خبر فوری
شناسه خبر: 47892

افزایش ۱۸ درصدی قیمت خرید تضمینی پنبه

کشت پنبه دیگر مقرون به‌صرفه نیست

قیمت خرید تضمینی هر کیلو پنبه وش در سال زراعی گذشته ۳۷ هزار تومان بود که برای سال زراعی جدید با افزایش ۱۸ درصدی، ۴۴ هزار تومان اعلام شد

کشت پنبه دیگر مقرون به‌صرفه نیست

اخبار سبز کشاورزی؛ قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در حال ابلاغ است تا کشاورزان با آغاز سال زراعی جدید برای کشت محصولات مورد نظر خود برنامه‌ریزی و اقدام کنند؛ اما تاکنون قیمت‌گذاری‌ها و اعلام خرید تضمینی برای محصولات کشاورزی نتوانسته کشاورزان را راضی کند.

یکی از محصولاتی که قیمت خرید تضمینی آن طی روزهای اخیر اعلام شد، پنبه بود. بنا به دستور غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی و براساس تصمیم‌گیری شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پنبه وش برای سال زراعی جدید ۴۴ هزار تومان تعیین شد.

نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پنبه وش در سال زراعی گذشته ۳۷ هزار تومان بود؛ بنابراین برای محصول پنبه‌کاران افزایش ۱۸ درصدی اعمال شده است.

افزایشی که هیچ‌گونه تناسبی با نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی نداشته و کشاورزان را در برابر کشت پنبه مردد ساخته است.

این در حالی است که حمایت از کشت پنبه در دنیا به‌دلیل ارزش افزوده بالایی که در صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌ویژه صنعت نساجی ایجاد می‌کند مرسوم بوده و دولت‌ها برای تولید پایدار پنبه برنامه‌ریزی مدونی دارند.

کشت پنبه دیگر مقرون به صرفه نیست

به گفته یک پنبه‌کار، این قیمت‌گذاری مطابق با افزایش هزینه‌های تولید نیست و حداقل قیمت تضمینی پنبه باید ۵۰ هزار تومان اعلام می‌شد تا قیمت تمام شده محصول را جبران کند.

اصغر فلاح به اخبار سبز کشاورزی می‌گوید: برای کشت دو هکتار و نیم پنبه ۱۰۰میلیون تومان پول نیاز است که برای هر هکتار ۴۰ میلیون تومان می‌شود. بذر برای این سطح زیرکشت حدود ۱۳ میلیون تومان است و همچنین سایر هزینه‌های تولید بیش از دو برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علی‌رغم نیاز به مصرف چند برابری بذر و سبز کردن یک پنجم از بذر مصرفی، تناژ برداشت پنبه هم اصلا بیشتر از ۳ تا ۴ تن نیست؛ بنابراین با کیلویی ۴۴ هزار تومان هزینه‌های کشاورزان پوشش داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: کشت پنبه اصلا مقرون به صرفه نیست و باید برای همیشه هرچه زودتر با آن خداحافظی کرد.

حمایت از واردات به‌جای پنبه‌کار وطنی

یکی از محصولات کشاورزی که علی‌رغم وجود ظرفیت تولید داخل کشور واردات آن با ارز ترجیحی انجام می‌شود، پنبه است. حمایت از تولید داخلی موضوع مهمی است که در محصول پنبه نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

به گفته یک کارشناس بخش کشاورزی، واردات با ارز دولتی و تامین نیاز صنایع با پنبه وارداتی تولید داخل را با مشکل مواجه کرده است.

محمدی می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی وعده حمایت از پنبه‌کاران را با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت داده، اما اکنون باید گزارش دهد آیا این تسهیلات پرداخت شد.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه به نصف قیمت بذر نیز از دیگر سیاست‌های حمایتی اعلام شده بود که عملا انجام نشده است.

این کارشناس بخش کشاورزی گفت: با ادامه این روند به‌ویژه قیمت تضمینی پنبه کشاورزان تولیدکننده انگیزه کشت را از دست خواهند داد، بر این اساس نیاز است حداقل وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حمایت از پنبه‌کاران اقدام کند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای