آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44524

حکمرانی واحد ثمر می‌دهد

​در نیمه نخست سال زراعی هستیم، نیمه پر و خالی لیوان در زیربخش‌های مختلف و بیم و امید در میزان تعهدات مسئولان و تامین محصولات کشاورزی قابل درک است و امید می‌رود حداقل در یک موضوع آمار تولید و عملکرد به وحدت رویه برسیم زیرا این چرخه عددآفرینی همچون تولید بیت‌کوین در ماینرهای پنهان شده در مزارع هر لحظه بر آمار می‌افزاید و اخیراً برخی از دوستان دلسوز آن را به 140 میلیون تن محصولات کشاورزی افزایش داده‌اند.

حکمرانی واحد ثمر می‌دهد

اخبار سبز کشاورزی؛ حدود 9 ماه از حضور مدیران ارشد منتخب وزیر(عمده آنها از بدنه فعال، با تجربه و تحصیلکرده بخش) و مدیران قبلی در مصدر امور و در راس آن وزیر فعلی جهادکشاورزی می‌گذرد؛ به‌ویژه که شخص وزیر به صورت پلکانی از کارمندی و کارشناسی تا رئیس سازمان استان و معاون وزیری را در محروم‌ترین مناطق کشاورزی ایران گذارنده و برخلاف برخی شایعه‌پراکنی‌ها، ناهماهنگی‌ها به مرور به آرامش تبدیل می‌شود.


بیشتر بخوانید: خواب آسودگی از چشم نگهبان، مَطَلب


همکاری مستمر کارشناسان و مدیران بدنه موجب شده تا حکمرانی واحد در وزارتخانه جایگاهی شایسته توجه بیابد و چنانچه معاونان اجرایی نتایج ملموس کاری سال زراعی فعلی ازجمله تامین نهاده‌های هر دو بخش زراعی، باغی و دام و طیور را با کشاورزان و همه مردم ایران در میان می‌گذاشتند؛ چه بسا زودتر به نتیجه می‌رسیدند.

کوتاه و سخن مختصر اینکه بیش از 80 میلیون نفوس ایران و قریب به ۱۰ میلیون مهاجر افغانی و یکی دو میلیون عرب و پاکستانی و ... روزانه سه وعده بر سر سفره وزارت کشاورزی می‌نشینند و برخی مسئولان حتی در تصورشان نمی‌گنجد که چنانچه تولید سالانه فی‌المثل مرغ کشور از مرز سه میلیون تُن سقوط کند آیا امکان چنین حجم عظیمی از واردات یا تامین ارز برای آن وجود دارد؟

از منظر دیگر چنانچه بنابر پیش‌بینی‌های طرفداران واردات و جزیره‌ای کردن وزارتخانه قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تولیدی قرار بود به 200 هزار تومان یا یک شانه تخم‌مرغ به 300 هزار تومان یا هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی یا سیب‌زمینی به 50 الی 60 هزار تومان و ... برسد چه شخصی یا مقامی پاسخگو بود و کدام کشتی، هواپیما، قطار و کامیونی موفق می‌شد میلیون‌ها تن مصرف روزانه مردم را وارد و به جای آن نفت خارج کند.

خوشبختانه وزارت کشاورزی به جای پاسخگویی به مسایل سیاسی و حاشیه‌های خبری و جوسازی‌هایی که موج‌سواران ایجاد می‌کنند، صرفاً سر در کار مدیریت و نظارت بر تولید، تامین نهاده‌ها، همسویی و همراهی با تشکل‌ها و بهره‌برداران دارد.

هم‌اندیشی و هم‌افزایی در بین مدیران ارشد وزارت کشاورزی بیشتر در این است که جلسات شورای معاونان و دیگر جلسات راهبردی به موضوع افزایش بهره‌وری، مناسب‌سازی قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات، بهبود روش‌های بسته‌بندی، نگهداری، تامین و توزیع، برندسازی، بازاررسانی به‌موقع(بازارسازی) و ... اختصاص‌یابد.

به‌نظر می‌رسد جامعه آماری کشاورزان، دانش‌آموختگان کشاورزی، بهره‌برداران، اعضاء و مدیران تشکل‌ها بتوانند در تشریک مساعی برای رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی، متضمن امنیت غذایی بوده و همه فعالان را تشویق نمایند تا در یک مسیر و با هدف مشترک گرد هم آیند؛ مشروط‌بر اینکه مسئولان و ناظران و باورمندان جبهه تولید از عملکرد واقعی زیرمجموعه خود و نقش آن در امنیت غذایی و از موانع پیش‌رو و راه‌کارهای قابل حصول بگویند.

سرمقاله- ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۸۳ – بهمن ۱۴۰۲
 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای