خبر فوری
شناسه خبر: 36908

هر قدم دانه شِکَری می‌کاشت

روزی همکلاسی دوران دبیرستان قبل از تدریس معلم، کتاب ادبیات را ورق زد و مصرع دوم شعر آزادگی از جامی را چنین خواند:

هر قدم دانه شِکَری می‌کاشت
روزی همکلاسی دوران دبیرستان قبل از تدریس معلم، کتاب ادبیات را ورق زد و مصرع دوم شعر آزادگی از جامی را چنین خواند:
لنگ لنگان قدمی برمی‌داشت/ هر قدم دانه شِکَری می‌کاشت
اخبار سبز کشاورزی ؛ البته من معترض او نشدم، چراکه بیش از او نمی‌دانستم تا دیگر روز، معلم متن صحیح شعر را خواند و در جواب شاگرد و همکلاسی معترض گفت:
پسر جان! شکر کاشتنی نیست و با هزار خون دل و از کاشتن چغندر، خرد کردن، آبگیری، شربت و… به‌دست می‌آید.
بیشتر بخوانید: قیمت‌گذاری نامناسب عامل آشفتگی بازار شکر
اما به نظر می‌رسد واردکنندگان شکر از هزار خون دل زارع چغندرکار و نیشکرکار بی‌خبر هستند، به‌‌دلیل اینکه با ارز 28 هزار و 500 تومانی کشتی، کشتی‌های مجلل یا مدلل یا محلل شکرخام وارد می‌کنند تا کشتی زارع به گل بنشیند و در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها ما و شما هر کیلو شکر را 40هزار تومان بخریم.
بنابر این گزارش در سال زراعی گذشته کشور تولید شکر به مرز خودکفایی نزدیک شد و کارخانجات قند با خرید به موقع چغندر، شکر داخلی تولید کردند و به نظر کارشناسان در صورتی که قیمت خرید هر کیلو شکر از کارخانه‌دار 20 هزار تومان مصوب می‌شد دیگر نیازی به واردات نبود.

نان شیرین واردات

اما نان شیرین واردات و دلالی و رانتخواری بر اهداف ملی خودکفایی و تامین نیاز از محل تولید داخلی و ایجاد شغل برای صدها نفر پیشی گرفت.
واردکنندگان، آرام ننشستند و لابی‌ها موجب شد تا قیمت خرید هر کیلو شکر به جای 20 هزار تومان، 18 هزار تومان اعلام شود. کارخانجات با تصویب این قیمت به مرز ورشکستگی می‌رسیدند و به خروج شکر از کارخانه تمایل نداشتند؛ اما چغندرکاران طلبکار هم به مرز نابودی رسیدند و تمایل به کشت بعدی در انها کم رنگ شد و قیمت شکر به مرز 25 هزار تومان برای هر کیلو رسید.
گرچه همه می‌دانستند قیمت 18 هزار تومانی هر کیلو شکر دامی است تا واردکنندگان بتوانند پس از عقب‌نشینی چغندرکاران از کشت، شکر را در مغازه‌ها به کیلویی 35 تا 40 هزار تومان (حدود 2 الی 2و نیم برابر قیمت مصوب) بفروشند و برایشان مهم نیست که چه بر سر زارع و کشاورز و کشاورزی و مصرف کنندگان بیاید.

پیشنهاد واردات شکر خام به قیمت هر کیلو 15 هزار تومان

واردکنندگان با این ترفند که قیمت هر کیلو شکر به 25 هزار تومان رسیده با تحریک و تشویق باندهای همراه خود پیشنهاد واردات شکر خام به قیمت هر کیلو 15 هزار تومان را دادند و با این کار دست و دل متولیان اقتصاد و امنیت غذایی لرزید و به چاله 10هزار تومان اختلاف قیمت شکر کارخانجات داخلی یا واردات (برآورد شکر خام پس از سفید کردن بین 16 و نیم تا 17 هزار تومان) افتادند و نمی‌دانستند آن سوتر، خواب شکر کیلویی 25 هزار تومان و بیشتر برای آنها دیده شده است.
دو کشتی شکر که در آب‌های نزدیک مرز ایران توقف کرده بودند چند روز پس از صدور مجوز واردات در بندرگاه‌های ایران لنگر انداختند؛ در حالی که همه می‌دانند از زمان سفارش خرید شکر از خارج تا تخصیص ارز بارگیری، حمل و… و تخلیه در ایران پروسه 3 ماهه باید طی شود.
به هر صورت دو کشتی شکر وارد، تخلیه و توسط کارخانجاتی سفید شده و به هر کیلو 16 و نیم تا 17 هزار تومان عرضه شد تا چغندرکاران و کارخانجات از ادامه کشت و کار و تولید ناامید شوند؛ اما قرار نبود قیمت 17 هزار تومان باقی بماند و واردکنندگان که خیالشان از رکود تولید داخلی راحت شد، عرضه شکر خام و سفید را کم کردند و مسیر صعودی قیمت شکر وارداتی خود را تا مرحله 25 هزار تومان و بیشتر طی کردند؛ در حالی که دولت اجازه نداده بود شکر داخلی 20 هزار تومانی عرضه شود.

کسی به فکر کشت پاییزه چغندرقند نبود

حالا دیگر همه از انجمن گرفته تا کارخانجات و دلالان محترم و موجه، آلوده و مرعوب شکر خام و سود آنی آن شدند.
این بود که کسی به فکر کشت پاییزه چغندرقند نبود تا حدود 30 هزار هکتار به مرز 100 هزار هکتار برسد تا خودکفایی قند وشکر کلید بخورد. حالا ما مانده‌ایم و شکری که نمی‌توانیم در هر قدم بکاریم و واردات آن در پروسه کاری کشور نهادینه شده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای