آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45167

افزایش نرخ دلار در بازار؛ باز هم کار دشمن است

قیمت ارز حسابی خبرساز شده و کمتر محفلی وجود دارد که در آن حرفی از افزایش قیمت دلار و عدم مدیریت بازار زده نشود.

افزایش نرخ دلار در بازار؛ باز هم کار دشمن است

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این موضوع یک‌شنبه گذشته هم در دیدار دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با مقام رهبری مطرح شد و هم در مجلس شواری اسلامی، نمایندگان مردم به‌طور جدی به وضعیت حاکم بر بازار ارز اعتراض و محمد باقر قالیباف را در جایگاه رئیس مجلس وادار به پاسخ گویی کردند.

البته رئیس مجلس که گمان می‌‌رود در دوره بعدی نیز همین ریاست را حفظ کند از ورود به مساله و موضع‌گیری پرهیز نمود و تنها گفت که در این خصوص حتما جلسه سران قوا تشکیل و مساله نوسان‌های اخیر بررسی خواهد شد.

مانند همیشه سیدابراهیم رئیسی ترجیح داد سکوت کند و فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، جمله تکراری خود را بر زبان آورد و گفت که نوسان‌ها و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد اصالت ندارد و فروکش خواهد کرد.

مانند روسای پیشین بانک مرکزی محمدرضا فرزین نیز به شهروندان ایرانی توصیه می‌کند که در این شرایط از خرید دلار و دامن زدن به نوسانات افزایشی نرخ ارز اجتناب کنند و باعث التهاب و یا افزایش التهاب در بازار نشوند.

طنز این ماجرا، آنجاست که همین افرادی که روزی از تعیین نرخ دستوری و زسمی 4200 تومان برای دلار انتقاد می‌کردند و می‌گفتند که نرخ اثر چندانی بر بازار ندارد، حالا خودشان نرخ 28500 تومان را برای دلار تعیین کرده و به شهروندان ایرانی اطمینان می‌دهند که برای کلیه واردات و یا محتاج کشور، دلار با نرخ 28500 تومان به میزان کافی وجود دارد و جای نگرانی نیست.

ایرانیان اگر به حافظه تاریخی خود بازنگردند می‌توانند روزهایی را به یاد آورند که مشابه همین ادعا و اطمینان بخشی از زبان اسحاق جهانگیری در مورد دلار 4200 تومانی گفته می‌شد و همین اعضای تیم اقتصادی و از جمله سید احسان خاندوری از این نظارت انتقاد می‌کردند.

آیا اکنون نیز که همین جملات از زبان رئیس کل بانک مرکزی دولت سید ابراهیم رئیسی شنیده می‌شود، خاندوزی دوباره به میدان می‌آید و از چنین اظهارات و وعده‌هایی انتقاد می‌کند؟

هیچ انتظاری وجود ندارد، که اقتصاددان اصولگرای دیروز و وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز، رفتاری منصفانه در پیش بگیرد و به انتقاد از رویکرد‌های همکاران خودش بپردازند.

البته بازار برای انجام واکنش و اتخاذ رفتار اقتصادی نه فقط از کسی اجازه نمی‌گیرد و با کسی هماهنگ نمی‌کند، بلکه اصولا اظهارات مقامات دولت رئیسی هم نمی‌تواند تغییر قابل توجهی در رفتار بازار پدید آورد؛ برخی ناظران اقتصادی ابراز عقیده می‌کنند که با افزایش هر هزار تومان به نرخ دلار، ده هزار تومان به نرخ کالا در ایران افزوده می‌شود.

معلوم نیست دقت این ادعا چقدر باشد، اما روشن است که افزایش نرخ دلار در کشور واقعا بر قیمت کالاها تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را گران می‌کند.

این در حالی است که در ادبیات آقای رئیس کل، بازار غیررسمی دلار از آنجا که غیرقانونی است، قابل اعتنا نیست و نمی‌تواند در کشور اثر اقتصادی داشته باشد.

اما دلار ظاهرا برای تاثیرگذاری نه به حرف آقای رئیس کل توجه می‌کند و نه از وزیر امور اقتصادی و رئیس جمهور اجازه می‌گیرد.

ایرانیان باور نمی‌کنند که آنچه در مورد دلار رخ می‌دهد حاصل توطئه‌های عجیب و غریب و یک جادوگران است.

در همین کشور همسایه، ترکیه وقتی بازارها به هم ریخت و اقتصاد نابسامان شد بلافاصله شهروندان ترک به جانب بازار ارز روان شدند و دارایی های خود را به دلار تبدیل کردند.

این هجوم به بازار ارز که اتفاقا نرخ برابری دلار در قبل سیر را افزایش داد و سبب تضعیف لیر در قبال ارزهای جهانی شد، دقیقا مانند آن چیزی است که در ایران رخ می‌دهد.

در ترکیه نیز نرخ کالا و خدمات به خاطر همین نابسامانی نرخ ارز و بازار به شدت افزایش پیدا کرده و در سه سال گذشته، پنج تا هفت برابر شده است.

این گرانی هم در مورد خدمات مصرفی مانند کرایه تاکسی و هم در مورد سایر کالاها دیده می‌شود. جالب است که در مقابل این تحولات که به شکست حزب حاکم در انتخابات شهرداری‌ها انجامید، رجب طیب اردوغان در یک سنخرانی رسمی ناکامی‌ها را پذیرفت و وعده جبران ناکامی‌ها را داد.

این در حالی است که ناکامی‌ها در ایران یا انکار می‌شود و با آمارهای عجیب از موفقیت پوشانده می‌شود و یا دشمن و دشمنان موهوم و ایادی آنان در داخل کشور، در خلق ناکامی مقصر قلمداد می‌گردد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • لب پر پاسخ به نظر

    به خدا باید شلوارمون رو دو دستی بچسبیم. از دشمن نباید غافل شد.

چندرسانه‌ای