خبر فوری
شناسه خبر: 46992

وزارت جهاد کشاورزی از بیراهه بازگردد

دگرگونی نیاز بخش کشاورزی در دولت پزشکیان

دوره عملی دولت چهاردهم با معرفی وزراء و کابینه پزشکیان استارت خواهد خورد، چراکه در مقطع کنونی، کشور با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو است

دگرگونی نیاز بخش کشاورزی در دولت پزشکیان

اخبار سبز کشاورزی؛ دوره عملی دولت چهاردهم با معرفی وزراء و کابینه پزشکیان استارت خواهد خورد، چراکه در مقطع کنونی علی‌رغم ظرفیت و پتانسل‌ها در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کشور با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو است؛ بنابراین سهم سکانداران وزارتخانه‌ها در سیاست‌گذاری در جهت بهبود امور امری مشهود است.

وزارت جهاد کشاورزی در میان ۱۴ وزارتخانه دیگر مسؤلیت مهم تامین امنیت غذای ۸۵ میلیون نفر را برعهده دارد که عملا به‌دلیل روتین شدن فعالیت‌های بخش کشاورزی به هر شیوه‌ای توسط بهره‌برداران و همچنین نامشهود بودن تبعات تصمیم‌گیریها در این وزارتخانه اهمیت آن مورد غفلت قرار می‌گیرد.

نگاهی به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی به‌خصوص در سال‌های اخیر بیانگر افزایش میزان نارضایتی مخاطبان این وزارتخانه به‌عنوان متولی و تسهیلگر امور مرتبط با بخش کشاورزی است که این امر پاشنه آشیل ضرورت تغییر در دیدگاه‌های موجود در وزارت جهاد کشاورزی است.

شرمندگی به کجا رسید؟!

بی‌پرده باید گفت بهره‌برداران و فعالان بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن را پشتیبان خود برای تولید و بالندگی نمی‌دانند و برعکس از آن به‌عنوان مانعی بر سر راه فعالیت‌ها نام می‌برند و از عملکرد این وزارتخانه گله‌مند هستند.

نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، در مراسم‌هایی که طی دوره مسئولیت خود حضور داشت خطاب به کشاورزان، صادرکنندگان، تشکل‌ها و سایرین که با نگرانی و نارضایتی پشت تریبون‌ها می‌آمدند پاسخ می‌داد؛ شرمنده‌ایم.

حالا باید پرسید نتیجه آن شرمندگی چه شد و چه تصمیماتی برای بهبود امور گرفته شد.

وزارت کشاورزی اثرگذار بر تمام اقتصاد کشور

هرچند نباید منکر اقدامات و تلاش‌های مسئولان شد، اما آنچه عملا رخ نداده است بهبود امور بوده و عقب‌ماندگی ایران نسبت به سایر کشورها در بخش کشاورزی ازجمله کشور همسایه ترکیه، محرز است.

وزارت جهاد کشاورزی در کشور ما متولی حدود ۱۴ درصد اشتغال، ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی، تولید ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی است، اما واردات ۲۰ میلیارد دلاری انواع محصولات کشاورزی به داخل کشور، نارضایتی گندمکار، جوکار، سیب‌زمینی‌کار و..‌.، خام‌فروشی محصولات کشاورزی، عدم رشد متوازن صنایع تبدیلی و تکمیلی و ده‌ها چالش دیگر بیانگر یک نیاز اساسی برای دگرگونی در وزارت جهاد کشاورزی است که پشت گوش انداخته شده است.

وزارت جهاد کشاورزی را با ظرفیت‌های ارزشمند ازجمله جامعه علمی، تشکل‌های گسترده، کشاورزانی عالم و آگاه می‌توان ناجی بخش اقتصاد کشور دانست که بانی گسترش فعالیت‌های خدمات و صنعت نیز خواهد بود؛ بنابراین در انتخاب وزیر بخش کشاورزی با همراهی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امید است فردی اصلح و به دور از باندبازی و بده‌بستان‌های سیاسی انتخاب و معرفی شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای