خبر فوری
شناسه خبر: 12621

خرید و توزیع هوشمند میوه شب عید؛ چگونه و به چه قیمتی؟

«برای تامین میوه شب عید حداقل 500 میلیارد تومان بالاتر از نرخ امروز پول از جیب دولت خارج شده است»؛ این بخشی از خبر پایگاه خبری کشاورزی آینده جهان است.

خرید و توزیع هوشمند میوه شب عید؛ چگونه و به چه قیمتی؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، در این تحلیل کاج پرس به طرح سوالاتی درباره هزینه خرید میوه توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی آن هم بالاتر از نرخ روز و دلایل آن برای تامین نیاز بازار میوه در شب عید پرداخته، مشروح این خبر به شرح زیر است:

شنیده‌ها حاکی است که امسال هم طبق روال سال‌های گذشته تهیه و تامین میوه شب عید که غالبا به دلیل کمبود یا گرانی، خرید آن برای مردم مشکلاتی فراهم می کند؛ توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام خواهد شد.

اما براساس اظهارات مسئول انجام این طرح یعنی مهندس علی شاه میری که قائم مقام و مشاور و در واقع دست راست دکتر قادری فر، مدیرعامل این سازمان است، برای خرید هر کیلو پرتقال مبلغ 13 هزار و 500 تومان و هر کیلو سیب 14 هزار تومان در حجم 50 هزار تن پرداخت شده است.

این در حالی است که امکان خرید سیب درجه یک ارومیه از باغداران بسیار کمتر است و حتی سردخانه‌داران حاضرند سیب را حداکثر 7هزار و 500 تومان و پرتقال تامسون درجه یک شمال را هر کیلو 10هزار و 500 تومان در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دهند.

اگر واقعا قیمت های بازار به همین روال ادامه یابد، اولین پرسش این است که تیم خرید تحت نظارت مشاور و قائم مقام مدیرعامل از چه کسانی 50 هزار تن سیب و پرتقال را و چرا به این قیمت بالا خریداری کرده است؟! چرا در شرایطی که باغداران حتی کمتر از قیمت سردخانه داران می توانند این دو قلم میوه را در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار دهند؛ خرید مستقیم از آنان صورت نگرفته است؟ آیا برای خرید مزایده برگزار شده است؟ از چه طریق کشف قیمت صورت گرفته است؟ مصلحت در این خرید با قیمت بالا بجز منافع باغداران، کشاورزان و مصرف کنندگان چه چیزی بوده است؟!

آیا وزیر یا وزارتخانه در جریان خرید این محموله 50 هزار تنی با این قیمت ها بوده است و روند این معامله مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است و اگر خرید از طریق اتحادیه های باغداران و با هدف حمایت از کشاورزان باغدار صورت گرفته است؛ تکلیف مصرف کنندگان چه خواهد شد؟! آیا یکی از اهداف این خریدها و توزیع آن در میان جامعه، جلب رضایت مردم نیست؟

اگر قیمت کالای خریداری شده با پول دولت بالاتر از عرضه همین دورقم کالا توسط بازار و واحدهای صنفی باشد و آنان ارزان تر بفروشند؛ تکلیف این محموله 50 هزار تنی که غالبا و هر سال مقداری از آن فاسد و دور ریخته می شود، چیست؟

خلاصه آنکه طبق نظر کارشناسان در این معامله حداقل 500 میلیارد تومان بالاتر از نرخ امروز از جیب دولت پول خارج شده است؛ پس برای این مابه التفاوت چه اتفاقی می افتد و چگونه هزینه می شود؟ این پرسش ها در شرایطی مطرح می شود که کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد قیمت این دو محصول مورد استفاده عموم هنوز رقمی را اعلام نکرده است و قرار است در روزهای آینده اعلام نظر کند.

از سوی دیگر باید پرسید اگر هدف حمایت از باغداران و کشاورزان بوده است که قیمت این دو محصول پرمصرف افزایش یابد و باغداران متضرر نشوند؛ تکلیف مردمی که قدرت خرید ندارند چه می شود؟ و آیا واقعا این پول به جیب باغداران می رود و یا دلالان و واسطه های غیر متعارف برندۀ این خرید خواهند بود؟

این ها سوالاتی است که دکتر قادری فر یا شخص وزیر ضروری است پاسخ آنها را جهت شفاف سازی به افکار عمومی و رسانه ها بدهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای