آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45223

تعاونی‌ها چشم انتظار حمایت آقای وزیر

وزیر جهاد کشاورزی اخیرا در گفتگویی مدعی شد راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی‌هاست.

تعاونی‌ها چشم انتظار حمایت آقای وزیر

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در سال جهش تولید با مشارکت مردم حمایت از تعاونی‌ها می‌تواند یک محور اصلی برای برون‌سپاری فعالیت‌ها و واگذاری تصدی‌گری‌های دولت در بخش کشاورزی باشد و تسریع توسعه را در بخش کشاورزی به ارمغان آورد.

حرف‌های زیبای وزیر جهاد کشاورزی

محمدعلی نیکبخت در گفتگویی اذعان داشت: راهبرد این وزارت، واگذاری وظایف به شرکت‌ها و تشکل‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های دانش بنیان است تا دولت به سمت کارهای حاکمیتی سوق یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در برنامه صف اول افزود: واقعاً اگر تشکل‌های بخش کشاورزی به حرف بنده توجه کنند، بیایند در میدان و ما هم سیاست‌های حمایتی را داشته باشیم که حتماً این کار را خواهیم کرد، هم تولید راحت‌تر انجام می‌گیرد، هم بازاررسانی و حذف واسطه‌ها انجام می‌شود و هم کار صادرات محصولات کشاورزی انجام خواهد شد.

فاصله حرف و عمل

اما آنچه عملا از ابتدای سال در وزارت جهاد کشاورزی در حال رخداد است برخلاف شعار سال بوده است. اتحادیه و شرکت‌های تعاونی در سطح کشور معتقد هستند که تاکنون اتفاق جدیدی برای اتحادیه و تعاونی‌ها رخ نداده و آنها خواستار ارائه گزارش عملکرد وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حمایت عملی از تعاونی‌های بخش کشاورزی هستند.

تعاونی‌های بخش کشاورزی گمان می‌کردند تصدی وزارت جهاد کشاورزی برای مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به دلیل شناختی که در طول مدیریت آن مجموعه از تعاونی‌ها پیدا کرده است می‌تواند رویکرد وزارت جهاد کشاورزی را نسبت به تعاونی‌ها تغییر دهد و سهم و نقش آنها را در بخش کشاورزی ارتقاء بخشد.

اما در عمل نیکبخت رویکردی محتاطانه نسبت به اتخاذ تصمیمات در بخش کشاورزی دارد و آن‌گونه که انتظار می‌رفت نتوانسته تغییرات اساسی را در بخش کشاورزی ایجاد کند که یکی از مصادیق این امر عدم توجه به نقش تعاونی‌ها و توانمندسازی آنها است.

نیکبخت برای کسب رأی اعتماد از مجلس به تعاونی‌ها اتکا کرد، اما اکنون می‌بایست یک گزارش کار ارائه دهد چراکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم بهترین مصداق افزایش مشارکت از طریق تعاونی‌ها خواهد بود و باید از تعاونی‌ها حمایت شود تا بتوانند خود را به اثبات برسانند.

بی‌نقشی تعاونی‌ها در بخش کشاورزی

یکی از اقدامات عملی وزیر در راستای تضعیف مجدد تعاونی‌ها از  ابتدای سال‌جاری واگذاری مجدد مجری‌گری خرید تضمینی گندم ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺎﺩﺭ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ بود.

ابلاغیه ﺷﻤﺎﺭﻩ ١٩٨١/٠٢٠ ﻣﻮﺭﺥ ٧/١/١٤٠٣ ﻭﺯﯾﺮ ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ ﺷﻮﺭﺍ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺎﺩﺭ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻣﺠﺮﯼ ﺧﺮﯾﺪ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﮔﻨﺪﻡ تعیین کرد، این در حالی است که در اغلب استان‌های کشور بیش از 60درصد خرید تضمینی گندم توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.

همچنین عدم اختصاص سهمیه کود و نهاده به تعاونی‌ها و تمرکز تامین و توزیع نهاده‌ها به شرکت خدمات حمایتی نیز از مصادیق عدم توجه به تعاونی‌ها در سال جهش تولید با مشارکت مردم بوده است، در حال حاضر تعاونی‌ها مباشرین اصلی شرکت خدمات حمایتی هستند و در اصل این شرکت با اتکاء بر تعاونی‌ها در حال توزیع نهاده است بنابراین چرا نباید تامین و توزیع نهاده را به‌صورت مستقیم به اتحادیه و تعاونی‌های بخش کشاورزی واگذار کرد تا این تعاونی‌ها بتوانند نقش پر رنگ‌تری در خدمت‌رسانی به اعضاء خود داشته باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای