خبر فوری
شناسه خبر: 47002

وفاق ملی یا سهم‌دهی

از فردا ماراتن رایزنی برای دادن یا ندادن رای اعتماد به وزیران پیشنهادی کابینه چهاردهم در مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود

وفاق ملی یا سهم‌دهی

اخبار سبز کشاورزی؛ در آغاز این گام قرار است در نامه‌ای رسمی، مسعود پزشکیان فردا (یکشنبه) اعضای هیات وزیران چهاردهم را برای اخذ رای اعتماد به هیات رئیسه مجلس معرفی کند.

پیش از این گمانه‌زنی‌های زیادی، همراه با توصیه‌های گاه عجیب بیان شده بود. در برخی از این توصیه‌ها، پزشکیان به حفظ ترکیب فعلی کابینه سیزدهم و استفاده از وزیران فعلی فراخوانده شده و به وی توصیه شده بود که از آن جاکه این کابینه، کابینه خدمت نام گرفته و مورد تائید دلسوزان نظام است، رئیس جمهور همین افراد را به مجلس برای اخذ رای اعتماد معرفی نماید.

البته بسیار بعید به نظر می‌رسد که همین ترکیب کابینه حفظ شود یا دولت آینده تمایل داشته باشد که با راهبردهای فعلی، دولت به کار خود ادامه دهد.

با این حال، برخی اخبار غیررسمی که درمورد ترکیب کابینه منتشر شده، حاکی از آن است که برخی و دست‌کم یک عضو کابینه فعلی در کابینه چهاردهم به خدمت خود ادامه خواهد داد و صندلی خود را در هیات وزیران حفظ خواهد کرد.

البته محمدجواد ظریف که ریاست شورای راهبری انتخاب کابینه را برداشت و ترکیب نهایی کابینه پیشنهادی را به رئیس جمهور معرفی کرده، هرچند تصریح می‌کند که همه لیست‌ها و فهرست‌های ارائه شده درمورد ترکیب کابینه، خبرسازی است؛ ولی در عین حال این نکته را هم بیان می‌کند که قرار نیست شورای راهبری دست رئیس جمهوری را در مورد انتخاب همکارانش ببندد.

در عین حال رئیس جمهور در دیدار با علمای اهل تسنن تصریح کرد که پیشنهادهای شورای راهبری انتخاب کابینه در اولویت دوم قرار دارد و در وهله نخست کسانی برای عضویت در کابینه انتخاب می‌شوند که بیشترین رضایت را برای مردم به وجود آورند.

این سخن رئیس جمهور البته برای ناظران و تحلیلگران، ابهام زیادی را به‌وجود آورده است؛ آیا در راهبردها و خط‌مشی‌ها، شورای راهبری انتخاب کابینه، رویکردهایی غیر از آنچه رئیس جمهور مدنظر داشته برگزیده است؟ اگر این طور است، اصلا چه کارکردی برای کسانی که در شورای راهبری حاضر بوده اند متصور بوده است؟

اما اگر شورای راهبری، آنکه خود هم تائید می‌کند، تمام معیارها و ملاک‌های رئیس جمهور در انتخاب کابینه را لحاظ و رعایت کرده و براساس منویات و راهبردهای مسعود پزشکیان حرکت نموده است، چرا رئیس جمهور این شورا و پیشنهادهایش را در اولویت دوم قرار داده است؟

این تخفیف جایگاه شورا به مرتبه دوم، آیا به معنای آن نیست که لابی‌ها شدت گرفته و کسانی که به جناح‌ها و نهادهای قدرتمند نظام وصل هستند، می‌خواهند افراد مدنظر خود را وارد کابینه کنند؟

اتفاقا در همین روزهای گذشته برخی اصولگرایان مانند محمدرضا باهنر به پزشکیان توصیه کرده‌اند که فهرست کابینه را پیش از ارائه، با ریاست و یا هیات رئیسه مجلس هماهنگ کند تا کمترین اصطکاک به وجود آید و شانس کسب رای اعتماد برای اعضای این فهرست افزایش یابد.

قرائت دیگر از این سخن، آن است که رئیس جمهور پیش از تکمیل و نهایی شدن فهرست هیات وزیران، سهم جناح‌های سیاسی و نمایندگان مجلس را بدهد تا در عوض برخی همکارانی که خودش انتخاب کرده و تحمیلی نیستند هم بتوانند از بهارستان رای اعتماد بگیرند؛ گاهی این طور بود که وقتی نمایندگان مجلس سهم خودرا از کابینه رعایت شده نمی‌دیدند یک یا چند وزیر دیگر را هم مورد حمله قرار می‌دادند و سرانجام آنها را از رسیدن به صندلی وزارت محروم می‌ساختند.

در واقع اصولگرایان می‌خواهند که سهم‌شان از کابینه مسعود پزشکیان حفظ شود؛ همانطور که در کابینه‌های پیشین و ازجمله کابینه هاشمی رفسنجانی، حفظ شد.

به هر حال، فردا و در صحن مجلس، هنگامی که فهرست وزیران پیشنهادی ارائه و رسانه‌ای شود، معلوم خواهد شد که آیا رئیس جمهور به شعارهایش در مورد تخصص و علم‌گرایی وفادار بود و یا در پوشش آنچه وفاق ملی گفته می‌شود، سهم قدرتمندان پنهان نظام را پرداخت کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای