کیوی میوه ای پرسود جهت صادرات
آب وهوای مناسب در ایران بعضی مرکبات قابلیت رشد دارند و مناطقی از شمال ایران به باغات کیوی اختصاصیافته و سالانه حدود 200 هزار تن محصول رتبه چهارم دنیا را دارد.
به دلیل داشتن آب وهوای مناسب در کشور ایران بسیاری از مرکبات قابلیت رشد دارند و مناطقی از شمال ایران به باغات کیوی اختصاصیافته و سالانه حدود 200 هزار تن محصول تولیدی رتبه چهارم دنیا را دارد.
درختچههای این میوه که به وسعت 8 هزار هکتار کشت میشود که دارای کیفیت خوبی است که میتوان از آن عنوان یک میوه صادراتی هم نام برد.
ارزش غذایی کیوی
کیوی منبعی بسیار غنی و سرشار از ویتامین C است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است. ویتامین C موجود در کیوی، ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیموترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است. همچنین دانههای سیاه آن دارای ویتامین D است.
کیوی همچنین دارای ویتامین A ویتامینهای B1, B3, B2 و سایر ویتامینهای گروه B است. کیوی از میوههای بسیار کم کالری است. در ۱۰۰ گرم کیوی ۴۷ کالری وجود دارد و از نظر میزان کالری هم ردیف زردآلو و نارنگی است.
مقدار پتاسیم آن از موز بیشتر است. از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر نیز امکان ابتلا به بعضی از سرطانها و بیماریهای قلبی را کاهش میدهد.
کیوی همچنین دارای مس ، آهن و فسفر است. کیوی میوهای است که مواد غذایی بالا و درصد کالری بسیار پایینی دارد، از اینرو میتوان آن را در رده میوههای بسیار مفید قرار داد.
دلایلی که کیوی را به عنوان یک میوه صادراتی انتخاب میکنیم:
-
حمل ونقل آسان
-
ضایعات کم
-
کیفیت بسیار مناسب و بازارپسندی
-
آفات انباری قابلکنترل
کیوی بهدلیل اینکه بهصورت نارس از درخت توسط کشاورزان چیده میشود و پس از آن در بستهبندیهای مناسب گذاشته میشود پس صدمات کمتری را خواهد دید و میوه به صورت قابلقبولی به مقصد مورد نظرخواهد رسید.
در حال حاضر ایران سالانه نزدیک به 80 میلیون دلار آمریکا از محل صادرات کیوی به روسیه، ترکیه، عراق و … ارزآوری میشود و همین امرپتانسیل بالایی را برای صادرات این محصول در اختیار تجار ایرانی قرار داده است.
-
نکته مهم در صادرات کیوی این است که ابتدا بازار هدف را شناسایی کنیم و سپس اقدام به فروش کیوی صادراتی کنیم. هرکشوری بنا به فرهنگ، آداب و رسوم و همچنین رژیم غذایی از رفتارهای متنوعی تبعیت میکند که میتوانیم با یک جامعهشناختی ساده و یا همکاری با یکی از تاجران ایرانی مقیم آن کشور ویا بهرهگیری از مشاوران دستچیده سیاست بازار موردنظر را شناسایی کرده و با تبلیغات خلاقانه محصول صادراتی خود را به تاجران خارجی معرفی کنیم و سپس وارد مرحله صادرات کیوی شویم.
-
نکته مهم دیگر هم این است که باید بدانیم کشور مبداء که ایران است چه دستورالعملهایی برای صادرات کیوی وضع کرده است.
نکات مهم در هنگام صادرات کیوی:
-
کیوی صادراتی حتما باید تکتک میوهها برچسبگذاری شود تا مثلا اگر به کشور دیگری صادر کردیم آن کشور کیوی کشور ایران را به نام خود ثبت نکند و به کشورهای دیگر صادر کند.
کیوی میوهای است با طعم و مزه خوب که طرفداران زیادی دارد این میوه از نظر ظاهری دارای پوستی قهوهای رنگ و دارای پرز است که داخل میوه سبز رنگ با دانههای مشکی ریز است. این میوه در کشور ما به طور عمده تولید میشود و لازم به ذکر است که این میوه به روش مختلفی در بازارها به فروش گذاشته میشود:
-
فروشگاههای آنلاین
-
وبسایتهای اینترنتی
-
بازارهای میوه و ترهبار
-
مغازههای درونشهری
انواع کیوی صادراتی
کیوی را میتوان یک میوه ایدهآل صادراتی بهحساب آورد. کیوی صادراتی باید ویژگیهای خاصی داشته باشد. این محصول هم بهصورت نارس و هم رسیده، برای صادرات مورد استقبال است. این میوه قهوهای رنگ که داخلش سبز است در انواع مختلفی در کشور ایران است که با عناوین متفاوت در بازارها معروف است.
صادرات کیوی درجه یک ایرانی به کشورهای زیادی انجام میشود که برخی از این کشورها عبارتند از:
-
روسیه
-
ترکیه
-
ترکمنستان
-
افغانستان
-
عراق
-
تاجیکستان
صادرات کیوی درجه یک به کشور روسیه بهطور عمده از بازارهای ایرانی انجام میشود که به نفع کشورمان است.
پس میتوانیم از کیوی بهعنوان یک میوه خوب با سود خوب به منظور صادرات نام ببریم.
مهندس الهام محمدی قشلاقی
کارشناس ارشد صنایع غذایی