خبر فوری
شناسه خبر: 47019

کابینه‌ای برای رضایت همگان

​بالاخره و پس از گذشت دوازده روز از تحلیف، فهرست کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

کابینه‌ای برای رضایت همگان

اخبار سبز کشاورزی؛ بسیاری از کسانی که منتظر مشاهده یک کابینه در تراز وعده‌های پزشکیان بودند، از دیدن این فهرست متعجب شدند؛ چراکه این کابینه در واقع فهرستی است که برخی به آن چسبانده شده و در جایی که نباید، قرار گرفته‌اند.

البته موضع اولیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قبال دریافت این فهرست، عمدتا مثبت بود و امروز در حاشیه و متن نشست علنی مجلس شورای اسلامی، موضع‌گیری‌هایی ایراد شد که نشان از همکاری نمایندگان برای تائید همه یا دست کم قریب به اتفاق این فهرست پیشنهادی داشت.

البته برخی از نام‌هایی که در این فهرست به چشم می‌خورد مانند سیدعباس عراقچی، از نام‌های شناخته شده و دارای اعتبار هستند که پیش از این هم نامشان در فهرست‌های احتمالی برای همین سمت وزارت امور خارجه پیشنهاد و بیان شده بود و به همین علت وقتی اسم این گونه افراد امروز و در مجلس خوانده شد، تقریبا هیچ کس شگفت زده نشد.

برخی از این افراد هم برای نخستین‌بار است که نامشان در رسانه‌ها به‌طورگسترده مطرح می‌شود مانند فرزانه صادق یا حسین سیمایی که برای عهده‌داری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و علوم تحقیقات پیشنهاد شده‌اند.

با این حال از چهارشنبه گذشته که اعلام شد به جز دو وزیر بقیه فهرست هیات وزیران برای معرفی به مجلس شورای اسلامی نهایی شده و حتما تا یکشنبه (امروز) این فهرست تکمیل و ارائه می‌شود، گمانه‌زنی‌هایی درباره اعمال نفوذ برخی قدرتمندان بر ترکیب کابینه شنیده می‌شد؛ چنانکه بیان شده بود که احمد دنیا مالی که اکنون به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده سهم قالیباف و همفکران او از کابینه است یا جمعه گذشته این شایعه رواج یافت که با اعمال نفوذ محافظه‌کاران، سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی خواهد شد.

اینکه برخی از وزیران دولت سیزدهم برای فعالیت در دولت چهاردهم هم به خدمت گرفته شده‌اند، البته معنی‌دار است و در مواردی مانند وزیر اطلاعات و وزیر دادگستری، در واقع باید پذیرفت که این دو وزارتخانه‌ها سهم نهادهایی دیگر مانند قوه قضائیه‌اند و تکرارشان در واقع نمی‌تواند چرخش در مواضع پزشکیان را معنی دهد.

اما همین مساله وقتی درمورد عباس علی‌آبادی مطرح می‌شود، آن هم در حالی که جایگاه این وزیر از حوزه تخصصی‌اش، وزارت صمت، به وزارت نیرو منتقل شده، سوال برانگیز می‌نماید؛ به‌ویژه آنکه در دوران وزارتش، علی‌آبادی هیچ اقدام در خور ذکری انجام نداده و حتی کارنامه‌اش در خصوص حل مشکل خودرو و خودروسازان که مهم‌ترین چالش وزارت صمت بوده است، درخشان نیست.

در مورد وزارت جهاد کشاورزی که فهرست بلندی از نامزدان برای تصاحب کرسی صدارت آن دورخیز کرده بودند، سرانجام و همانطور که در روزهای نخست هم پیش‌بینی شده بود، غلامرضا نوری قزلجه که مدتی فقط حکم قائم مقامی این وزارتخانه را داشت و هیچ گاه همکار این وزارتخانه نبوده است، برای ورود به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.

در عین حال نامزدانی مانند دکتر بخشنده هم بودند که نه فقط دانش که تجربه اجرایی و مدیریتی خیلی خوبی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی داشتند که البته با این فهرست مشخص می‌شود که کنار گذاشته شده‌اند.

بلافاصله پس از اعلام فهرست پیشنهادی وزیران، برخی نمایندگان مجلس اظهاراتی حاکی از سهم‌خواهی بیان داشتند؛ گویی مطرح شدن عنوان وفاق ملی برای این کابینه، برخی از نمایندگان را به این باور رسانده که باید از همه اقلیت‌های قومی و مذهبی در این کابینه جایی داشته باشند.

اینکه محمدجواد ظریف اعلام کرده بود که امتیاز اهل سنت و اقوام برای ورود به کابینه بیشتر است، انتظارهایی برای معرفی یک وزیر از اهل سنت ایجاد کرده بود که این انتظار محقق نشد.

در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، امروز برخی نمایندگان اهل سنت به نبود وزیر از اهل تسنن اعتراض نمودند از آن جالب‌تر نمایندگان کرد بودند که می‌پرسیدند، در حالی که پزشکیان خود فرزند کردستان است چرا از این خطه کسی به عنوان وزیر معرفی نشده و یا نمایندگان سیستان و بلوچستان بودند که اعتراض می کردند که در حالی که در کابینه سید ابراهیم رئیسی یک وزیر به سیستانی‌ها اختصاص داده شده بود، چرا در کابینه وفاق ملی مسعود پزشکیان این توجه مبذول نشده است؟

به هرحال از آنچه کابینه وفاق ملی خوانده می‌شد، سرانجام رونمایی شد. هرچند که این کابینه را بیشتر می‌توان کابینه مرضی الطرفین نامید؛ اما باید دید که آیا وفاق ملی آنچنان که مد نظر پزشکیان بوده، از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم محترم شمرده می‌شود؟

دیدگاه تان را بنویسید

  • غسال پاسخ به نظر

    به به !!‌چه چهره های نورانی . این همه نور فقط برای یک جا خوبه.

  • شور پاسخ به نظر

    منظور از رضایت همه ، همه مردم و گروه‌ها و اقلیت‌ها و قومیت‌ها و فرهنگ‌ها و عقیده‌ها و جنسیت و ... نیست. فقط .... است که باید رضایت داشته باشد.
    متوجه شدید؟

چندرسانه‌ای