چرا شناورهای نظامی و انتظامی کشور از صید ترال جلوگیری نمیکنند؟
ماجرای صید ترال هنوز تمام نشده است؛ تا پیش از سفر رئیس جمهور به استانهای حنوبی تصور میشد که دولت حسن روحانی به مشکلات ناشی
مزرعه سبز : ماجرای صید ترال هنوز تمام نشده است؛ تا پیش از سفر رئیس جمهور به استانهای حنوبی تصور میشد که دولت حسن روحانی به مشکلات ناشی از صید از ترال پایان داده و آنچه اعتراض ماهیگیران و صیادان جنوبی را برانگیخته بود به پایان رسیده است.
قرینه مهمی که در این باره گفته شده، اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور و حتی شخص حسن روحانی بود که به نظر میرسد بعد از اعتراض گسترده و فشار افکار عمومی بالاخره مقامات مسئول در دولت این اعتراضهای درست و به حق را شنیده و برای رفع مشکلات ناشی از صید ترال و دائمی شدن آن تمهیداتی پایداری اندیشیده شده است.
طی هفتههای گذشته و هنگامی که سیدابراهیمی رئیسی سفرهای استانیاش را انجام میداد و به سوی استانهای جنوبی کشور شتافت، دوباره موضوع صید ترال و نارضایتی شهروندان جنوب کشور از کشتیهایی که صید ترال انجام میدهند مطرح شد.
شهروندان جنوبی ایران در دو سال اخیر نتوانستهاند رئیس جمهور را از نزدیک ملاقات کنند و در عوض عدم تحقق وعدههای دولتیان در خصوص متوقف ساختن صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان را مشاهده کردهاند، وقتی ابراهیم رئیسی را ملاقات کردند درد دلهایشان تازه شد و از او خواستند تا توانش را برای توقف صید ترال در آبهای سرزمینی و فلات قاره کشورمان در خلیج فارس و دریای عمان به کار گیرد، جمعه گذشته رئیس جمهور در جلسهای که وزیر جهاد کشاورزی هم حضور داشت به تندی از اینکه صید ترال در آبهای جنوبی کشورمان انجام میشود انتقاد کرد و به وزیر جهاد کشاورزی ماموریت داد که به این مساله پایان دهد.
رئیس جمهور گفت که نارضایتی از انجام صید ترال در میان شهروندان سایر استانهای جنوبی کشور مانند بوشهر و خوزستان هم وجود داشته و مردم به طور مستقیم شکایت خود را در این باره به رئیس جمهور گفتهاند.
این گستردگی شکایت از انجام صید ترال نشان میدهد که کل ساکنان نوار ساحلی خلیج فارس به طور یکسان از صید ترال شکایت دارند و آسیب دیدهاند. در این صورت میتوان احتمال داد که صید ترال در تمام طول خلیج فارس و دریای عمان جریان دارد.
این امر با بسیاری از اطلاعات دریافتی در این باره تطابق داد، از جمله اینکه به طور رسمی اعلام شده که از ابتدای سال جاری حدود 160 کشتی که ممکن است تنها بخشی از قله کوه بخشی باشد که بیرون زده و به عبارتی تنها کشتیهایی باشند که اصول پنهان کاری از انجام صید ترال را رعایت نکرده و از این بابت گرفتار مقامات انتظامی و دریایی جمهوری اسلامی ایران شدهاند. در این صورت کشتیهایی که به طور غیرقانونی مبادرت به انجام صید ترال میکنند بسیار بیشتر و یا دستکم بیشتر از تعداد است که گرفتار شده و در توقف به سر می برند.
چه کسی پاسخ میدهد که چرا چنینی شده است؟ آیا نیروهای نظامی ایران در آبهای جنوبی کشور ضعیف هستند؟
در آبهای خلیج فارس و دریای عمان دهها شناور متعلق به مرزبانی نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و ارتش وجود دارد که میتواند در این باره خدماتی را ارائه دهند. آیا شناسایی، بازرسی و در صورت لزوم یک شناور ماهیگیری که نه چابک و سریع است و نه کوچک و رادار گریز آن قدر سخت است که دهها شناور نظامی و انتظامی که از پشتیبانی یک کشور ساحلی برخوردارند و در صورت لزوم نیروهای کمکی هم اعزام میشوند نمیتواند از عهده مهار جنوبی خلیج فارس و دریای عمان که جزو آبهای ساحلی کشورهای همسایه محسوب میشوند به عهده ایران نیست و کشورمان در این میان مسئولیت ندارد.
ممکن است در این باره گفته شود که علیرغم توقیف شناورهای صید ترال باز هم کشتیهای دیگری ریسکپذیری میکنند و برای انجام صید ترال به جانب خلیج فارس میشتابند؛ اما روشن است که میتوان کشتیها و شناورهای ورودی را رد کرد و به آنان در مورد انجام غیرقانونی ماهیگیری و بالاخص صید ترال هشدار داد. در صورت لزوم و با رعایت حقوق دریاهای آزاد میتوان شناورهای مشکوک به اقدام غیرقانونی و صیادان ترال را رهگیری و بازرسی کرد و حتی صورت در لزوم آنها را توقیف نمود.
آیا کنون که در آبهای جنوبی کشورمان امنیت و آرامش برقرار است شناورهای نظامی ایران میتوانند به شناورهای انتظامی کشورمان کمک و از منافع ملی و صیادان ایرانی دفاع و حمایت کنند؟ چرا شناورهای نظامی و انتظامی کشورمان از انجام صید ترال جلوگیری نمیکنند؟
نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی