آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46307

نگرانی از بازار برنج در آستانه ماه محرم

سخنگوی و معاون انجمن واردکنندگان برنج ایران اعلام کرد: در آستانه دوره ممنوعیت واردات برنج و با توجه به محدودیت ترخیص این کالا از ابتدای سال، لزوم بازنگری عاجل در برنامه ریزی و سیاست‌گذاری عرضه برنج اجتناب ناپذیر است

نگرانی از بازار برنج در آستانه ماه محرم

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ مجیدرضا خاکی، سخنگوی و قائم مقام انجمن واردکنندگان برنج ایران، با اشاره به قریب الوقوع شدن ممنوعیت ترخیص برنج از ابتدای مردادماه سال جاری و باز نشدن سهمیه ثبت سفارش تیرماه برنج تاکنون، گفت: این نگرانی وجود دارد که ترخیص کالا از گمرک برنج از ابتدای مردادماه امسال آغاز شود. با توجه به مدت زمان کوتاه باقیمانده، روزهای کمتر از یک ماهه و همچنین تعطیلات رسمی هند و پاکستان، امکان خرید، حمل و ترخیص محموله برنج از گمرکات کشور تا زمان ممنوعیت عملاً امکان پذیر نخواهد بود.

خاکی ادامه داد: این موضوع در کنار واردات محدود 230 هزار تنی برنج در سه ماهه نخست سال جاری به ویژه در ایام محرم که یکی از پرمصرف ترین ایام این کالا است، ممکن است منجر به کاهش واردات شود. کمبود برنج در بازار، انبار کردن کالا در گمرک و همچنین تحمیل هزینه‌های اضافی بر تاجر از جمله هزینه، انبار کردن، فساد کالا، استهلاک سرمایه و مانند آن. هزینه هایی که در نهایت در قیمت نهایی محصول منعکس می شود و البته قشر آسیب پذیری است که برای تامین برنج مورد نیاز باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

وی با بیان اینکه تاکنون واردکنندگان برنج از نوعی معافیت برای خرید و حمل محموله برنج به داخل کشور بدون گذراندن تشریفات طولانی ثبت سفارش داشتند، گفت: اگرچه کالای اساسی برنج محور امنیت غذایی کشور است، اما به ویژه برنج خارجی از نظر قدرت خرید جزء جدایی ناپذیر سفره خانوارهای کم درآمد ایرانی است، اما اکنون اگر محموله ای از این محصول بدون ثبت سفارش به مرزهای کشور نزدیک شود، قاچاق محسوب می شود.

خاکی همچنین افزود: حتی اگر زمان از ثبت سفارش تا دریافت محموله برنج کافی باشد، اما به دلیل تردد زیاد در پایان تیرماه و نامتناسب بودن ظرفیت لجستیکی موجود در خطوط کشتیرانی، بنادر و حمل و نقل داخلی، حمل و نقل، ترخیص و بارگیری این محموله ها مستلزم زمان و هزینه های زیادی است، بنابراین یک ماه آخر قبل از دوره ممنوعیت باید با سیاست ها و برنامه ریزی های ویژه دست اندرکاران امر همراه باشد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران در بخش دوم سخنان خود با اشاره به مشکلات دیگر واردکنندگان برنج، از تعهد بی قید و شرط واردکنندگان و وجود فرآیند نامشخص و پیچیده برای رفع تعهدات ارزی واردکنندگان برنج انتقاد کرد. موضوع کالاها برای نرخ ارز ترجیحی، وی گفت: چنین سیاست هایی جای سوال دارد. به نظر می رسد همه دریافت کنندگان ارز ممتاز مجرم یا مجرم هستند و باید خلاف آن را ثابت کنند. اما تاجر به نسبت ارزی که قرار است با تاخیر چند ماهه تخصیص یابد، بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت و علیرغم تحمیل هزینه های مختلف برای این تاخیر، کل محموله برنج پاک شده را به قیمت محاسبه شده به فروش رساند.

وی افزود: هم اکنون آخرین تخصیص ارزی برنج وارداتی به محموله های اعلامی تا پایان بهمن ماه 1402 برمی گردد و از اسفند سال گذشته تاکنون حساب کلبه ها تسویه نشده است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای