خبر فوری
شناسه خبر: 44514

نذر درختکاری

صلاحیت اجتماعی هر کاندیدا، کاشت 100 اصله نهال

شاید باورتان نشود، ولی در روزگار قدیم در برخی از شهرهای کشور مانند تهران مردم برای اینکه حاجاتشان برآورده شود نذر کاشت درخت میوه می‌کردند.

صلاحیت اجتماعی هر کاندیدا، کاشت 100 اصله نهال

اخبار سبز کشاورزی؛ در آن زمان مردم وقتی حاجتی داشتند، برای برآورده شدن درخت می‌کاشتند و بر اساس این رسم زیبا به شاخه‌های آن درخت پارچه‌ای گره می‌زدند تا پس از گرفتن حاجت از خدا، گره را باز کنند.

بیشتر این درخت‌های مثمر میوه‌دار بودند؛ اما کاشت چنارهایی که روی معبرها سایه می‌انداخت و دعای خیر را دنبال اسم بانی و باعث درختکاری می‌انداخت، طرفداران زیادی داشت.

به تازگی هم یکی از کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه نوشهر، چالوس و کلاردشت تلاش می‌کند این آیین را زنده کند و فرهنگ درختکاری را ترویج دهد.

نذر-کاشت-درختان

«مهندس کامران پولادی» که با نذر و کاشت 100درخت چنار سه ساله در روستای گویتر و در حاشیه جاده اصلی  مبدع این طرح است، اخیرا به وزارت کشور پیشنهاد داده که روز درختکاری و روز انتخابات در یک روز تجمیع شود.

وی در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور پیشنهاد داده، کاندیداها در انتخابات مجلس، شوراهای شهر و روستا و... نسبت به کاشت چند اصله درخت (نهال) در حوزه انتخابیه خود اقدام کنند و این کار فرهنگی مثبت و رسم خوب را گسترش دهند.

شرح نامه این کاندیدا به شرح زیر است:

خدمت وزیر محترم کشور

باسلام

به این وسیله طرح نذر کاشت درخت به جهت افزایش سرانه فضای سبز، افزایش کیفیت محیط زیست با استفاده از فضای انتخابات به شرح زیر تقدیم می‌شود:

1-با توجه به اینکه روز پانزدهم اسفند هر سال روز ملی درختکاری نام‌گذاری شده، پیشنهاد می‌گردد با توجه به تعدد انتخابات در کشور اعم از انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا، انجمن‌ها، تشکل‌ها، اتاق‌ها و... و همچنین تعداد بالای ثبت‌نام‌کنندگان برای این مناسب‌، کاندیداهای محترم نسبت به کاشت درخت در حوزه انتخابیه خود اقدام نمایند.

رقابت برای کاشت درخت‌های بیشتر به نفع محیط زیست و ایجاد رقابت زیباتری است. به‌جای قطع درخت و تولید کاغذ برای عکس، پوستر، تقویم و... با این طرح درختان زیادی کاشته می‌شود و مسئولیت آماده‌سازی و نگهداری به عهده شهرداری یا دهیاری است.

۲ – با اجرای این طرح در مقابل رشد فرهنگ (کثیف) خرید رأی طی چند دهه گذشته، کار فرهنگی مثبت و رسم خوب افزایش فضای سبز را گسترش می‌دهیم.

اینجانب مهندس کامران پولادی با نذر و کاشت 100 اصله درخت چنار سه ساله در روستای گویتر و در حاشیه جاده اصلی به عنوان مبدع و پیشنهاد دهنده این طرح از وزارت محترم کشور تقاضای تقویم و تجمیع روز درختکاری و روز انتخابات در یک روز را دارد. همچنین پیشنهاد می‌شود دومین جمعه اسفند هر سال که تعطیل است برای تقویم نذر درختکاری و روز انتخابات پیشنهاد شود.

در ضمن خاطرنشان می‌سازد، در دیگر ایام سال و در اقلیم‌های مختلف نهال‌های گلدانی وجود دارد که حامیان هر کاندیدا می‌توانند در تامین نهال، حفر چال و غرس نهال مشارکت جدی و فراگیر داشته باشند.

در صورت مصوب شدن این پیشنهاد به صورت تخمینی می‌توان گفت که هر 4 سال یک‌بار نزدیک به 50 میلیون اصله نهال و همچنین بابت انتخابات سالانه سمن‌ها، اتاق‌ها و ... 5 میلیون اصله نهال کاشت خواهد شد.

کامران پولادی، کاندیدای مجلس از حوزه نوشهر و چالوس و کلاردشت

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای