آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46170

فرش‌های سعدآباد کجاست؟

چالش فرش‌های سعدآباد همچنان ادامه دارد

فرش‌های سعدآباد کجاست؟ ظاهرا چالشی این روزها بر سر این فرش‌هاست.

چالش فرش‌های سعدآباد همچنان ادامه دارد

اخبار سبز کشاورزی؛ روز سه شنبه سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد گفت: در رابطه با این موضوع در مرجع قضایی مرتبط پرونده تشکیل شده است و افرادی به عنوان مطلع احضار شده‌اند و تحقیقات مقدماتی به عمل آمده است.

جهانگیر ادامه داد: برخی از این فرش‌ها که مدعی بودند به سرقت رفته است در دستگاه‌های دولتی پیدا شدند و از این منظر اصولاً بحث سرقت اتفاق نیفتاده است و موضوع این است که بدون رعایت تشریفات قانونی و ضوابط و مقررات اصطلاحا سهل‌انگاری شده است که شائبه سرقت را مطرح می‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های بعدی نسبت به مابقی فرش‌ها نیز اقدامات مقتضی صورت گیرد. جهانگیر اضافه کرد: این موضوع برابر قانون پیگیری قضایی می‌شود و در عین حال اگر سهل‌انگاری شده است نیز مشخص شود نتیجه چه بوده است و به اطلاع مردم برسد.

تکذیب کرد

اما دیروز محمد دهقان معاون حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد که از ۴۸ تخته فرش سرقت شده کاخ سعدآباد هیچ فرشی پیدا نشده و تحویل ما داده نشده است.

معاون حقوقی ریاست جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد آباد مفتوح است و رای صادر نشده است. قاضی به جدیت در حال پیگیری پرونده است. از ۴۸ تخته فرش سرقت شده هیچ فرشی پیدا نشده و تحویل ما داده نشده است. تقاضای ما این است که اگر فرشی پیدا شده است، آن را به ما تحویل بدهند تا به کاخ سعد آباد بدهیم.

وی گفت: متهمان بازجویی شده‌اند و مهم برای ما بازگرداندن فرش‌هاست. فرش که سوزن نیست، به محض اینکه پیدا شده باید به ما تحویل دهند تا ما فرش ها را به کاخ سعدآباد بدهیم.

فرش‌های گمشده چه بود

9 خرداد مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، گم شدن فرش‌های کاخ سعدآباد را رد کرده و گفته این فرش‌ها به مکان دیگری منتقل شده‌اند.

او گفته: فرش‌ها از کاخ سعدآباد به موزه فرش ایران در چهارراه فاطمی انتقال داده شدند و اظهارنظر وزیر پیشین درباره بی ارزش بودن این فرش‌ها ریشه در ناکاربلدی وی دارد. خبری با محتوای مفقود شدن ۴۸ فرش گرانقیمت ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در فارس منتشر شد.

فارس مدعی شده بود که ارزش این فرش‌ها مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان است و طی بازه سال‌های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۵ از ساختمان خارج شده است.

«عزت‌الله ضرغامی»، وزیر کنونی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران هم درباره مفقودی این فرش‌های نفیس واکنش نشان داد و گفت: گزارش مقدماتی درباره سرقت فرش‌ها از سعدآباد داده شده است. این اتفاق در دوره‌های قبلی اتفاق افتاده و حراست از آن ساختمان مجموعه کاخ سعدآباد به عهده سازمان میراث فرهنگی نبوده است و حراست آن بخش (ساختمان حافظیه) کاخ سعدآباد برعهده دستگاه‌های دیگر است که وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند. حتما باید اطلاعاتی درباره اصل خبر سرقت فرش‌ها و چگونگی سرقت مشخص شود و به نظر مردم برسد.

اما دولت روحانی این ادعاها را نپذیرفت و سایت رئیس جمهور سابق در آن برهه بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود:« نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش در این باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضایی ارجاع داده است. آیا طرح رسانه‌ای موضوع، سه سال بعد، بیش از آنکه به گذشته و اصل موضوع مربوط باشد، برای انحراف اذهان از آنچه امروز می‌گذرد، نیست؟ انتشار خبری مخدوش، مغشوش و بدون ذکر هیچ منبع و ارایه سندی معتبر صرفا بنا بر ادعای یک ناشاهد ناشناس در یک رسانه رسمی چطور می‌تواند مستند باشد؟ مراجع قانونی و قضایی می‌بایست از رسانه‌ها بخواهند اسناد خود را در این خصوص در اختیار مراجع قانونی بگذارند و نام فردی که فرش‌ها به خانه او منتقل شده را افشا کنند. »

پس از آن دولت کنونی به روحانی پاسخ داد:« «این موضوع قدیمی بوده است. این دولت چون فسادها را پیگیری می‌کند، یکی یکی هر کدام از فسادهایی که روی زمین مانده و پیگیری نشده را دنبال می‌کند، خودش متهم می‌شود. از رسانه‌ها خواهش می‌کنم روشن باشند که چه کسی شاکی و چه کسی متهم است؟ دولت شاکی است و تخلفاتی که چه در گذشته و چه در دوره حاضر رخ دهد را باید پیگیری کرد.»

جزییات بیشتر از فرش‌های گم شده

خبرنگار تابناک در گفت‌وگو با یک مقام آگاه به جزییات بیشتری از این خبر دست یافت. بر این اساس، از ۴۸ تخته فرش نفیس سعد آباد ، ۱۶ تخته فرش، در نهاد ریاست جمهوری پیدا شده و ۲۵ تخته دیگر از کشور خارج شده و در  دفاتر نمایندگی ایران در خارج کشور استفاده می‌شود.۷ تخته فرش هنوز پیدا نشده ولی اقدامات قضایی برای تعیین تکلیف آنها ادامه دارد.

این مقام آگاه اضافه کرد: جمع بندی کلی این است که «سرقتی» رخ نداده و ماجرای فرش‌های سعد آباد ناشی از اهمال اداری بوده که باعث شده است اموال دولتی بدون تشریفات از مجموعه سعد آباد خارج شود و البته این موضوع نیز پیگیری می‌شود./ آرمان ملی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای