خبر فوری
شناسه خبر: 47089

کابینه‌ای که می‌تواند موفق باشد

قرار است امروز مسعود پزشکیان در مجلس حاضر شود و با دفاع از کابینه‌ای که معرفی کرده، رسما روند دادن رای اعتماد نمایندگان به وزیران را آغاز کند.

کابینه‌ای که می‌تواند موفق باشد

اخبار سبز کشاورزی؛ در هفته‌ای که گذشت واکنش‌های متفاوتی در مورد ترکیب کابینه و احراز صلاحیت وزیران پیشنهادی، رسانه‌ای شده بود.

این واکنش‌ها شامل موافقان و مخالفان و دیدگاه‌هایی بود که اعتقاد داشت بالاخره مقدورات پزشکیان و شرایط حاضر را باید درک کرد و از رییس‌جمهور انتظار بیش از حد نباید داشت.

واقعیت آن است که در شرایط فعلی، کابینه‌ای که به مجلس معرفی شده آن‌قدرها ناامیدکننده نیست که بتوان پزشکیان را هدف حملات لفظی قرار داد؛ به‌ویژه در مورد وزارت اطلاعات که به طور سنتی باید نظر رهبری درباره‌اش مثبت باشد و وزیر دادگستری که مطابق قانون باید با تعامل و نظر مثبت قوه قضاییه همراه باشد، گمان می‌رود که پزشکیان خواسته است انرژی بی‌مورد و اضافی هزینه نشود و همان‌هایی که اکنون نظرها در موردشان مثبت است ابقاء شوند.

البته این دو نهاد یعنی نهاد امنیتی و نهاد قضایی باید حرفه‌ای و منصفانه عمل کردن را بپذیرند که در این‌باره رییس‌جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی، نقش مهم و بی‌بدیل دارد و نمی‌تواند در برابر خطاهای احتمالی این افراد و دستگاه‌ها از خود سلب مسئولیت کند.

در مورد اعضای اجتماعی و سیاسی کابینه مانند وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش‌ و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افراد معرفی‌شده در مواردی خوب است و در مواردی ابهام‌هایی درباره رفتار و سابقه‌شان وجود دارد که باعث شده تا برخی ناظران و اصلاح‌طلبان سوال کنند که آیا اهداف، برنامه‌ها و شعارهایی که مسعود پزشکیان در دوره رقابت‌های انتخاباتی‌اش داده بود به وسیله این تیم اجتماعی و سیاسی قابل اجراست؟

دست‌کم پزشکیان و برخی هواداران ارشد او مانند حسین مرعشی، اعتقاد دارند که بالاخره آنچه در این تیم وجود دارد با روح کلی شعارها و برنامه‌های رییس‌جمهور همراهی دارد نمی‌توان انکار کرد که در همه دوره‌ها، بالاخره رییس‌جمهور در خلا همکاران خود را انتخاب نکرده و از این بابت برخی گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی- اقتصادی بر انتخاب هیات وزیران، معاونان و مشاوران رییس‌جمهور تاثیرگذار بوده‌اند.

به همین دلیل آنچه درمورد پزشکیان اتفاق افتاده و گفته می‌شود که برای تسهیل در اخذ اعتماد برای هیات وزیران به برخی امتیاز داده، روال معمول است که کمابیش در همه جای جهان رخ می‌دهد و در گذشته نیز روسای‌جمهور ایران از این تکنیک برای کاهش اصطکاک میان دولت و سیار قوا و بالاخص مجلس، استفاده کرده‌اند.

تیم اقتصادی رییس‌جمهور البته اوضاع بهتری دارد، در مقام‌های بالادستی یعنی معاون اقتصادی رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه بودجه، پزشکیان افرادی را به خدمت گرفته است که خوش‌نام هستند و حاشیه‌ای نداشته‌اند همین امر از حرفه‌ای بودن این تیم حکایت می‌کند.

حاشیه‌هایی که در مورد وزیر پیشنهادی نفت پدید آمده و حتی رای منفی کمیسیون به او اگرچه بازتاب‌های زیادی داشت، اما گمان می‌رود که در مجموع نظر نمایندگان به نفع وی باشد چنانکه امیدها، اکنون معطوف به حضور وی در کابینه است.

همین که در کابینه یک عضو از پارلمان بخش خصوصی حضور دارد از سوی بسیاری از ناظران مسائل اقتصادی امور استقبال واقع شده است؛ گمان می‌رود که وزیر صمت با اینکه تجربیاتی عموما عمرانی دارد، ولی بتواند منویات بخش خصوصی را به خوبی در صنعت پیاده کند در عین حال اصولگرایی و صراحت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز امیدهای زیادی را برانگیخته تا شفافیت و منطق به بازار مسکن و ساخت‌وساز بازگردد.

تجربه وزیر رفاه در توزیع یارانه‌ها در دولت حسن روحانی و شفافیت او در این‌باره نیز فی‌النفسه امری مثبت است و نه فقط توزیع بزرگ‌ترین کمک دولتی به شهروندان را سامان خواهد داد و از شلختگی بیرون خواهد آورد بلکه مجموعه آمارهای شگفت‌آوری که در مورد ایجاد اشتغال و درصد بیکاری گفته می‌شود را دقیق خواهد کرد.

علاوه‌بر این نظر عموم نمایندگان درباره وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مثبت است و انتظار آن که وی در کسب اعتماد نمایندگان خانه ملت دچار دشواری نشود.

در مجموع و اگرچه برخی نمایندگان پارلمان ابراز عقیده و پیش‌بینی کرده‌اند که دست‌کم 2 یا 3 وزیر پیشنهادی از راهیابی به کابینه بازخواهند ماند، اما گمان غالب آن است که ترکیب فعلی کابینه اگر همراهی دستگاه‌های مرتبط را داشته باشد، می‌تواند موفقیت قابل قبولی در سال‌های پیش‌رو کسب کند.

دیدگاه تان را بنویسید

  • تاکستانی پاسخ به نظر

    خیلی جدی گرفتید. چه انتخاب بشن چه مخالف داشته باشن چه اینکه در کمیسیون رای بیارن یا ... نتیجه مشخصه. تکرار گذشته و آینده متوهم.

چندرسانه‌ای