی وضع عوارض صادراتی بر کالاها رعایت شود.

بر این اساس اقدام به دریافت مالیات یا عواض برای صادرات کالاهای مجاز و غیرمجاز یارانه‌ای و جلوگیری از صادرات هر گونه کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است.

علاوه‌بر این معاونت حقوقی رئیس جمهور حدود اختیارات خانی‌نوذری را به وی متذکر و تاکید نموده کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصرا از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان‌های ذی‌ربط اعلام گردد.

متاسفانه ناآگاهی معاونت توسعه بازرگانی به این هم محدود نشده، به نحوی که به وی یادآوری شده هرگونه تغییر در مقررات و تعرفه‌های صادرات و واردات در صورتی که وفق قانون و مصوبه هیات وزیران و ارگان‌های مربوطه و توسط فرد دارای صلاحیت صادر شود، چنانچه در پایگاه و سامانه مرتبط ثبت نشود لازم‌الاجرا نخواهد بود.

آقای محمدهادی عبادی در این تذکر به معاون توسعه بازرگانی رئیس جمهور از وی خواسته احکام قانونی را رعایت و طبق فرایند قانونی اقدام کند.

امید است وزیر جهاد کشاورزی با ورود به این مساله و توضح خواستن از معاونت جلوی فاجعه ضرر و زیان کشاورزان سیب‌زمینی‌کار را بگیرد.

معاون-بازرگانی-وزیر،-قانون-نمی‌داند!؟-2

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • هدایت مشایخی عضو انجمن ملی سیب زمینی وتولید سالانه ۲۰۰۰تن سیب زمینی بذری وخوراکی پاسخ به نظر

    باسلام وعرض احترام تصمیمات یک شبه وعجولانه وزیر کشاورزی وگذاشتن تعرفه ترس ازاینکه اورا خلع نمایند و۵میلیون تولید کننده نابود شوند شرم آور است

  • حسین محمودزاده پاسخ به نظر

    تو این جور موارد
    اولا سواد لازم نیست
    دوما وقتی معلومه که منافع این عمل به چه گروهی میرسه مشخص میشه که مسئول مربوطه آدم همون گروهه
    سوما کدوم مسئولی با تحصیلات یا حتی تجربه مرتبط جای درستش نشسته که این یکی نشسته باشه ؟

چندرسانه‌ای