آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46317

روی آوردن به کشاورزی سبزیجات خاص در کشمیر

کشاورز اهل برامولا، سبزی های سنتی می کارید، که برای او مبلغ کافی برای تامین مخارج خانواده اش نمی آورد. پس تصمیم به کاشت محصولات خاص گرفت.

روی آوردن به کشاورزی سبزیجات خاص در کشمیر

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛  اگرچه زمین های چهار کاناله این کشاورز؛ محمد اکبر دار، زیر کشت سبزیجات است، اما هزینه های آن به شکل کود و آفت کش بخش عمده ای از درآمد او را مصرف می کند.

در سال 2022، او شروع به رشد انواع جدید سبزیجات مانند کلم بروکلی، ذرت شیرین و غیره کرد و درآمد او جدا از هزینه نگهداری کم، بهبود یافت.

بهبود درآمد با تعویض محصولات

او متوجه شد که اداره کشاورزی این گونه های جدید سبزیجات و بذرهای خریداری شده را تبلیغ می کند. دار گفت: اکنون سبزیجات من به بازارها و فروشگاه های مختلف می رسد که درآمد من را افزایش داده است.

کشمیر که با سیب و زعفران شناخته می شود، به دلیل کشت سبزیجات عجیب و غریب که درآمد کشاورزان را دو برابر می کند، شناخته شده است.

کلم بروکلی، کاهو، نخود برفی، جعفری و ذرت شیرین در آب و هوای معتدل منطقه، زمین های حاصلخیزی پیدا کرده اند که جایگزینی سودآور برای محصولات سنتی است.

بهره گیری از تکنیک های مدرن

کشاورزان شیوه های کشاورزی نوآورانه را برای پرورش این سبزیجات خاص را پذیرفته اند. آنها با بهره گیری از تکنیک های مدرن و روش های سازگار محلی، توانسته اند بر چالش های ناشی از جغرافیا و آب و هوای منحصر به فرد کشمیر غلبه کنند.

کشاورزان درآمدهای قابل توجهی از کشت این سبزیجات با ارزش بالا را گزارش می دهند، قیمت های عالی را در بازارهای محلی به دست می آورند و همچنین علاقه توزیع کنندگان منطقه را به خود جلب می کنند.

محمد اکبر دار گفت:"ما فرصتی را دیدیم که چیزی متفاوت را معرفی کنیم که در آب و هوای ما رشد کند. شکور احمد، یک کشاورز مشتاق از بودگام، اظهار داشت که پاسخ فراتر از انتظارات ما بوده است."

ایده معرفی سبزیجات جدید به سال 2019 برمی گردد، زمانی که بخش کشاورزی بذر این گونه های سبزیجات را از هلند و اسپانیا وارد کرد.

سپس این اداره کشت محصولات عجیب و غریب را در حداقل 500 هکتار زمین هدف قرار داد.

امکانات بازار بهتر و تخصص مداوم

مقامات بخش کشاورزی گفتند که این ایده مورد توجه قرار گرفت زیرا بسیاری از ولسوالی ها این روند را اتخاذ کردند و سبزیجات خاص را در مقادیر "خوب" کشت کردند.

اکنون امکانات بازار بهتر و تخصص مداوم از بخش وجود دارد. ما امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد و کاشمر بهترین سبزیجات ارگانیک عجیب و غریب را به مقدار مناسب تولید کند.

در حال حاضر تنها 100 هکتار از 48000 هکتار زمین در کاشمر زیر کشت سبزی است. در هر هکتار زمین 325 قینتال سبزی تولید می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای