آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44850

خلق منابع جدید؛ مهم‌ترین راهبرد توسعه بیمه کشاورزی

امسال که به شعار "مهار تورم، رشد تولید" مزین بوده است، در قانون بودجه میزان 6 هزار میلیارد تومان برای صندوق بیمه کشاورزی به عنوان سهم کمک دولت در حق بیمه‌های کشاورزی و با هدف پرداخت خسارات کشاورزان اختصاص یافته بود، اما اینک که به روزهای پایانی سال می‌رسیم این امر به‌طور کامل محقق نشده و پاسخگویی صندوق بیمه کشاورزی به خسارت دیده گان سراسر کشور را با چالش مواجه نموده است.

خلق منابع جدید؛ مهم‌ترین راهبرد توسعه بیمه کشاورزی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ از طرفی، جامعه خبری و رسانه‌ها شاهد تلاش و همت گسترده صندوق بیمه کشاورزی در سال 1402 برای تامین منابع مالی و اعتباری جهت پرداخت به موقع غرامت‌ها، بالا بردن میزان تعهدات و ارتقاء سطح پوشش بیمه ای در مسیر رشد تولید و تحقق امنیت غذایی بوده است.

به همین جهت مجله دام و کشت و صنعت در گفتگویی اختصاصی با دکتر علیرضا آل‌امین، قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی، مهم‌ترین اقدامات و دستاوردها در این حوزه را در سال 1402 جویا شده است.

جناب آقای دکتر آل‌امین حال که در روزهای پایانی سال هستیم، مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای 12 ماه گذشته را همراه با خبرهای خوش برای کشاورزان مطرح کنید.

02

به‌طور اجمالی به رئوس مهم‌ترین اقدامات و رویدادهای سال 1402 در صندوق بیمه کشاورزی می‌توان اشاره کنم به:

• اولویت قرار گرفتن صندوق بیمه کشاورزی از سوی دولت سیزدهم درتخصیص اعتبار برای تامین امنیت غذایی؛

• تاکید وزیر محترم کشور بر فراهم نمودن زمینه‌های تشویق کشاورزان برای بیمه کردن محصولات، زیرساخت‌ها و مستحدثات نزد صندوق بیمه کشاورزی از سوی استانداری‌ها؛

• دستور مقام‌عالی وزارت جهادکشاورزی به تمامی زیرمجموعه‌های وزارتخانه مبنی‌بر تقویت همکاری با صندوق بیمه کشاورزی و انجام انواع بیمه‌های باربری، آتش‌سوزی و ... نزد صندوق بیمه کشاورزی؛

• مبادله تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف با سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های تابعه وزارت جهادکشاورزی به‌منظور زمینه‌سازی برای توسعه بیمه کشاورزی؛

• برگزاری رویداد ویژه هفته دولت با هدف گزارش خدمت به مردم و برپایی نمایشگاه جنبی کاربرد فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در ارزیابی خسارت محصولات کشاورزی؛

• برگزاری جلسات هم‌اندیشی با معاونان وزارت جهادکشاورزی، روسای سازمان‌های جهادکشاورزی، مدیران ارشد بانک کشاورزی، رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای‌اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌نفع با هدف تقویت تعاملات سازمانی و فراسازمانی در مسیر توسعه بیمه کشاورزی؛

• تقویت عوامل اجرایی بخش خصوصی در بیمه کشاورزی در راستای التزام به فرمایشات مقام‌معظم رهبری که فرمودند کارها را باید به مردم واگذار نمود.

• برگزاری دومین جشنواره فرهنگی–ترویجی بیمه کشاورزی با هدف معرفی محصولات تولیدی در عرصه اطلاع‌رسانی، آموزشی و ترویجی در راستای توصیه‌ها و شیوه‌نامه‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت.

باید اشاره نمایم صندوق بیمه کشاورزی با هدف افزایش سطح بیمه کشاورزی در همه زیربخش‌ها و مشارکت بیشتر در تامین امنیت غذایی، علاوه‌بر وظایف و رسالت‌های قانونی خود، در رایزنی با مقام‌عالی وزارت جهادکشاورزی و مدیرعامل محترم بانک کشاورزی به دنبال پیاده‌سازی راهبرد محوری "تامین و خلق منابع جدید" برای پرداخت تعهدات خود و مطالبات کشاورزان خسارت‌دیده این پرچمداران تولید است.

خوشبختانه گام‌های موثری نیز در این زمینه برداشته شده به‌طوریکه یکی از منابع جدید، بیمه مرهونات است(اسنادی که به‌عنوان وثیقه پرداخت وام در رهن بانک کشاورزی قرار می‌گیرد) و صندوق بیمه موفق شده تا مجوزهای لازم را اخذ و منابع خوبی را ایجاد کند.

اقدام دیگر با توجه به اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی ورود به عرصه بیمه ابنیه، تاسیسات و سازه‌های بخش کشاورزی به‌ویژه در شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های تابع وزارت جهادکشاورزی است.

همچنین در زمینه بیمه ماشین‌آلات کشاورزی به‌عنوان عوامل تولید بخش کشاورزی نیز ورود پیدا کرده‌ایم. البته در پی کسب مجوز برای بیمه ساختمان‌ها در مقابل حوادث و آتش‌سوزی نیز هستیم و امیدواریم با توجه به ماموریت صندوق بیمه کشاورزی، این مورد نیز مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

ما معتقد هستیم در حالی که سالانه چند برابر مبلغ حق بیمه تولیدی، خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت می‌کنیم، جا دارد تا مجوز بیمه در حوزه‌های مختلف از زنجیره تولید را نیز داشته باشیم. اما هنوز موفق به کسب این مهم نشده‌ایم.

در صورت موفقیت می‌توان امیدوار بود فعالیت‌های صندوق بیمه کشاورزی گسترش‌یافته و بهره‌برداران بیشتری تحت پوشش قرار گیرند و با امیدآفرینی علی‌رغم وجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها به رونق و رشد تولید بپردازند.

از طرفی، با عنایت بیشتر ذی‌نفعان بخش ازجمله وزارت جهادکشاورزی، بیمه مرکزی، بانک کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، وابستگی‌های صندوق بیمه کشاورزی به منابع دولتی کمتر شده و با تولید حق بیمه بیشتر از محل انواع بیمه‌‌های یاد شده، امکان پرداخت به‌موقع خسارت به کشاورزان فراهم می‌شود.

البته در دولت سیزدهم تقویت حمایت از بیمه کشاورزی را بیش از گذشته شاهد هستیم که نشان از عزم دولت مردمی در تحقق رشد تولید و امنیت غذایی است.

در حال حاضر کشاورزان خسارت‌دیده چه مدت منتظر دریافت غرامت می‌شوند؟

پرداخت خسارت در زیربخش بیمه دام و طیور به‌روز است. در سایر زیربخش ها ازجمله بیمه محصولات زراعی و باغی با توجه به ماهیت موضوع های بیمه‌ای، فرآیند ارزیابی‌ها زمان‌بر است. در صورت تخصیص به‌موقع منابع و موجود بودن آن برای صندوق بیمه کشاورزی، در اسرع‌وقت خسارت کشاورزان پرداخت و موانع در بهبود فضای کسب و کار و تولید رفع می‌شود.

بالا بردن سطح تعهدات صندوق بیمه چگونه ممکن است؟

مسلما چنانچه صندوق بیمه کشاورزی منابع درآمدی و حق بیمه تولیدی بیشتری داشته باشد، ضمن اینکه سطح تعهدات خود را بالا می‌برد، میزان ضریب پوشش بیمه‌ای نیز افزایش می‌یابد و قطعاً با بالا رفتن سطح تعهدات صندوق بیمه و پرداخت به موقع غرامت در راستای مشتری‌مداری، رضایت‌مندی نزد بیمه گذاران و تولیدکنندگان هم زیاد شده و ارتباطات مردمی تقویت و تعامل گسترده‌تری با مشتریان صورت می‌گیرد، بدیهی است با توسعه در بیمه کشاورزی بین موارد ریسک‌پذیر و غیره تعادل ایجاد می‌گردد.

کشاورزانی که با بلند همتی در رشد تولید، خودکفایی ملی و امنیت غذایی مشارکت دارند به دلیل محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در بالا بردن سطح تعهدات، به سختی به سمت صندوق بیمه کشاورزی می‌آیند و چنانچه خسارت ببیند در مواردی باید منتظر بمانند تا منابع برای صندوق بیمه کشاورزی تامین و خسارت خود را دریافت کنند.

آقای دکترآل امین؛ چه باید کرد تا کل بودجه اختصاص یافته، تامین و محقق شود؟

ما همواره در همه سطوح و در تمامی جلسات فنی و مدیریتی تلاش می‌کنیم تا منابع تخصیصی به موقع تامین شود.

در پایان ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرارسیدن بهار قرآن و بهار طبیعت به تمامی کنشگران بخش کشاورزی و با تشکر از همه مدیران و کارکنان خدوم صندوق بیمه کشاورزی، امیدواریم رسانه‌ها نیز موضوع تقویت منابع و تخصیص کامل بودجه را در سطح ملی و از طریق نهادها و دستگاه‌های اجرایی نظام جمهوری اسلامی به‌ویژه مجلس محترم شورای اسلامی، اعضای محترم دولت مردمی، سازمان محترم برنامه و بودجه پیگیری نموده و با تحلیل و تولید محتوای مناسب و طرح ضرورت‌ها، کسری و تامین بودجه بیمه کشاورزی را هنرمندانه مطرح و امیدآفرینی نمایند؛ تا امنیت سرمایه‌گذاری در این بخش تضمین گردد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۴-اسفند ۱۴۰۲

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای