خبر فوری
شناسه خبر: 48028

دولت و تلاش برای رفع مشکلات

اخیرا عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد که دولت با مبلغ 850هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است

دولت و تلاش برای رفع مشکلات

اخبار سبز کشاورزی؛ اخیرا عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد که دولت با مبلغ 850هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است و ناطرازی در بسیاری از قسمت‌ها از قبیل برق، آب، گاز و به‌طور کلی حامل‌های انرژی وجود دارد و کمبود منابع درآمدی در دولت، دست دولتمردان را بسته و در نهایت دولت از برطرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ناتوان است.

جالب اینکه خبرگزاری تسنیم درپی این اظهارات به وزیر اقتصاد حمله کرد و گفت اظهارات ایشان همسویی با دشمن است و او سیاه‌نمایی می‌کند.

 ناطرازی در برق و آب

اما با یک بررسی ساده متوجه می‌شویم که در تابستان سال‌جاری ناطرازی در برق و آب و بحران کم‌آبی و خشکسالی که کماکان نیز ادامه دارد و موجب خاموشی‌های مکرر و سبب رنج مردم و کارگاه‌های تولیدی شده و ضرر و زیان هنگفتی به واحدهای تولیدی وارد کرده است، چندی دیگر نیز با آغاز فصل زمستان همچون سال‌های گذشته با کمبود گاز و تکرار مکرر آن مواجه خواهیم بود.

واقعیت آن است که دولت برای کسری بودجه، همچون گذشته به صندوق توسعه ملی روی می‌آورد، بانک‌ها کماکان با سفته‌بازی‌ها و عدم ارائه تسهیلات به بخش تولید و ساخت‌وسازهای خود، بنزینی بر آتش تورم و گرانی می‌ریزند و موج تورم و گرانی نیز بیش از پیش مردم را آزار می‌دهد، در حالی که پاسخ موثری هم از طرف مسئولین وجود ندارد.

به همه این‌ها باید مسائل امنیتی و بروز تنش‌ها در منطقه را اضافه کرد که اقتصاد کشور را بیشتر از گذشته در بحران‌های گوناگون غوطه‌ور می‌سازد.

افزایش قیمت دلار، سکه و انواع ارز

افزایش قیمت دلار، سکه و انواع ارز در ماه‌های گذشته دلیلی بر این مدعاست و معلوم نیست تا چه وقت ادامه خواهد داشت.

اقتصاد تورمی در بخش‌های مسکن، بازار و بورس ثابت می‌کند که دولت هیچ راهکار و راه‌حلی برای مشکلات گوناگون کشور ندارد و کوتاه‌ترین راه یعنی گران کردن انواع کالاها یا مثلا بنزین در آینده‌ای نزدیک به تورم بیشتر دامن خواهد زد.

این وضع، دامن بخش کشاورزی را نیز گرفته، مشکلاتی ازقبیل عدم تسویه مطالبات گندمکاران، مشکلات در بخش تولید محصولات کشاورزی، عدم‌دسترسی به منابع مالی در نزد کشاورزان، دامداران یا مرغداران از این دست معضلات است که دیگر به سریالی تکراری تبدیل شده و حتی به ورطه فراموشی سپرده شده است.

بحران‌های رنگارنگ اقتصاد ایران

در بخش صادرات هم انبوهی از موانع بر سر راه تولیدکنندگان قرار دارد، از جمله گرانی نهاده‌ها در بخش کشاورزی و صنعت دام و طیور، عدم تخصیص ارز به واردات نهاده‌ها که از ضروریات بخش کشاورزی است و رانت‌بازی‌های متداول در این بخش که همگی این‌ها باید دولت را ناگزیر از یک برنامه مدون اصولی و اجرایی کند تا کشور از این بحران‌های رنگارنگ نجات یافته و در نهایت فکری اساسی برای معیشت آحاد مردم کرده باشد.

همواره گفته‌ایم تولیدکنندگان دلسوزان واقعی کشور هستند و نباید مغفول بمانند و دولت با همه توان خود باید در صدد رفع مشکل آنان تلاش کند.

با در اختیار داشتن توان بالقوه و متخصصانی که در بسیاری از رشته‌ها فعال هستند و با هم‌افزایی با بخش خصوصی می‌توانیم توان کشور را در تولید، درآمدزایی و صادرات دو چندان کنیم، مسئولان باید گوش چشمی به درک مشکلات ساختاری جامعه داشته باشند و واقعیت‌ها را کتمان نکنند و در یک حرکت و عزم ملی در جهت آبادانی و اعتلای کشور بکوشند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای