آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44036

نمایشگاه دهم؛ درسی برای موفقیت‌های افزون‌تر

مانند سال گذشته، امسال نیز نمایشگاه جامع کشاورزی با همان گستردگی که از چنین نمایشگاهی انتظار می‌رود، برگزار شد.

نمایشگاه دهم؛ درسی برای موفقیت‌های افزون‌تر

اخبار سبز کشاورزی؛  سه‌شنبه گذشته، نمایشگاه جامع کشاورزی با حضور برخی مقامات وزارت جهاد کشاورزی، اعضای انجمن‌های صنفی تولیدکنندگان سم و تولیدکنندگان کود و تجهیزات آبیاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.

ترجیع‌بند اظهارات مقامات صنفی تولید، مانند همیشه افزایش حمایت‌های دولتی از تولید و تولیدکننده و علاوه‌بر آن کاهش حمایت از واردکنندگان و کالاهای آماده مصرف بود؛ سال‌هاست که تولیدکنندگان تا موقعیتی به دست می‌آورند بلافاصله مجموعه حمایت‌هایی را که دولت از واردات می‌کند بیان و نسبت به آن انتقاد می‌کنند.

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه نیز مسعود گیل‌آبادی، نسبت به پرداخت ارز یارانه‌ای به واردات کالاهای آماده مصرف انتقاد کرد و خواستار وضع تعرفه بر روی کالاهای وارداتی و حذف مالیات بر ارزش افزوده نهاده‌های کشاورزی شد.

در مقابل مقامات دولتی در برابر این تقاضا و انتقادهای تولیدکنندگان، دفاعی تکراری دارند و می‌گویند که برای آنها تامین غذای کافی و سالم خیلی با اهمیت‌تر و ضروری‌تر از حفظ تولیدکنندگان، کارگران و کارخانه‌های تولیدی است.

در همین همایش نیز علیرضا مهاجر، در سخنان کوتاهی بار دیگر یادآوری کرد که تولیدکنندگان با حمایت و پشتیبانی‌های دولت توانسته‌اند به این نقطه عالی برسند و برای تداوم حیات باید ظرفیت‌های خود در تامین نهاده‌های کافی، کم خطر و موثر را افزایش دهند.

جالب است که کاظم خاوازی که خود در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، وزیر بودن در بخش کشاورزی و دامپروری را تجربه کرده بود و اکنون سمت قائم مقامی این وزارتخانه را عهده‌دار است اگرچه قرار بود در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی سخنرانی کند؛ اما از اجرای این سخنرانی طفره رفت و سکوت اختیار کرد.

البته نمایشگاه جامع کشاورزی افتتاح شده بود و بازدیدکنندگان و غرفه‌داران به تعامل با یکدیگر پرداخته بودند. به همین دلیل وقتی پس از پایان آیین افتتاح نمایشگاه، خاوازی و همراهانش سالن 8 نمایشگاه را به طور نمادین افتتاح کردند و وارد سالن شدند با شهروندانی که از سال‌ها پیش در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شدند و در حال بازدید از سالن بودند مواجه شدند.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی روزهای پرشوری را پشت‌سر گذاشت نمی‌توان انکار کرد که مساعد بودن هوا و نبود بارش -که البته نگرانی مضاعفی را برای شهروندان تهرانی پدید آورده – در افزایش بازدید از این نمایشگاه تاثیر زیادی داشت و میزان حضور بازدیدکنندگان را افزایش داد.

علاوه‌بر این نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته و به‌ویژه در روزهای پنج شنبه و جمعه، میزان بازدید به طور ملموسی افزایش یافت؛ چنان‌که با وجود اتمام کار نمایشگاه در ساعت 15 روز جمعه، بازدیدکنندگان و غرفه‌داران همچنان پس از پایان کار نمایشگاه هم در حال تعامل و مذاکره بودند.

با این حال، اگرچه مراسم اختتامیه برای این نمایشگاه برگزار نشد، اما جمعه گذشته علاقه‌مندان، کشاورزان و مشارکت‌کنندگان این نمایشگاه جامع برای یک‌سال با آن خداحافظی کردند.

عملیات تروریستی در مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی، اگرچه تاثیری مستقیم بر روند برگزاری نمایشگاه بر جای نگذاشت؛ اما تاثیر آن بر غرفه‌داران و بازدیدکنندگان مشهود بود.

این رویداد و شهادت جمعی از هموطنان ما در این عملیات که گروهک تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است، باعث شد تا جشن پیش‌بینی شده تجلیل از زنان کارآفرین بخش کشاورزی لغو و به زمان دیگری موکول شود.

علاوه‌بر این برخی غرفه‌داران دولتی و غیردولتی با نصب تراکت و پارچه نوشته‌هایی این عملیات تروریستی را محکوم و با بازماندگان در این باره همدردی ابراز نمایند، علاوه‌بر این در همین باره تراکت‌ها و بنرهایی نیز از سوی نمایشگاه و معاونت کارآفرینی ریاست جمهوری انتشار یافت و به نمایش گذاشته شد.

حضور شرکت‌های خارجی از کشورهای چین، هلند، هند، عراق و... در این نمایشگاه از دستاوردهای و نوآوری‌های ویژه بود، تا امروز و در مورد نمایشگاه جامع کشاورزی انتظار آن بود که فقط تولیدکنندگان ایرانی محصولات خود را به مصرف‌کننده ایرانی معرفی کنند و علاقه‌مندی خود را به جذب مشتری هر چه بیشتر به نمایش بگذارند.

حال پرسش اصلی این است که آیا وجود شرکت‌های غیرایرانی در این کارزار تبلیغاتی می‌تواند موثر باشد یا خیر؟

به هر حال هشت کشور جهان ترجیح دادند در کنار همکاران ایرانی خویش، غرفه‌های خود را در این نمایشگاه و در غرفه‌های نزدیک به غرفه‌های ایرانی دایر کنند.

برخی از مسئولان این غرفه‌ها مانند آنچه در غرفه‌های چین دیده شد، زبان فارسی را به‌صورت دست و پا شکسته فراگرفته و توانایی تعامل با ایرانیان داشتند.

در این نمایشگاه، همچنین علاوه‌بر نهاده‌های کشاورزی تجهیزات کشاورزی و از جمله تجهیزات آبیاری نیز عرضه شدند.

این تنوع تجهیزات به‌ویژه برای کسانی که مخاطب اصلی نمایشگاه به‌شمار می‌روند نتوانند در یک نوبت و یک روز از همه نمایشگاه جامع بازدید کنند؛ به‌ویژه این امر برای شهروندان و کشاورزانی که از مسیرهای دور و شهرستان‌های دور دست به بازدید نمایشگاه می‌آمدند دشواتر بود و باعث سختی‌هایی برای این گونه بازدیدکنندگان می‌شود.

یکی از موارد مشهود، کاهش میزان بازدیدکنندگان غیرتخصصی در این نمایشگاه بود بالاخره نمی‌توان انکار کرد که در هر نمایشگاهی برخی شهروندان برای دریافت هدایایی تبلیغی یا تفریح به نمایشگاه‌ها می‌آیند روشن است که امکان به صفر رساندن تعداد این گونه بازدیدکنندگان وجود ندارد، اما روند و تخصصی بودن این نمایشگاه جامع، باعث شده است تا تعداد این گونه افراد روز به روز کاهش و در مقابل بازدیدکنندگان متخصص و حرفه‌ای افزایش قابل توجهی داشته باشد.

به هر حال، دور دهم نمایشگاه جامع کشاورزی پایان یافت و تجربه برگزاری آن به تجارب گذشته اضافه شد، حتما این نمایشگاه دستاوردهای ملموس و آشکار تجربی برای هر دو طرف غرفه‌دار در بازدیدکننده داشته است اما تجربه موفق آن است که نمایشگاه دور دهم به درستی برای پیشرفت و موفقیت هر چه بیشتر این نمایشگاه در دوره‌های آتی شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای