آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44914

با عجیب ترین جانوران جهان آشنا شوید

بیش از 8.7 میلیون گونه جاندار در کره زمین زندگی می‌کنند که تنوعشان باورنکردنی است. از شاهین‌‌هایی گرفته که در ارتفاعات آسمان سیر می‌کنند تا ماهی‌هایی که در تاریک‌ترین نقاط اقیانوس‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهند.

با عجیب ترین جانوران جهان آشنا شوید

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ تعداد این جانداران و حیوانات عجیب آن‌قدر زیاد است که اگر گیاهان و سایر جاندارانی که اطلاعات زیادی از آن‌ها موجود نیست را حذف کنیم و فقط بخواهیم یک جمله از هر جانوری که تاکنون منقرض نشده است بخوانیم، به چندین سال زمان نیاز خواهیم داشت.

بنابراین با معرفی حیوانات شاخص حیات وحش سعی کردیم بخشی از حیوانات متمایز یعنی جانورانی که در یک ویژگی شناخته شده هستند را به شما معرفی کنیم. در همین راستا، قرار است شما را با برخی از حیوانات عجیبی آشنا کنیم که به غالب مشاهدات انسان‌ها، ظاهر و شکل و شمایل متفاوت‌تری دارند و دیدن چهره آن‌ها برایمان باورنکردنی است

آی آی، لمور بومی ماداگاسکار

ظاهر کلافه و وحشت‌زده این جانور در نگاه اول توجه هر انسانی را به خود جلب می‌کند و ممکن است از خودتان بپرسید «یعنی چه کسی این موجود کوچک را اذیت کرده!» آی آی (Ay Ay) نوعی لمور است که فقط در ماداگاسکار یافت می‌شود که با چهره خاصش حیوانات عجیب به حساب می‌آید. این حیوان همه‌چیزخوار است، اما اغلب از حشرات تغذیه می‌کند.

آی آی با گوش‌های بزرگش که قدرت شنوایی بالایی دارند، می‌توانند صدای حرکت حشرات را از زیر تنه درختان بشنوند و سپس با انگشت بلند خود، حشرات چوب‌خوار را از زیر پوست درختان بیرون کشیده و از آن‌ها تغذیه کند. این حیوان کاملا بی‌آزار است و متأسفانه بقای این جانور نیز در خطر قرار گرفته، به همین دلیل نامش را می‌توان در لیست حیوانات در معرض انقراض مشاهده کرد.

بید ونزوئلایی

بید ونزوئلایی با نام کامل‌تر بید پودل ونزوئلایی (Venezuelan poodle moth) نوعی پروانه گرمسیری است که برای اولین‌بار در سال 2009 کشف شد.

این جاندار شمایلی بسیار متفاوت دارد و ظاهرش شبیه به دنیای فانتزی و کارتون‌هاست. به‌نحوی که وقتی برای نخستین‌بار عکسش در اینترنت منتشر شد، کاربران فکر کردند که شاید با فتوشاپ چنین حیوانی ایجاد شده است.

بید ونزوئلایی که یکی از حیوانات عجیب و غریب این لیست است، جانوری کمیاب بوده که غالبا در قاره آمریکای جنوبی و به‌ویژه کشور ونزوئلا پیدا می‌شود، حشراتی که 8 تا 11 هفته طول عمر دارند و اطلاعات زیادی درباره رفتار و ویژگی‌هایش موجود نیست.

مارمولک آرمادیلو

Ouroborus cataphractus گونه‌ای از مارمولک صحرایی است که با نام‌های مختلفی مانند مارمولک زره‌پوش، مارمولک دم نیزه‌ای‌ یا مارمولک آرمادیلو شناخته می‌شود که شباهتی به یک اژدهای کوچک دارد. این جانور که به‌صورت بومی در کویر غربی آفریقای جنوبی زندگی می‌کند، ظاهر عجیب و زیبایی دارد که نقش مهمی در بقا و دفاع این جانور هنگام خطر ایفا می‌کند.

مارمولک زره‌پوش هنگام خطر مانند آرمادیلو به‌دور خود می‌پیچد، به‌نحوی که دمش را به دهان گرفته و شکلی حلقوی را ایجاد می‌کند تا پوست سخت و بُرنده‌اش علاوه‌بر استتار، در برابر تهدیدهای احتمالی از او دفاع کند. این مارمولک که جزو عجیب ترین حیوانات جهان شناخته می‌شود اغلب از حشراتی مانند موریانه و بی‌مهرگان کوچکی مانند عنکبوت‌ها و کرم‌ها تغذیه می‌کند.

مندریل

شاه بابون یا مندریل نوعی میمون درشت‌اندام است که شباهت نزدیکی به دریل‌ها و بابون‌ها دارد. مندریل‌ها بزرگ‌جثه‌ترین میمون‌های جهان شناخته می‌شوند که علاوه بر جثه بزرگ، دندان‌های بسیار بزرگی هم دارند. این میمون در آفریقا و در کشورهایی مانند کنگو، کامرون؛ گابن و گینه استوایی یافت می‌شود.

اما آنچه ‌مندریل را جزو عجیب ترین حیوانات قرار می‌دهد، رنگ‌های نامعمولی است که در پشت و پوزه این میمون دیده می‌شود. باوجوداینکه رنگ‌دانه‌ آبی در پستانداران تولید نمی‌شود، اما آن را می‌توان به‌راحتی در خطوط پوزه‌های شاه‌ بابون ملاحظه کرد. این رنگ‌ها که نوعی صفات ثانویه به شمار می‌روند پس از رسیدن به سن بلوغ و ترشح هورمون تستوسترون به وجود می‌آیند، به همین دلیل این رنگ و نقش‌ها بیشتر در گونه نر بالغ مندریل دیده می‌شود، اما در ماده‌ها و میمون‌های جوان اغلب کدرتر هستند.

موش کور دماغ ستاره‌ای

موش کور دماغ ستاره‌ای پستانداری کوچک است که در شمال شرقی آمریکا و شرق کانادا زندگی می‌کند. همان‌طور که می‌بینید روی پوزه این حیوان عجیب 22 تار حسی صورتی رنگ گوشتی و بیش از دویست هزار گیرنده عصبی وجود دارد که موجب این چهره عجیب شده است. البته از سوی دیگر، این تارها صفات اعجاب‌انگیزی را در این موش‌های کور به وجود آورده‌اند که مهم‌ترین آن، سرعت بلع بسیار سریع آن‌هاست.

یک موش کور دماغ ستاره‌ای در هر 120 میلی‌ثانیه می‌تواند یک طعمه را شکار کرده و بخورد. سرعت بلع این حیوان در گینس ثبت شده و هیچ پستانداری در جهان قادر به خوردن چیزی سریع‌تر از او نیست.

درضمن این جاندار قابلیت حس بویایی زیر آب را هم دارد و می‌تواند طعمه‌ها را شناسایی کند. پیشنهاد می‌کنیم به مطلب معرفی موش کور دماغ ستاره‌ای هم مراجعه کنید تا اطلاعات جالب بیشتری درباره این شکارچی استثنایی کسب کنید.

کل سکایی

سایگا یا کل سکایی (saiga antelope) نوعی بز کوهی است که در نواحی با پوشش استپی اوراسیا و نواحی نیمه‌صحرایی مرکز آسیا زندگی می‌کند و در کشورهای روسیه، مغولستان و به‌ویژه قزاقستان یافت می‌شود.

این جانور که از حیوانات عجیب و غریب است به‌صورت گله‌ای زندگی می‌کند و مهم‌تر از پوزه عجیب و دماغ بزرگشان، مسئله بقای آن‌ها مطرح است. سایگاها فقط یک گام تا انقراض فاصله دارند و ممکن است در آینده نزدیک غیر از مستندات چیز دیگری از آن‌‌ها باقی نماند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل انقراض آن‌ به دهه 1990 میلادی باز می‌گردد، زمانی که کشورهای چین، مالزی و سنگاپور به دلیل استفاده دارویی از شاخ این حیوانات، جمعیت قابل توجهی از سایگا‌های نر را در آسیای مرکزی و جنوبی به کشتن دادند. فقط در سال 2015 حدود 220.000 سایگا شکار شد که موجب ازبین‌رفتن 62 درصد از مجموع جمعیت آن‌ها شد.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • جاوید پاسخ به نظر

    چرا بدترین جونور زمین منقرض نمی شه؟ اگر منقرض بشه کره زمین برای طبیعت بسیار بهتره همه جونورا در آسایش و امنیت زندگی می کنن. نه هوا و نه زمین مورد تهاجم قرار نمی گیره.
    می دونید کدوم جونور منظوره.

چندرسانه‌ای