خبر فوری
شناسه خبر: 47307

سومین روز بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان

نه خارجی‌ها آمدند، نه وزیر

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، روز سوم فعالیت خود را در حالی سپری کرد که

نه خارجی‌ها آمدند، نه وزیر

اخبار سبز کشاورزی؛ بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، روز سوم فعالیت خود را در حالی سپری کرد که نشست تخصصی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان عراقی در محل مرکز همایش‌های سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شد.

در این نشست تخصصی که مقامات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن دو کشور حضور داشتند، درباره زمینه‌ها و علاقه‌مندی‌های سرمایه‌گذاری عراق در ایران گفتگو شد.

این نخستین نشست تخصصی حاشیه‌ای در بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان بود که دو تن از اعضای اتاق بازرگانی عراق در آن درباره همکاری‌های مشترک عراق با ایران سخن گفتند.

در عین حال، سومین رو نمایشگاه صنعت ساختمان شاهد حضور گسترده مخاطبان در این نمایشگاه بود. از آنجا که تنوع زیادی در کالاهای بخش ساختمان وجود دارد، این نمایشگاه به گروه‌ها و زیرگروه‌های کالایی مختلفی دسته‌بندی و بخش‌بندی شده بود و سالن‌های مختلف هر یک به گروه‌های کالایی شخصی اختصاص داده شده بود.

این امر نه فقط برای عرضه‌کنندگان کالاها مفید بود و آنان را از فعالیت‌ها، تولیدات و دستاوردهای همکاران و رقیبان خود آگاه می‌کند، بلکه برای مخاطبان و مصرف‌کنندگان کالا و بالاخص برای مخاطبان حرفه‌ای و تخصصی کالاها نیز مفید است و می‌تواند در وقت و هزینه‌های ایشان صرفه‌جویی قابل توجهی به وجود آورد.

با این حال، این بخش‌بندی به اطلاع مخاطبان نرسیده و درباره آن اطلاع رسانی نشده است. دست‌اندرکاران نمایشگاه بر این باورند که انتشار نقشه و نام شرکت‌های حاضر در نمایشگاه کافی است و مراجعه کنندگان بر اساس نام شرکت‌های حاضر از بخش‌ها و زیربخش‌ها مطلع می‌شوند اما این باور صحیحی نیست و گاهی مشاهده می‌شود که مراجعه‌کنندگان میان سالن‌های گوناگون سرگردان می‌شوند.

نکته جالب آن است که بالاخره وزیر راه و شهرسازی به مهم‌ترین رویداد تخصصی بخش خود نیامد و از فعالیت‌ها، تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و فعالان حوزه راه و شهرسازی بازید نکرد.

این امر ابهام بزرگی را پدید می‌آورد که چرا خانم وزیر برای بازید از این تنها رویداد بزرگ حوزه راه و شهرسازی چند ساعتی را اختصاص نداده است.

نکته دیگر ان است که با توجه به گستردگی و تنوع بخش‌ها و فعالیت‌های حوزه صنعت ساختمان انتظار آن بود که نشست‌های متعدد و تخصصی در حاشیه این نمایشگاه برگزار شود، اما جالب است که حتی برگزاری این نمایشگاه تخصصی نه از سوی یک یا چند نهادتخصصی، مانند کانون‌های ساخت و ساز نظام مهندسی ساختمان که ازسوی یک نهاد غیرمرتبط و غیرتخصصی – اتاق تعاون – برگزار شده و با این رویکرد روشن است که شانسی برای برگزاری نشست‌های تخصصی در این نمایشگاه وجود ندارد.

از جمله نشست‌هایی که جای برگزاری آن در این نمایشگاه خالی است، همایشی با موضوع صدور خدمات فنی – مهندسی است که در کشورهای هم جوار ایران و بالاخص عراق نیازهای شدیدی به استفاده از این خدمات احساس می شود.

بخش بین المللی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، آن طور که انتظار می‌رفت قوی نبود، از حضور چینی‌ها که در سال‌های اخیر به پا ثابت نمایشگاه‌ها و رویدادهای اقتصادی – تجاری ایران و جهان تبدیل شده‌اند، اگر بگذریم غرفه سایر کشورها در این نمایشگاه فراوانی چندانی ندارد.

علاوه بر این بازدیدکنندگان خارجی نیز تعداد قابل توجه و چشمگیر نیستند و از این بابت نمی‌توان دریافت که عنوان بین المللی در نام نمایشگاه چه کارکردی دارد؟

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای